ایران با ۱۳ طلا در رده هفتم بازی‌های آسیایی قرار گرفت؛ بدترین نتیجه در ۵ دوره اخیر

پس از بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ در بوسان کره‌جنوبی، این ضعیف‌ترین عملکرد کاروان ورزشی ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی محسوب می‌شود

کسب اولین مدال طلای تاریخ شطرنج ایران در بازی‌های آسیایی-تسنیم

کاروان ورزش ایران در روز شنبه پانزدهم مردادماه و پیش از برگزاری مراسم اختتامیه بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو، موفق‌ترین روز خود را به ثبت رساند و چهار مدال طلا را در رشته‌های کشتی آزاد و شطرنج، به همراه سه نقره و یک برنز کسب کرد، اما جایگاهی بهتر از رده هفتم را در جدول رده‌بندی مدال‌ها کسب نکرد تا ضعیف‌ترین نتیجه کاروان ورزش ایران در ۵ دوره اخیر این رقابت‌ها ثبت شود.

با اينكه يكشنبه ۱۶ مهر در روز اختتاميه مسابقات، کاراته‌کاران ایرانی در کومیته ۵۰ کیلوگرم زنان و کاتای تیمی مردان هم رقابت خواهند کرد، اما تقريبا مى‌توان گفت پرونده كاروان ايران امروز در نوزدهمين دوره بازى‌هاى آسيايى، با رقابت در کشتی آزاد، كاراته، جوجيتسو، كبدى، واترپلو، شطرنج، سنگنوردى و وزنه‌بردارى بسته شد.

ورزشکاران ایرانی که زمانی در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ به میزبانی تهران موفق به کسب عنوان درخشان دومی شده بودند و در نخستین دوره این بازی‌ها در سال ۱۹۵۱ در دهلی هند نیز مقام سومی را کسب کرده بودند، در دوره قبلی این بازی‌ها در سال ۲۰۱۸ به میزبانی اندونزی، با کسب ۲۰ مدال طلا در رتبه ششم جدول رده‌بندی نهایی قرار گرفتند، اما حالا در روز آخر بازی‌های هانگژو، تعداد مدال‌های طلای کاروان ایران تنها به ۱۳ عدد رسید تا نشانگر افت فاحش ورزش قهرمانی در ایران و روند رو به افول کیفیت فنی ورزشکاران ایران در رشته‌های مختلف باشد.

ورزشکاران ایرانی در جدول نهایی بازی‌های آسیایی سال ۲۰۱۴ در کره جنوبی در رده پنجم، در بازی‌های سال ۲۰۱۰ در گوانگژوی چین در رده چهارم و در بازی‌های ۲۰۰۶ دوحه قطر نیز در رده ششم ایستادند، تا پس از بازی‌های ۲۰۰۲ بوسان کره جنوبی که کاروان ایران رتبه‌ای بهتر از دهمی را کسب نکرد، اکنون یکی از بدترین عملکردهای ورزش ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی رقم بخورد.

در روز پایانی بازی‌های ۲۰۲۳ هانگژو، تیم ملی شطرنج ایران در دور پایانی رقابت‌های تیمی، با برد مقابل کره جنوبی دست به تاریخ‌سازی زد و اولین مدال طلای تاریخ شطرنج ایران در بازی‌های آسیایی را کسب کرد. پرهام مقصودلو، پویا ایدنی، محمدامین طباطبایی و بردیا دانشور، اعضای تیم ملی شطرنج ایران در این مسابقات بودند که پیش از کره جنوبی، موفق به شکست تیم‌های هند، چین و ازبکستان شدند. پیش از این، تیم شطرنج ایران تنها در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه در ماده تیمی مختلط مدال برنز گرفته بود.

همچنین در کشتی آزاد به‌عنوان پرامیدترین رشته ورزشی کاروان ایران، پس از نقره رحمان عموزاد در روز گذشته، روز شنبه مجتبی گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم رقیبانی از ازبکستان، مغولستان و قزاقستان را شکست داد و به فینال رسید، اما در فینال با نتیجه ۶ بر یک مقابل حریف بحرینی شکست خورد و به مدال نقره رسید.

اما در ادامه سه مدال طلا برای کشتی آزاد ایران به‌دست آمد؛ یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم پس از استراحت در دور اول، رقیبانی از قرقیزستان، چین و تاجیکستان را شکست داد و سپس در فینال با نتیجه ۹ بر صفر حریفی از ژاپن را شکست داد و به مدال طلا رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در وزن ۸۶ کیلوگرم، حسن یزدانی پس از استراحت در دور نخست، هر چهار رقیب قرقیزستانی، ترکمنستانی، مغولستانی و هندی خود را با نتایج مشابه ۱۰ بر صفر شکست داد و با اقتدار طلا را به خانه برد.

همچنین امیرحسین زارع نیز پس از کسب عنوان مدال طلای جهانی در مسابقات جهانی، در وزن ۱۲۵ کیلوگرم بازی‌های آسیایی رقبایی از پاکستان، چین و قزاقستان را با نتایج ۱۰ بر صفر شکست داد تا در فینال با برد هفت بر صفر حریف مغولستانی، مدال طلا را به گردن بیاویزد و بدین ترتیب کار کشتی آزاد ایران با سه طلا و دو نقره در ۶ وزن موجود به پایان رسید.

در روز پایانی بازی‌های آسیایی هانگژو، تیم ملی کبدی مردان ایران در فینال با نتیجه ۳۳-۲۹ از هند شکست خورد و نقره گرفت، علی داوودی نیز در دسته ۱۰۹+ کیلوگرم وزنه‌برداری به مدال نقره دست یافت، فاطمه سعادتی در وزن منهای ۵۵ کیلوگرم کومیته در کاراته برنز گرفت و تیم ملی واترپلوی ایران نیز در دیدار رده‌بندی، پس از تساوی ۷-۷ برابر قزاقستان، در ضربات پنالتی شکست خورد و به مدال نرسید، تا در نهایت کاروان ایران با ۱۳ مدال طلا، ۲۱ نقره و ۱۹ برنز به کار خود پایان دهد.

این درحالی است که نگاهی به فهرست ورزشکاران ایرانی اعزامی به بازی‌های آسیایی هانگژو نشان می‌دهد شمار زیادی از ورزشکاران زن ایرانی در رشته‌های مختلف از حضور در المپیک تابستانی آسیا محروم شدند. حذف عمدی زنان ورزشکار که بسیاری از آنان در سال‌های اخیر مدال‌های آسیایی کسب کرده بودند، می‌تواند با مسئله کنار گذاشتن حجاب اجباری ده‌ها زن ورزشکار در رقابت‌های بین‌المللی طی یک سال اخیر و ترس حکومت جمهوری اسلامی از تکرار این عمل اعتراضی در بازی‌های هانگژو ارتباط مستقیم داشته باشد. همچنین، درحالی که مسئولان کمیته ملی المپیک ایران در پاسخ به انتقادها درباره اعزام نکردن بسیاری از ورزشکاران زن با بهانه «هزینه بالا»، مدعی شده بودند که «کاروان کیفی جهت مدال‌آوری» به بازی‌های آسیایی اعزام شده و به همین دلیل تیم‌های زنان فوتبال، بسکتبال، والیبال و هندبال به هانگژو اعزام نشدند، اما از ۷۰ ورزشکار مرد و ۳۶ همراه اعزامی برای همین چهار فدراسیون، تنها یک مدال به دست آمد.

بیشتر از ورزش