زمین‌لرزه شدید در هرات، ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت

استاندار طالبان در هرات از مردم و بازرگانان خواست که در بخش تامین دارو و غذا برای آسیب‌دیدگان زلزله همکاری کنند

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طالبان اعلام کرد که در اثر چندین زمین‌لرزه در روز شنبه ۱۵ مهر (۷ اکتبر) در استان هرات، دست‌کم ۱۵ تن جان باخته و ۴۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.  

ملا جانان سایق، سخنگوی این وزارتخانه، گفت که احتمال افزایش این آمار وجود دارد و زمین‌لرزه در استان‌های بادغیس و فراه در همسایگی هرات نیز رخ داده و تاکنون تنها خسارت مالی گزارش شده است. 

او تاکید کرد که این وزارتخانه با تمام نیرو و امکانات خود برای خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه اقدام می‌کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا گفت که مرکز این زمین‌لرزه شمال‌غرب استان هرات بوده است و هفت پس‌لرزه به بزرگای ۴.۶ و ۶.۳ این استان را تکان داده است. 

اما مقام‌های محلی طالبان در هرات گفتند که پنج مرتبه زمین‌لرزه‌های شدید هرات و شهرستان‌های آن را تکان داده است.  

دفتر استاندار طالبان در هرات اعلام کرد که این زمین‌لرزه‌ها، خسارت‌های هنگفتی برای ساکنان هرات به جای گذاشته است. 

نور احمد اسلام‌جار، استاندار طالبان برای هرات، در یک نوار ویدیویی گفت که بخش زیادی از شهرستان زنده‌جان آسیب جدی از زلزله‌ها دیده است.  

او گفت که حدود ۱۰ روستا در شهرستان زنده‌جان در زلزله آسیب دیده‌اند و ساکنان این شهرستان به کمک‌های فوری و بشردوستانه نیاز دارند.  

استاندار طالبان در هرات از مردم و بازرگانان خواست که در بخش تامین دارو و غذا برای آسیب‌دیدگان زلزله همکاری کنند. 

با وقوع زلزله‌های پی‌درپی، شمار زیادی از ساکنان استان هرات خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند و در مناطق همواری هم‌چون دشت و صحرا به سر می‌برند و ترس از وقوع زلزله‌های دیگر را دارند.  

عارف جلالی، پزشک بیمارستان مرکزی استان هرات از از بازرگانان، شهروندان و نهادهای امدادرسان خواست که به کمک پرسنل این بیمارستان به درمان و مراقبت از بیماران بپردازند. او بر تامین فوری دارو برای این بیمارستان تاکید کرد.  

چندین عکس در رسانه‌های اجتماعی در ارتباط با این زمین‌لرزه از فضای بیرونی بیمارستان مرکزی هرات منتشر شده است که نشان می‌دهد آسیب‌دیدگان این زمین‌لرزه، در فضای باز تحت درمان و مراقبت‌های پزشکی در این بیمارستان قرار گرفته‌اند. 

سوسن یکی از ساکنان هرات به ایندیپندنت فارسی گفت که هشت بار زلزله را حس کرده است و به‌دلیل شدت این زمین‌لرزه‌ها، در وضعیت بد روحی به سر می‌برد.  

او گفت که زلزله بسیار شدید بوده است و از ترس وقوع دوباره زمین‌لرزه‌ها، شب نخواهد خوابید و هراس دارد.  

او افزود: «من به عمر خود این قسم زمین‌لرزه‌ها را شاهد نبودم و فکر می‌کردم که آخرین ثانیه‌های عمر من است. احتمالا بسیاری از هم‌وطنان ما در [این] زمین‌لرزه‌ها جان‌های خود را از دست داده باشند.» 

هرات یکی از استان‌های افغانستان با بیش از ۷۰۰ بنا و آثار باستانی در سطح این کشور است و این زلزله‌ها خسارت‌های زیادی به این بناها و آثار وارد کرده است. منابع محلی در استان هرات به ایندیپندنت فارسی گفتند که بخشی از کاشی‌های سنتی مسجد جامع بزرگ این شهر در اثر زلزله آسیب دیده و سقوط کرده است. مشخص نیست که این زمین‌لرزه‌ها چقدر خسارت به بناهای تاریخی هرات وارد کرده است. 

نگرانی از آسیب‌پذیر بودن هرات در برابر زمین‌لرزه در حالی مطرح می‌شود که بخش زیادی از ساختمان‌ها استحکام لازم در برابر حادثه‌های طبیعی از جمله زمین‌لرزه را ندارند.