بایدن: ایرانی‌ها در مبارزه برای آینده‌ای آزاد و دموکراتیک ساکت نخواهند شد

به‌ گفته جو بایدن، آمریکا همچنان به حمایت‌هایش از مردم ایران برای دستیابی به آزادی بیان، برابری جنسیتی ادامه خواهد داد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، شامگاه جمعه به وقت ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن شاد‌باش گفتن به نرگس محمدی به مناسب دریافت جایزه صلح نوبل، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست این فعال حقوق بشری زندانی در ایران و دیگر کنشگران برابری جنسیتی را که در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس‌اند فوری آزاد کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی از بیانیه‌ای که شامگاه جمعه ۶ اکتبر (۱۴ مهر) در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شد، مسئولان جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که در روند بازداشت‌های پرشمار نرگس محمدی، او را زیر فشار قرار داده‌ و شکنجه کرده‌اند.

به‌ گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، تعهد نرگس محمدی به ساختن جامعه‌ای که زنان و همه مردم ایران شایسته زندگی در آن هستند الگوی مردمی است که در سراسر جهان برای حقوق بشر و کرامت انسانی مبارزه می‌کنند.

جو بایدن در بخش دیگری از بیانیه شامگاه جمعه ضمن اشاره به آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ساله‌ مخالف حجاب اجباری، نوشت که با وجود سرکوب و ارعاب حکومتی، مردم ایران همچنان برای آینده‌ای آزاد و دموکراتیک مبارزه می‌‌کنند.

به‌ گفته جو بایدن، آمریکا همچنان به حمایت‌هایش از مردم ایران برای دستیابی به آزادی بیان، برابری جنسیتی، و پایان دادن به خشونت‌های جنسیتی ادامه خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش پایانی بیانیه‌اش به‌ مناسبت اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی نوشت که دولت آمریکا تا کنون بیش از ۱۰۰ تن از عوامل و نهادهای وابسته به‌ جمهوری اسلامی ایران را که در سرکوب مردم ایران دست داشته‌اند در فهرست تحریم‌هایش قرار داده است.

به‌ گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، مردم ایران در جنبش مسالمت‌‌آمیز «زن، زندگی، آزادی» خواست‌ها و مطالباتشان را برای آزادی و «آینده‌ای دموکراتیک» مطرح کرده‌اند و ساکت نخواهند شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هم با انتشار پیامی نوشت نرگس محمدی هرچند پشت میله‌های زندان است، اما از دفاع از حقوق بشر و برابری جنسیتی دست نکشیده است. بلینکن هم خواهان آزادی نرگس محمدی و سایر زندانیان سیاسی از زندان‌های جمهوری اسلامی شد.

در این میان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، بدون اینکه از نرگس محمدی نام ببرد، قاسم سلیمانی، فرمانده‌ کشته‌شده نیروی قدس سپاه پاسداران، را «لایق‌ترین نماد صلح جهانی» در تاریخ توصیف کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، نیز بدون نام بردن از نرگس محمدی، اعضای «کمیته صلح نوبل» را متهم کرد در اقدامی «سیاسی» و «مغرضانه»، جایزه صلح نوبل را به فردی اهدا کرده‌اند که به‌ گفته او، با نقض کردن قوانین کشور، بارها مرتکب «اعمال مجرمانه» شده است.

بیشتر از جهان