میزان محبوبیت ترامپ از روسای جمهوری چین و روسیه کمتر است

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بیشترین امتیاز را در میان پنج رهبر عمده جهان به دست آورد

رئیس جمهوری آمریکا در پایین‌ترین رتبه در مقایسه با پنج رهبر جهان قرار گرفته است/SAUL LOEB / AFP

یک همه‌پرسی توسط «مرکز پژوهشی پیو» حاکی از آن است که افکار عمومی جهان، پرزیدنت ترامپ را در مقایسه با ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، روسای جمهوری روسیه و چین، در رده پایین‌تری قرار می‌دهد. این امر، نمایانگر نامحبوب بودن آقای ترامپ در سطح جهانی است.

تحقیقات این موسسه، محبوبیت پرزیدنت ترامپ را در سومین مرتبه (پایین‌ترین) قرار داده است و می‌گوید که ۶۴ درصد کسانی که در سطح جهانی در این نظرخواهی شرکت کرده‌اند، معتقدند جایی که مسایل بین‌المللی مطرح می‌شود، هیچگونه اعتمادی به این که آقای ترامپ «درست عمل کند»، ندارند.  

شرکت کنندگان در این همه‌پرسی، کمترین میزان اعتماد را در مقایسه با سایر رهبران جهان، نسبت به پرزیدنت ترامپ اظهار کرده‌اند. نظرخواهی سازمان «پیو» از ۳۷ هزار نفر در ۳۳ کشور جهان خواست تا بگویند، آیا به آقای ترامپ «نهایت اعتماد»، «تا حدی اعتماد» یا «کمی اعتماد» دارند، و اغلب آن‌ها پاسخ داده‌اند که «هیچ اعتمادی» به رئیس جمهوری آمریکا ندارند.

در این میان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بیشترین امتیاز را در میان پنج رهبر عمده جهان آورده است. ۴۶ درصد شرکت کنندگان در این نظرخواهی گفته‌اند که به رهبری خانم مرکل اعتماد دارند. 

در مجموع، رئیس جمهوری آمریکا در پایین‌ترین رتبه در مقایسه با پنج رهبر جهان قرار گرفته است.

در حالی که اکثریت کسانی که به نکات مطرح شده در این نظرخواهی پاسخ داده‌اند، گفته‌اند که به پرزیدنت پوتین (۵۷ درصد) و پرزیدنت شی (۴۳ درصد) اعتماد ندارند، اما میزان عدم محبوبیت آقای ترامپ (۶۴ درصد) او را در پایین‌ترین رتبه محبوبیت و اعتماد در سطح بین‌المللی قرار می‌دهد. شاخص محبوبیت ترامپ در مکزیک ۸ درصد، در ترکیه ۱۱ درصد، در تونس ۱۲ درصد، و در آلمان ۱۳ درصد است.    

در بریتانیا، ۴۱ درصد شرکت کنندگان در نظرخواهی، به آمریکا به عنوان یک کشور نظری مثبت دارند، اما ۴۸ درصد آن‌ها هیچ اعتمادی به شخص آقای ترامپ ندارند.

این نظرخواهی چند ماه پیش از کنفرانس سران ناتو در لندن در ماه دسامبر انجام شده است که در جریان آن، آقای ترامپ به دنبال پخش یک ویدیو که در آن رهبران جهان او را به باد تمسخر گرفته بودند، محل کنفرانس را پیش از موقع ترک کرد. در آن ویدیو، برخی از رهبران جهان، از جمله نخست وزیر کانادا، رهبری غیرقابل اتکای او را به مزاح می‌گیرند.

این همه‌پرسی که در ماه‌های میان مه و اکتبر سال گذشته انجام شده است، شامل روند استیضاح آقای ترامپ و تصمیم او در مورد ترور قاسم سلیمانی، ژنرال ارتش ایران نمی‌شود.

نتیجه این گزارش، اما، نشان می‌دهد که برخورد مردم به ایالات متحده به عنوان یک کشور عمدتا مثبت است، اما نظرات در مورد رئیس جمهوری عمدتا به اعتقادات افراد شرکت کننده در آن همه‌پرسی بستگی داشته است. در میان کسانی که مورد سوال قرار کرفته‌اند، افرادی با اعتقادات راستگرایانه افراطی، به ویژه در کشورهای دارای گروه‌های عوامگرای پرنفوذ، بیشتر از آقای ترامپ حمایت می‌کنند تا کسانی که به ایدئولوژی چپ معتقدند. 

بنا به این گزارش، نظرات نسبت به آقای ترامپ، به برخورد کلی در مورد آمریکا، هم در سطح فردی و هم در سطح کشورها، ارتباطی تنگاتنگ دارد. تقریبا در تمام کشورهایی که در این پژوهش قرار داشته‌اند، کسانی که نسبت به آمریکا نظری مثبت دارند، نسبت به آقای ترامپ هم اظهار اطمینان می‌کنند.

در این نظرخواهی آمده است که شکاف ایدئولوژیکی در چند کشور مورد نظر این گزارش، از جمله اسرائیل، «به ویژه عمیق» بوده است. در اسرائیل، حمایت از پرزیدنت ترامپ میان راستگراها و چپگراها به‌طور متساوی در مرز ۵۰ درصد تقسیم شده است. ۹۴ درصد یهودیان اسرائیل، به آمریکا به دیده مثبت می نگرند، اما تنها ۳۷ درصد اعراب اسرائیل ایالات متحده را تایید کرده‌اند.

مثبت‌ترین نظرات، از جانب سه کشور اروپای مرکزی و شرقی ابراز شده است: ۷۹ درصد لهستانی‌ها، ۷۰ درصد شهروندان لیتوانی، و ۶۶ درصد مجارها نظری مثبت به آمریکا به عنوان یک کشور دارند.

این درحالی است که در هلند تنها ۴۶ درصد، در سوئد ۴۵ درصد، و در آلمان ۳۹ درصد مردم از آمریکا تعریف کرده‌اند.

تفاوت ۲۰ درصدی در مورد آمریکا را می‌توان در نظرات شهروندان بسیاری از کشورهای اروپایی، استرالیا، کره جنوبی و برزیل دید.

حمایت از سیاست‌های عمده آقای ترامپ، از جمله تعرفه‌های بازرگانی، مرز با مکزیک، اقدامات ضدمهاجر و خروج از معاهده آب و هوایی پاریس، در سطح جهانی بسیار اندک است.

اگرچه اکثریت کسانی که مورد پرسش قرار گرفته‌اند (۵۲ درصد) از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده‌اند، اما این شکاف به یک نسبت باز نشده است: تنها ۲۹ درصد آن‌ها از تصمیم آقای ترامپ حمایت کرده‌اند، و ۶۶ درصد از شرکت کنندگان در این پژوهش از کشورهای خاورمیانه، از خروج آمریکا ار توافق هسته‌ای انتقاد کرده‌اند.

شهروندان ملل خاورمیانه و شمال آفریقا که در این پژوهش شرکت کرده‌اند، از جمله ۹۳ درصد در تونس، ۸۵ درصد در لبنان، و ۷۸ درصد در ترکیه، از تصمیم آقای ترامپ برای انتقال سفارتخانه ایالات متحده از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقاد کرده‌اند. اما ۷۴ درصد شهروندان اسرائیل از این حرکت استقبال کرده‌اند؛ هرچند که این شکاف درمیان اعراب اسرائیلی مشهودتر است. ۸۲ درصد اعراب اسرائیلی با انتقال سفارتخانه آمریکا مخالفند، در حالی که ۸۹ درصد یهودیان این کشور آن را حرکتی مثبت تلقی می‌کنند.

در ۲۱ کشور از ۳۳ کشور مورد مطالعه موسس «پیو»، افراد میان ۱۸ تا ۲۹سال نسبت به ایالات متحده نظر مثبت‌تری دارند تا شهروندان بالای ۵۰ سال.

© The Independent

بیشتر از جهان