فساد در شوراهای شهر و روستا در ایران؛ پارلمان‌های شهری درگیر تخلف

همه اعضای شورای شهر شهرستان ساوجبلاغ استان البرز با اعلام صدور کیفرخواست به اتهام تشکیل شبکه ارتشا بازداشت شدند؛ به گفته رئیس‌کل دادگستری استان البرز، تعداد این افراد به ۱۳ نفر رسیده است

فساد در شوراهای اسلامی شهر و روستا- عکس خبرگزاری مهر

همه اعضا شورای شهر شهرستان ساوجبلاغ استان البرز با اعلام صدور کیفرخواست به اتهام تشکیل شبکه ارتشا بازداشت شدند. به گفته رئیس‌کل دادگستری استان البرز، تعداد این افراد به ۱۳ نفر رسیده است.

حسین فاضلی هریکندی، رئیس دادگستری، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران ضمن تاکید بر بازداشت شهردار یکی از شهرهای ساوجبلاغ با گزارش اداره کل اطلاعات، تصریح کرد که در تحقیقات مشخص شده است کلیه اعضای شورای شهر با شهردار در انجام تخلف مشارکت داشته‌اند و پس از بازداشت در جریان تحقیقات بزه‌های ارتکابی را پذیرفته‌اند.

همچنین رئیس‌کل دادگستری استان البرز در مورد این افراد اضافه کرد متهمان ابتدا با انتصاب نزدیکان خود در پست‌های کلیدی ضمن ارتباط‌گیری با برخی صاحبان کارخانه‌ها، مالکان، سازنده‌های غیرمجاز و حتی مجاز و با تغییر کاربری اقدام به تخلف کرده‌اند.

این مقام قضایی ابعاد دیگر تخلف رخ‌داده را روابط ناسالم مالی، اعمال فشار و طرح موانع برای مراجعه‌کنندگان و دریافت رشوه از افراد به‌صورت وجه نقد، سکه و دلار عنوان کرده است.

حسین فاضلی هریکندی تشریح کرد که پرونده این افراد پس از صدور کیفرخواست به اتهام «تشکیل شبکه ارتشا»، «تحصیل مال نامشروع» و «پول‌شویی» در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان البرز برای رسیدگی ارسال شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرساله انتشار اخبار دستگیری اعضا شوراهای شهر و حتی روستاها در ایران در فرایندی به‌هم‌پیوسته در نتیجه فساد سازمان‌یافته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، ماجرایی که معمولا پای کارکنان شهرداری‌ها را نیز به میان کشیده است. بازداشت اعضای شورای شهر در استان‌های گیلان، کردستان، گلستان، بوشهر، خوزستان، مازندران، فارس، البرز و حتی تهران تنها بخشی از اخباری است که در این‌ مورد منتشر شده‌اند.

گاه این دستگیری‌ها شرایطی را به وجود آورده که موجب انحلال شوراها و طرح اما و اگر در مورد ادامه فعالیت آن‌ها بوده است. این موضوع همواره باعث طرح سؤال شده که چرا تشکل مردم‌نهادی مانند شورا به این صورت مرتبا درگیر فساد اقتصادی می‌شود.

با وجود بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات از طرف وزارت کشور و مجلس به نظر می‌آید که روند بررسی‌ها و نظارت بر عملکرد اعضای شورا و همین‌طور رویه‌های قانونی فعالیت شوراها در ایران باعث ایجاد فساد می‌شوند.

به همین دلیل، از زمان برگزاری نخستین انتخابات شورای شهر و روستا همواره انتشار اخبار بازداشت اعضای آن بدون مشخص‌ شدن ریشه مشکلات، همین‌طور اخبار درگیری شورا و شهرداری‌ها مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته است.

کارشناسان عقیده دارند ساختار شورای شهر و ارتباط آن با شهرداری در ایران عامل ایجاد فساد است. نوع نظارت مردم پس از انتخاب افراد در پارلمان و روش‌های انتخاب و اختیارات نیز تامین‌کننده اراده مردم برای اداره جامعه نیست.

بازداشت ۴۳۳ نفر در حوزه شوراهای شهر و روستا، شهرداران و کارمندان شهرداری‌ها در دوره پنجم شوراها طی سه سال طبق گفته رئیس سابق شورای‌عالی استان‌ها، نشان از عمق مشکلات شوراها دارد. شرایطی که از آن با عنوان «فساد زیر پوست شهر» یاد می‌شود.

ایرج سلیمان‌زاده، سخنگوی فعلی شورای‌ عالی استان، با وجود اعلام روزانه اخبار فساد در شورها تاکید کرده است آمار تجمیعی درباره بازداشتی‌ها ندارد و عمدتا برای بازداشتی‌ها حکم نهایی صادر نشده یا بسیاری از اعضای شورای شهر بازداشت‌شده در فارس و ارومیه تبرئه شده‌اند و اتهام‌های آن‌ها مربوط به مسائل مالی نبوده است.