بانک جهانی: نرخ رشد اقتصاد ایران به ۴.۱ و تورم به ۴۲.۶ درصد می‌رسد

بانک جهانی می‌گوید فقط ۳۷.۲ درصد جوانان ایرانی در سن اشتغال اکنون مشغول به کارند، در حالی‌ که این رقم در قطر، امارات، عربستان سعودی، کویت و عمان بین ۵۹ تا ۸۷ درصد است

بازار تجریش تهران، ۱۶ اوت ۲۰۲۳‌ــ ATTA KENARE/AFP

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارشش درباره وضعیت فعلی و آینده اقتصاد کشورهای جهان اعلام کرد که طبق پیش‌بینی‌ها و با توجه به افزایش صادرات نفت ایران، اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۳ بیش از دو برابر برخی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا رشد خواهد کرد.

طبق جدیدترین گزارش بانک جهانی تورم افسارگسیخته در ایران نیز همچنان ادامه خواهد داشت و در بهترین حالت از ۴۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۴۲.۶ درصد در سال ۲۰۲۳ و سپس ۳۵.۸ درصد در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

این گزارش در حالی منتشر شد که پس از حملات نظامی روز شنبه حماس، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی به اسرائیل، نرخ دلار در بازار تهران از ۵۱ هزار تومان عبور کرد و بورس نیز ریزشی فاحش داشت که بیانگر پیش‌بینی‌ناپذیر بودن تحولات سیاسی و آینده اقتصادی در برخی از کشورهای خاورمیانه است.

در گزارش بانک جهانی پیش‌بینی شده است که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ به حدود ۴.۱ درصد برسد، در حالی که در سال ۲۰۲۲ این رقم ۳.۸ درصد بود. پیش‌تر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بودند که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ دو درصد باشد، اما اکنون براورد قبلی‌شان را اصلاح کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی طی ماه‌های گذشته و پس از مذاکرات و توافق‌هایی غیررسمی با ایالات متحده آمریکا، صادرات نفتش را به‌شدت افزایش داد. در همین راستا خبرگزاری رویترز روز دهم مهرماه خبر داد که بررسی‌هایش نشان می‌دهد به رغم کاهش مداوم تولید نفت عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک پلاس، تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر برای دومین ماه متوالی افزایش یافته که علت این امر افزایش تولید نفت ایران و نیجریه بوده است؛ تا جایی که ایران در هشت ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳، به طور متوسط روزانه حدود ۱.۲۴ میلیون بشکه صادرات نفت داشت که در مقایسه با ۸۳۵ هزار بشکه در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، افزایشی چشمگیر را نشان می‌دهد.

ایران در سال ۲۰۲۲، رشد اقتصادی ۳.۸ درصدی را ثبت کرد اما بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی، در صورت بروز نکردن بحران‌های نظامی و منطقه‌ای یا تغییر سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی، این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۴.۱ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۳.۵ درصد خواهد رسید.

در بخش دیگری از آمارهای بانک جهانی آمده است که تعداد شاغلان در ایران فقط ۳۷.۲ درصد از جمعیت جوانان در سن اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد. رقمی که با آمار برخی از کشورهای همسایه ایران مانند قطر، امارات، عربستان سعودی، کویت و عمان که بین ۵۹ تا ۸۷ درصد جوانانشان شاغل‌اند، تفاوت زیادی دارد.

متوسط ساعت کاری شاغلان ایرانی نیز ۴۴ ساعت در هفته گزارش شده که کمتر از کشورهای ثروتمند عرب حاشیه خلیج فارس است؛ ارقامی که از یک‌سو نشان‌دهنده نرخ پایین مشارکت اقتصادی ایرانی‌ها است و از سوی دیگر، بیانگر این است که بخشی از شاغلان کمتر از میزان استاندارد در یک هفته کار می‌کنند و اشتغال ناقص دارند. مرکز آمار ایران می‌گوید سال گذشته بیش از ۲.۲ میلیون نفر در ایران اشتغال ناقص داشته‌اند و به همین دلیل از مزایای قانون کار محروم مانده‌اند.

بانک جهانی ژوییه ۲۰۲۳ با انتشار جدولی در توییتر نوشت که جمهوری اسلامی ایران از نظر تورم نرخ مواد غذایی در جهان رتبه پنجم را دارد.

بر اساس گزارش تازه بانک جهانی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در عربستان سعودی که امسال تولید نفتش را با هدف تقویت قیمت آن به میزان قابل‌توجهی کاهش داد، در مقایسه با نرخ رشد ۸.۷ درصد در سال ۲۰۲۲، به منفی ۰.۹ درصد افت خواهد کرد اما در سال ۲۰۲۴ مجددا به ۴.۱ درصد بهبود می‌یابد. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی امارات متحده عربی از ۶.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۳.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۳.۷ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت.

 نرخ رشد اقتصادی عراق که دومین تولیدکننده بزرگ نفت خاورمیانه پس از عربستان سعودی است، از هفت درصد در سال ۲۰۲۲، به منفی ۲.۳ درصد در سال ۲۰۲۳ افت می‌کند اما در سال میلادی آینده به ۴.۳ درصد بهبود خواهد یافت. نرخ رشد کویت هم از ۷.۹ درصد در سال ۲۰۲۲، به ۰.۸ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۲.۶ درصد در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهند که در شرایط فعلی، حجم صادرات نفت ایران به بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و در برخی ماه‌ها خصوصا در تابستان ۲۰۲۳، صادرات روزانه نفت ایران از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نیز عبور کرده است.

بیشتر از اقتصاد