ششمین روز زلزله هرات؛ آژانس‌های سازمان ملل خواستار کمک بیشتر برای مقابله با بحران‌اند

سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا از طریق بنیاد خیریه دانشگاه جان هاپکینز به زلزله‌زدگان هرات کمک می‌کند

پنجشنبه ۲۰ مهر (۱۲ اکتبر)، شش روز از نخستین زلزله هرات می‌گذرد و در این مدت چندین پس‌لرزه شدید آمار تلفات و خسارات در این منطقه را بیشتر کرده است. آژانس‌های سازمان ملل که در حال حاضر از معدود کمک‌رسان‌ها به آسیب‌دیدگان در افغانستان‌اند، از کمبود بودجه شاکی‌اند و از کشورهای جهان می‌خواهند با توجه به عمق فاجعه، کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را افزایش دهند.

فلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، روز پنجشنبه در یادداشتی در شبکه اجتماعی اکس، اوضاع جاری در هرات را «شکننده» توصیف کرد و گفت که علاوه بر وضعیت بد زنان، ویرانی، گرسنگی و مرگ هم بحران در مناطق آسیب‌دیده از زلزله در افغانستان را حادتر کرده است. او نوشت: «هزاران نفر عزیزانشان را از دست داده‌اند. در چنین وضعیتی، افزایش کمک‌های بشردوستانه ضروری است.»

در همین حال، فلیپ کروف، مسئول ارتباطات برنامه جهانی غذای سازمان ملل، روز پنجشنبه در مصاحبه با رویترز، وضعیت افغانستان را «فاجعه در فاجعه» توصیف کرد و گفت که این آژانس به دلیل کمبود بودجه قادر نیست به همه نیازمندان غذا برساند. او تصریح کرد: «ما ۵۰ میلیون نفر داریم که نمی‌دانند وعده غذایی بعدی آن‌ها از کجا می‌آید و برنامه جهانی غذا به دلیل کمبود شدید بودجه تنها می‌تواند از سه میلیون نفر حمایت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته فلیپ کروف، دو زلزله شدید در هرات سبب شدند اغلب روستاها کاملا با خاک یکسان و مراکز بهداشتی ویران شوند.

روز شنبه ۱۵ مهر زلزله‌ای به بزرگی ۶.۳ استان هرات در غرب افغانستان را تکان داد که مرکز آن شهرستان زنده‌جان بود. گزارش آژانس‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که همه روستاها در این شهرستان به طور کامل تخریب، بیش از یک هزار و ۲۵۰ نفر کشته و صدها تن زخمی شدند.

این زلزله یک بار دیگر در روز چهارشنبه ۱۹ مهر، به بزرگی ۶.۳ با مرکزیت شهرستان انجیل هرات تکرار شد و تلفات و خسارات مالی به جا گذاشت. علاوه بر هرات، دست‌کم چهار شهرستان دیگر در اطراف شهرستان زنده‌جان از شدت زلزله آسیب دیدند. به گزارش آژانس‌های سازمان ملل در مجموع ۱۸ هزار نفر از این دو زلزله متضرر شده‌اند.

این در حالی است که در سال ۲۰۲۳ سازمان‌های امدادرسان در افغانستان با کمبود بودجه شدید مواجه‌اند. پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور، بیشتر کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان قطع شد و نهادهای کمک‌رسان آمریکایی نیز از این کشور خارج شدند.

با این حال، رئیس نهاد توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID) روز پنجشنبه در یادداشتی در اکس نوشت که کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان هرات از طریق بنیاد خیریه جان هاپکینز انجام می‌شود.

جوئل سندفور، مدیر ماموریت نهاد توسعه بین‌المللی آمریکا در افغانستان، نوشت که این سازمان مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی برای زنان و کودکان آسیب‌دیده از زلزله در هرات فراهم کرده است. او از ایجاد سه زایشگاه سیار زیر چادر در مناطق آسیب‌دیده هرات خبر داد و گفت که برخی تجهیزات اضطراری را به بیمارستان مرکزی هرات تحویل داده‌اند.

بیشتر از جهان