بازی‌های آسیایی هانگژو: بدترین عملکرد تاریخ کاروان‌های ورزشی ایران؟

مهدی الفتی در فینال پرش خرک توانست با کسب مدال نقره توانست نخستین دارنده مدال بازی‌های آسیایی در تاریخ ژیمناستیک ‏ایران شود

مهدی الفتی، نایب‌قهرمان ژیمناستیک بازی‌های آسیایی-جماران

در یازدهمین روز بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ در هانگژو در چین، مهدی الفتی، ژیمناست ایرانی، توانست تاریخ‌سازی کند و در فینال پرش خرک، با کسب نمره ۱۴.۷۸۳ موفق به کسب مدال نقره شود تا نخستین مدال تاریخ ژیمناستیک ایران در بازی‌های آسیایی به دست بیاید.

عابد حقدادی، رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایران، پس از کسب مدال الفتی به خبرنگاران گفت نخستین مدال تاریخ ژیمناستیک ایران در بازی‌های آسیایی نتیجه «اردوهای بلندمدت و برنامه‌ریزی دقیق وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک» است. اما مناف هاشمی، دبیر کمیته ملی المپیک ایران، لحظاتی بعد با حضور مقابل دوربین صدا و سیمای جمهوری اسلامی، ضمن انتقاد از عملکرد وزارت ورزش اعلام کرد که امکانات مهیاشده برای ژیمناست‌های ایرانی «بسیار ضعیف» بود و مهدی الفتی هم با وسایل ورزشی «فرسوده و شکسته» تمرین می‌کرد. گویا هدف هاشمی این بود که به نظر برسد این مدال بیشتر حاصل تلاش‌های فردی الفتی بوده است.

مدال نقره این ژیمناست ایرانی تنها مدال کاروان ایران در روز یازدهم بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ بود. ورزشکاران ایرانی با کسب فقط ۳ مدال طلا، ۱۰ مدال نقره، و ۱۰ مدال برنز در رده نهم جدول رده‌بندی قرار دارند که تا کنون عملکردی بسیار ضعیف را نشان می‌دهد.

ورزشکاران ایرانی، که زمانی در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ به میزبانی تهران موفق به کسب عنوان درخشان دومی شده بودند و در نخستین دوره این بازی‌ها در سال ۱۹۵۱ در دهلی هند نیز مقام سومی را کسب کرده بودند، در دوره قبلی این بازی‌ها در سال ۲۰۱۸ به میزبانی اندونزی، با وجود کسب ۲۰ مدال طلا، در رتبه ششم جدول رده‌بندی نهایی قرار گرفتند. اما کسب فقط ۳ مدال طلا تا روز یازدهم بازی‌های امسال، احتمال تکرار رتبه دوره قبلی را نیز کم‌رنگ کرده است.

کاروان ایران در رشته‌هایی مانند کشتی، وزنه‌برداری، قایق‌رانی، کشتی کوراش، و کاراته همچنان امیدوار به کسب چند مدال طلا است، اما مشکلات مالی عمده وزارت ورزش ایران در سال‌های گذشته برای حمایت از ورزشکاران و برپایی اردوهای آماده‌سازی، در کنار کاهش چشمگیر تعداد ورزشکاران اعزام‌شده به بازی‌های آسیایی، به‌دلیل ناتوانی مالی، از نگاه برخی از کارشناسان شاید به ثبت بدترین عملکرد تاریخ کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرانی‌ها در بازی‌های آسیایی بوسان کره جنوبی در سال ۲۰۰۲، با ایستادن بر جایگاه دهم، در حالی‌ که فقط ۸ مدال طلا کسب کرده بودند، بدترین عملکرد ورزش ایران را در تاریخ این مسابقات ثبت کردند.

در ادامه مسابقه‌های روز یازدهم بازی‌های آسیایی امسال، نوشاد عالمیان، قهرمان تنیس روی میز ایران که در رده ۵۳ فهرست جهانی قرار دارد، در مرحله یک‌هشتم نهایی در برابر هریموتو، پینگ‌پنگ‌باز نامدار ژاپنی که در جایگاه چهارم جهان جای گرفته است، با نتیجه چهار بر دو شکست خورد و از دور انفرادی کنار رفت.

اما در بخش تیمی، نیما و نوشاد عالمیان، برادران مازندرانی در تیم ملی تنیس روی میز ایران، پس از پیروزی سه بر دو مقابل تیم قدرتمند چین تایپه، به مرحله یک‌چهارم نهایی بخش دوبل راه یافتند.

در دیگر بازی‌های این روز نیز پوریا نوروزیان، مهیار صداقت، امیرمحمد نکونام، هانیه رستمیان، گلنوش سبقت‌اللهی، و مینا قربانی، در تیم‌های ملی تیراندازی مردان و زنان ایران، هیچ‌یک موفق به کسب مدال نشدند. فقط پوریا نوروزیان، پس از صعود به دور نهایی، بین هشت نفر هشتم شد.

همچنین، در هندبال، تیم ایران در نخستین دیدار دور دوم رقابت‌ها با نتیجه ۲۲-۲۵ شکست خورد. در بوکس، طوفان شریفی از ایران در نخستین مسابقه ناک‌اوت شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. در شطرنج، تیم ملی ایران با ترکیب مبینا علی‌نسب، بردیا دانشو، پرهام مقصودلو، محمدامین طباطبایی، پویا ایدنی، و امیررضا پورآقابالا با نتایج پنج بر دو و پنج بر یک بنگلادش را شکست داد.

در ادامه این رقابت‌ها در روز جمعه هفتم مهر، شاهین موسوی، مشت‌زن ایرانی در وزن ۷۵ کیلوگرم، فرزانه فصیحی و حمیده اسماعیل‌نژاد ،دونده‌های ۱۰۰ متر زنان، و حسن تفتیان، دونده ۱۰۰ متر مردان، از عصر امروز به وقت ایران به میدان خواهند رفت. فردا نیز رشته‌های اسکیت، کوراش، و بسکتبال به دیگر رشته‌هایی اضافه خواهد شد که ورزشکاران ایرانی در آن‌ها رقابت خواهند کرد.

بیشتر از ورزش