وزیران خارجه اتحادیه اروپا در عمان جلسه اضطراری تشکیل می‌دهند

کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده است که درباره ارائه کمک‌های مالی به غزه تجدیدنظر می‌کند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه این اتحادیه در روز سه‌شنبه خبر داد.

به گزارش رویترز، این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس گفت که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در یک نشست اضطراری برای گفتگو درباره وضعیت اسرائیل و منطقه تشکیل جلسه خواهند داد.

به گفته بورل که هم‌اکنون در مسقط حضور دارد، وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی پاسخ‌ها و گام‌های بعدی از جمله بررسی کمک‌های مالی به غزه در عمان ملاقات خواهند کرد.

 کمیسیون اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که در حال بررسی ادامه کمک‌های توسعه‌ای به غزه است.

پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محکوم کردن حمله حماس به اسرائیل گفت: «این موضوع را ارزیابی می‌کنیم که چگونه رویدادهای غم‌انگیز اخیر ممکن است بر کمک‌های فعلی و آینده ما تاثیر بگذارد.»

او با اشاره به جلسه غیررسمی و اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا افزود: «تمام مسائل در این جلسه بررسی خواهند شد. موضع ما روشن بوده و بارها بر آن تاکید کرده‌ایم که اتحادیه اروپا حق اسرائیل در دفاع از خود را محترم می‌داند و بر آن تاکید دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل تا کنون با وزرای خارجه اسرائیل، مصر، اردن، عربستان سعودی و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تماس بوده و به دنبال تعامل مشترک با وزرای خارجه آمریکا، آلمان و ایتالیا خواهد بود.

نشست وزرای اتحادیه اروپا در مسقط در شرایطی برگزار خواهد شد که جلسه یکشنبه شب شورای امنیت در زمینه اسرائیل و غزه به‌ نتیجه نرسید و چشم‌انداز روشنی برای حل بحران پیش‌رو نیست.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه دستور محاصر کامل نوار غزه را صادر کرد و گفت که مقامات برق را قطع کرده و جلوی ورود مواد غذایی، آب و سوخت را می‌گیرند. او تصریح کرد: «ما در حال جنگ با حیوان‌های انسان‌نما هستیم و متناسب با شان خودشان رفتار خواهیم کرد.»

در همین حال رویترز گزارش داده است که میانجی‌های قطری تماس‌هایی با حماس داشته‌اند تا در ازای آزادی ۳۶ زن و کودک فلسطینی از زندان‌های اسرائیل، درباره آزادی زنان و کودکان اسرائیلی که در غزه نگهداری می‌شوند، مذاکره کنند. گفته می‌شود که قطر این مذاکرات را با هماهنگی ایالات متحده انجام داده است.

روسیه نیز روز دوشنبه خواستار مذاکره بر سر راه حل دو کشوری شده است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در کنفرانسی خبری در مسکو در کنار احمد ابوالغیط، رئیس اتحادیه عرب، گفت که گفت‌وگوها بر سر راه‌حل دو کشور تنها راه رو به جلو است.

بیشتر از جهان