روایت رویترز از خبرچین‌هایی که قاسم سلیمانی را لو دادند

نام سلیمانی و همراهان او در فهرست مسافران خط هوایی «شام وینگز» ثبت نشده بود

تصویری از  یکی از دو خودروی هدف گرفته شده با راکت در خارج از فرودگاه بغداد،۳ژانویه ۲۰۲۰/AFP

یک هفته پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در بغداد، رویترز در گزارشی به چگونگی فاش شدن اطلاعات مربوط به سفر سلیمانی پرداخته است.

این خبرگزاری بریتانیایی در ماه‌های اخیر گزارش‌های دیگری از سفرهای محرمانه فرمانده سابق سپاه قدس به عراق برای کنترل اعتراض‌های مردمی در این کشور و تاثیرگذاری بر روند انتخاب نخست‌وزیر جدید منتشر کرده بود.

رویترز اوایل هفته جاری و پس از اینکه پهپادهای آمریکایی در بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه خودروی حامل او و همراهان‌اش را خارج از فرودگاه بغداد هدف گرفتند، گزارش داده بود که سلیمانی به گروه‌های تحت کنترل‌اش در عراق گفته بود که با سلاح‌های پیشرفته‌تر ایرانی، منافع ایالات‌متحده را هدف بگیرند.

رویترز در گزارش امروز خود به نقل از منابع آگاه، از خبرچین‌هایی در عراق و سوریه نوشته که برنامه سفر سلیمانی به عراق را به آمریکایی‌ها لو دادند.

سلیمانی از دمشق با هواپیمای مسافربری به عراق رفت اما نام او و همراهان‌اش در لیست مسافران نبود. سلیمانی به این علت از هواپیمای شخصی استفاده نمی‌کرد که ریسک امنیتی زیادی برای او داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرگزاری بریتانیایی به نقل از مقامات امنیتی، پرسنل فرودگاه بغداد و مقامات خط هوایی «شام  وینگز» می‌نویسد که تحقیقات همچنان در مورد خبرچین‌ها در عراق و سوریه ادامه دارد.

هدایت این تحقیقات را فالح فیاض، مشاور امنیت ملی عراق بر عهده دارد و  تیم تحقیق او می‌گوید شواهد قوی در مورد ارتباط یک شبکه جاسوسی در داخل فرودگاه بغداد وجود دارد که اطلاعات سفر سلیمانی را در اختیار ایالات‌متحده قرار داده است.

دو کارمند فرودگاه بغداد و دو کارمند خط هوایی شام‌وینگز در بین افراد مظنون به خبرچینی هستند که برای مجموعه‌‌ای وسیع‌تر از همکاری اطلاعاتی با ارتش آمریکا کار می‌کردند.

به گزارش رویترز، اطلاعات عزیمت سلیمانی از دمشق به خبرچین ها در بغداد مخابره شد و آنها وظیفه داشتند که فرودآمدن هواپیمای حامل هدف در فرودگاه بغداد را تایید کنند.

این در حالی است که هنوز مقامات فرودگاهی در دمشق و بغداد در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند. وزارت دفاع آمریک نیز به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداده، اما یک مقام آمریکایی تحت نظر بودن سلیمانی در روزهای قبل از هدف گرفته شدن او را تایید کرده است.

رویترز می‌نویسد که هواپیمای حامل سلیمانی ۳۰ دقیقه پس از نیمه‌شب در فرودگاه بغداد به زمین نشست و او و همراهان‌اش بدون عبور از گمرگ با ابومهدی مهندس، معاون حشد‌الشعبی که به استقبال آنها آمده بود، ملاقات کردند.

۲۵ دقیقه بعد، خودروی حامل مهندس و سلیمانی در حال عبور از جاده خروجی فرودگاه بود که هدف دو راکت قرار گرفت. راکت بعدی نیز چند ثانیه بعد به خودروی محافظان آنها برخورد کرد.

رویترز می‌نویسد: پس از این حمله، همه تماس‌های شیفت شب فرودگاه بررسی شد و کارمندان فرودگاه و خط‌هوایی شام برای ساعت‌ها تحت بازجویی قرار داشتند.