اتحادیه اروپا در نشست «تاریخی» کی‌یف وعده «حمایت پایدار» داد

آخرین بسته کمکی به اوکراین اواخر این هفته به کی‌یف ارسال خواهد شد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشست کی‌یف - AFP

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کی‌یف گرد آمدند تا در نخستین نشست خود در آن‌ سوی مرزهای این اتحادیه، «حمایت پایدار» خود را از اوکراین در جنگ با روسیه اعلام کنند.

این نشست یک روز پس از آن انجام می‌گیرد که دمیتری مدودف، معاون رئیس‌ جمهوری روسیه، به غرب به دلیل حمایت نظامی از اوکراین به‌شدت تاخت و گفت که «آن‌ها ما را فعالانه به سمت جنگ جهانی سوم سوق می‌دهند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نشست دوشنبه، دوم اکتبر (۱۰مهر)، در حالی برگزار شد که اختلاف میان اعضای اتحادیه اروپا بر سر ادامه حمایت از اوکراین بالا گرفته است؛ خاصه پس از اینکه ضدحمله کی‌یف علیه نیروهای روسیه که تدارک آن سر و صدای زیادی به‌پا کرد و ما‌ه‌ها از شروع آن می‌گذرد، در عمل دستاوردی که انتظار می‌رفت را نداشته است.

از همین‌رو، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هدف از این گردهمایی را  نه «رسیدن به نتایج و تصمیمات مشخص»، بلکه «اعلام همبستگی و حمایت از مردم اوکراین» خواند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، که کشورش بیستمین ماه جنگ با روسیه را می‌گذراند، بار دیگر نتیجه جنگ را به میزان و فوریت حمایت متحدان کی‌یف از اوکراین گره زد.

به گزارش رویترز، زلنسکی افزون بر این، از متحدانش خواست تا برای پایان دادن سریع به درگیری‌ها، تحریم‌های خود را علیه روسیه و جمهوری اسلامی ایران، «تامین کننده پهپادهای تهاجمی» مسکو، گسترش دهند. او اشاره‌ای به دامنه و کم‌و‌کیف این تحریم‌ها نکرد، اما از غرب خواست که دارایی‌های مسدودشده روسیه را برای تامین بودجه لازم برای بازسازی اوکراین جنگ‌زده، در اختیار کی‌یف قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته میلادی تاکنون، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در حمایت از کی‌یف، علاوه بر کمک نظامی تمام‌عیار، در مجموع ۱۱ دور تحریم بر مسکو وضع کرده‌اند.

افزون بر این، در گرماگرم شکاف میان اوکراین و همسایگانش، به‌ویژه لهستان، بر سر صادرات غلات از طریق خطوط ریلی و جاده‌ای، کی‌یف خواستار حمایت یکپارچه اتحادیه اروپا از ابتکار صادرات منظم غلات از طریق گذرگاه دریای سیاه شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام دولت اوکراین که نخواست نامش فاش شود، نوشت که وزیران خارجه مجارستان، لهستان و لتونی در این نشست شرکت نکردند. به گفته این مقام، نمایندگان لهستان و لتونی «بیمار» بودند.

با پیشتازی حزب طرفدار روسیه به رهبری رابرت فیکو در انتخابات پارلمانی اسلواکی، چندان بعید نخواهد بود که این کشور نیز چنانکه فیکو وعده داده است، به قطب مخالف اتحادیه اروپا در حمایت از اوکراین بپیوندد.

بی‌سبب نیست که کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، که نگران بروز دودستگی در اتحادیه اروپا است، گفت که این نشست حاوی این پیام به مسکو است که «روسیه نباید روی خستگی ما حساب کند»، چرا که «حمایت پایدار» از اوکراین، تا پیروزی در جنگ با روسیه ادامه دارد. با این حال، او در این پیام به‌گونه‌ای تلویحی‌، به شکنندگی این اتحاد نیز اشاره کرد.

اشاره او به آخرین اظهارنظر ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، بود که گفته است غرب در تلاش خود برای شکست نیروهای روسیه در اوکراین، ناکام خواهد شد.

در همین حال، آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، خواستار اتخاذ راهبردی برای محدود کردن پیامدهای حمله‌های احتمالی روسیه به شبکه انرژی اوکراین در ماه‌های آینده شد که با فرا رسیدن زمستان، دما نیز کاهش می‌یابد.

او با اشاره به زمستان گذشته، گفت که اوکراین در طول زمستان، به طرح «دفاع هوایی برای حفاظت از ژنراتورها و تقویت عرضه انرژی» نیاز دارد.

مقام‌های اوکراینی روسیه را متهم می‌کنند که زمستان گذشته زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هدف حمله‌های هوایی نظام‌مند قرار داده است؛ راهبردی که موجب شد میلیون‌ها نفر در این کشور زمستان را بدون امکانات گرمایشی سر کنند.

در همین حال و در حالی‌که مخالفت جمهوری‌خواهان با ادامه کمک ایالات متحده به اوکراین در جنگ با روسیه گمانه‌زنی‌ها در زمینه قطع حمایت‌های نظامی واشینگتن از کی‌یف را تقویت کرده، دولت بایدن از ارسال یک بسته کمکی دیگر به اوکراین خبر داد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که ایالات متحده به زودی بسته کمکی دیگری را به اوکراین ارسال خواهد کرد تا از نگرانی‌ها در مورد کاهش حمایت از این کشور بکاهد. سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت: «یک ائتلاف بین‌المللی بسیار قوی پشت اوکراین وجود دارد و اگر پوتین فکر می‌کند که می‌تواند از ما پیشی بگیرد، اشتباه می‌کند».

پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکاییِ نوشت که آخرین بسته کمکی به اوکراین اواخر این هفته به کی‌یف ارسال خواهد شد. یک روز پیش از آن، بایدن از کنگره خواست که به سرعت بودجه مرتبط با کمک‌های بیشتر به اوکراین را تصویب کند.

بیشتر از جهان