احزاب اسرائیل برای مدیریت جنگ، تشکیل دولت «وحدت ملی» را در دستورکار قرار دادند

بنی‌ گانتس، رهبر حزب اردوگاه ملی، برای تشکیل دولت وحدت ملی با نمایندگان دولت دیدار و گفت‌وگو کرد

دو روز پس از حمله حماس به اسرائيل، نمایندگان برخی از احزاب مخالف دولت بنیامین نتانیاهو خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر دولت وحدت ملی برای آماده‌سازی اسرائیل در جنگ شدند. 

ابتکار عمل تشکیل این دولت ملی را بنی گانتس، وزیر پیشین و رهبر حزب «اردوگاه ملی»، مطرح کرده ‌است.

در همین راستا، نمایندگان حزب اردوگاه ملی دوشنبه، ۹ اکتبر (۱۷ مهر)، با همتایان خود در حزب لیکود، حزب حاکم، دیدار و گفت‌وگو کردند. تازه‌ترین نظرسنجی‌های سپتامبر نشان می‌دهند که حزب «اردوگاه ملی» بنی ‌گانتس در قیاس با حزب لیکود به‌ رهبری بنیامین نتانیاهو، از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

حزب اردوگاه ملی در این جلسه با پیشنهاد تشکیل دولت «وحدت ملی»، از یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، خواست که در دولت جدید، برخی از وزیران کنونی دولت نتانیاهو، از جمله ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ، نقشی نداشته ‌باشند. 

یکی از مقام‌های ارشد حزب اردوگاه ملی به روزنامه هاآرتص گفت: «ما اینجا دولت تشکیل نمی‌دهیم، فقط یک چارچوب موقت ایجاد می‌کنیم که به ما امکان می‌دهد جنگ را مدیریت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به گفته نمایندگان حزب اردوگاه ملی، بنی‌گانتس فقط قصد دارد در طول جنگ علیه حماس در کنار دولت بماند و پس از پایان جنگ، از دولت «وحدت ملی» کناره‌گیری خواهد کرد. بنی‌‌ گانتس در جریان نشست با نمایندگان حزب لیکود در دولت اسرائیل، از آن‌ها خواست هرچه زودتر مکانیسمی ایجاد کنند که طی آن، دولت «وحدت ملی» در تصمیم‌های امنیتی و نظامی بتواند منحصرا و بدون کسب اجازه از کنست، پارلمان اسرائیل، جنگ را مدیریت کند. 

آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائيل خانه‌ما»، هم دوشنبه اعلام ‌کرد که مایل است به دولت وحدت ملی بپیوندد؛ به این شرط که رهبری این دولت متعهد شود که کاملا و بی‌بازگشت، «حماس را نابود می‌کند».

درخواست حزب اردوگاه ملی مبنی بر خروج وزیران راستگرای دولت نتانیاهو، با انتقادهایی از سوی این احزاب روبه‌رو شده است. با این حال، بن گویر دوشنبه گفت که اگر احزاب مخالف در کنار تشکیل دولت، به «پیروزی مطلق» و «درهم شکستن دولت حماس» متعهد شوند، حزبش از تشکیل دولت وحدت ملی استقبال خواهد کرد.

بزالل اسموتریچ هم با انتشار بیانیه‌ای خواستار اتحاد و انسجام ملی شد. او از بنی گانتس و نتانیاهو خواست هرچه سریع‌تر برای تشکیل دولت وحدت ملی توافق ‌کنند و حماس و همه سازمان‌های تروریستی موجود در غزه را نابود کنند.

نیر برکات، وزیر اقتصاد دولت اسرائیل، هم با استقبال از ایده دولت وحدت ملی، اعلام ‌کرد که حزب لیکود کاملا حامی چنین ایده‌ای است. برکات به هاآرتص گفت: «اسرائیل در جنگ است و اینک زمان تشکیل دولت وحدت ملی است. در چنین زمان پیچیده‌ای، باید اختلافات خود را کنار بگذاریم و در برابر دشمنی که می‌خواهد ما را نابود کند، متحد شویم.»

بیشتر از جهان