شاهزاده محمد بن سلمان: حمله به نوار غزه را متوقف کنید

ولیعهد عربستان سعودی گفت که عربستان بی‌وقفه برای توقف بحران در غزه تلاش می‌کند و بر موضع قاطع پادشاهی سعودی بر حمایت از آرمان فلسطین و دستیابی به صلح جامع و عادلانه تاکید کرد

سایت دولت عربستان سعودی

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز چهارشنبه، ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر)، در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بر لزوم توقف حمله اسرائیل به نوار غزه تاکید کرد. او گفت:«حمله به نوار غزه را متوقف کنید.»

به گزارش آناتولی و بنا به اعلام نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، طرفین در این گفت‌وگوی تلفنی، آخرین تحولات تنش میان اسرائیل و فلسطین را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش العربیه، شاهزاده محمد بن سلمان تاکید کرد که موضع پادشاهی سعودی توقف هدف قرار دادن غیرنظامیان به هر نحوی است.

ولیعهد عربستان سعودی همچنین گفت که پادشاهی تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای توقف تشدید تنش‌ کنونی در غزه انجام می‌دهد و بر موضع قاطع پادشاهی سعودی بر حمایت از آرمان فلسطین و دستیابی به صلحی جامع و عادلانه تاکید کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز روز یکشنبه ، ۸ اکتبر بار دیگر خواهان پایان دادن هرچه سریع‌تر به خشونت و مخاصمه در نوار غزه و درگیری‌ها بین ارتش اسرائیل و نیروهای حماس شده بود. 

دولت پادشاهی عربستان سعودی شنبه نیز در نخستین ساعت‌ها پس از حمله نیروهای حماس به اسرائیل، خواستار توقف فوری درگیری‌ها شده بود. وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر شد، اعلام‌ کرد که «پادشاهی عربستان سعودی تحولات بی‌سابقه بین شماری از جناح‌های فلسطینی و نیروهای اشغالگر اسرائیلی را از نزدیک دنبال می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه همچنین تاکید شده ‌است که درگیری‌های اخیر در نوار غزه «نتیجه وخامت اوضاع شهروندان فلسطینی در پی اشغال، و محروم کردن آنان از حقوق مشروع خود و متوقف نشدن تحرکات نظام‌مند و سازمان‌یافته علیه آنان است». 

دولت عربستان سعودی از جامعه بین‌الملل خواست که مسئولیت خود را بپذیرد و روند صلح‌آمیز معتبری برای تشکیل دو کشور مستقل [اسرائیل و فلسطین]، به‌گونه‌ای که ضامن صلح و امنیت در منطقه باشد، در پیش گیرد. 

تماس تلفنی ابراهیم رئیسی با شاهزاده محمد بن سلمان

در همین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، در اولین تماس تلفنی بین ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، «گفتگوهای مهمی درباره فلسطین و لزوم توقف جنایات جنگی» انجام شد.

تسنیم نوشته است که این مکامله ۴۵ دقیقه طول کشیده است.

معاون سیاسی ابراهیم رئیسی نیز در همین باره در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«در اولین تماس تلفنی بین آیت الله رئیسی و جناب محمد بن سلمان، گفتگوهای مهمی درباره فلسطین و لزوم توقف جنایات جنگی انجام شد. در این گفتگوی ۴۵ دقیقه ای، ضمن تاکید بر وحدت جهان اسلام، جنایات رژیم صهیونیستی و چراغ سبز امریکا را موجب ناامنی ویرانگر برای رژیم و حامیانش دانستند.»

تلاش اردوغان برای آزادی گروگان‌ها

به گزارش آناتولی، اردوغان در گفت‌وگوی تلفنی روز چهارشنبه با شاهزاده محمد بن سلمان، با بیان اینکه ترکیه تلاش برای ارسال کمک به غیرنظامیان بی‌گناه که از حملات آسیب دیده‌اند را آغاز کرده است، تاکید کرد: «این موضوع حائز اهمیت است که کشورهای منطقه برای پایان دادن به درگیری‌ها (اسرائیل و فلسطین) پیام‌های سازنده دهند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که روند مذاکره با حماس برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی ربوده شده، آغاز شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، شبه‌نظامیان حماس حدود ۱۵۰ گروگان را در اختیار دارند و به نظر می‌رسد که حماس در نظر دارد این گروگان‌ها را با زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل مبادله کند.

وزیر امور خارجه عربستان در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب شرکت می‌کند

از سوی دیگر شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه کشورهای عربی در مصر شرکت کرد.

در این نشست که شامگاه چهارشنبه در قاهره برگزار شده، وزیران امور خارجه اتحادیه عرب،  خواستار اقدام فوری سیاسی در سطوح عربی و بین المللی برای توقف تجاوزات خطرناک اسرائیل به نوار غزه و تامین حمایت بین المللی از مردم فلسطین شدند.

بیشتر از جهان