نمایش میراث کوکو شانل در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن

در این نمایشگاه با ۱۰ بخش موضوعی، رویکرد نوآورانه شانل در زمینه پارچه، اندام، تکنیک‌ها و جزئیات طراحی و دوخت بررسی می‌شود

گابریل شانل با کارهایش راه را برای هر نوع جدید از زنانگی انقلابی هموار کرد؛ میراثی که هنوز هم بر نحوه لباس پوشیدن ما تاثیر می‌گذارد-JUSTIN TALLIS/AFP

موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن این روزها میزبان نمایشگاهی است که به زندگی و کار گابریل (کوکو) شانل، طراح پیشگام، اختصاص دارد.

«گابریل شانل، نمایش بیانیه مد» که اولین نمایشگاه در نوع خود بریتانیا به شمار می‌رود، سیر تحول طرح‌های شانل و تاسیس خانه‌مد شانل را به تصویر می‌کشد. از افتتاح اولین فروشگاه کلاه‌فروشی او در پاریس در سال ۱۹۱۰ تا مجموعه نهایی‌اش که سال ۱۹۷۱ نمایش داده شد.

در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ دست لباس از این مارک فرانسوی شیک به همراه مجموعه‌ای از جواهرات، لوازم جانبی، لوازم آرایش و عطر برای اولین بار کنار یکدیگر به نمایش گذاشته شده‌اند. علاوه بر این، برخی تکه‌های انحصاری موزه که به‌ندرت دیده شده‌اند، در کنار برخی قطعات آرشیوی از مجموعه‌های میراث شانل، از جمله لباس‌هایی که ستارگانی چون لورن باکال و مارلین دیتریش پوشیده بودند، نیز در این مجموعه دیده می‌شوند.

هارپربازار به نقل از ترسترام هانت، مدیر موزه ویکتوریا و آلبرت، هنگام معرفی نمایشگاه نوشت: «شانل به عنوان یکی از موفق‌ترین خانه‌‌مد‌های موجود، مدیون الگوهایی است که اولین بار بنیان‌گذارش، گابریل شانل، بیش از یک قرن پیش ارائه کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کدام قطعات معروف در نمایشگاه گنجانده شده‌‌اند؟

گابریل شانل با کارهایش راه را برای هر نوع جدید از زنانگی انقلابی هموار کرد؛ میراثی که هنوز هم بر نحوه لباس پوشیدن ما تاثیر می‌گذارد. او با خلق لباس‌هایی که خود می‌خواست بپوشد، خواسته‌ها و نیازهای زن مدرن و مستقل‌تر قرن بیستم را پیش‌بینی می‌کرد؛ به عنوان نمونه می‌توانید کت‌های پشمی (تویید) و شلوارهای پارچه‌ای او را به یاد بیاورید.

این نمایشگاه به ۱۰ بخش موضوعی تقسیم شده که رویکرد نوآورانه شانل را در زمینه پارچه، اندام، تکنیک‌ها و جزئیات طراحی و دوخت بررسی می‌کند. تعداد زیادی از قطعات شناخته‌شده از پیراهن مشکی تنگ معروف، کیف‌دستی ۲.۵۵ و کت‌شلوار تویید بسیار دوست‌داشتنی گرفته تا کفش‌های پاشنه‌دار دورنگ و اولین عطر نمادین «شانل شماره پنج» (Chanel N°5) که بسیار درباره‌اش تحقیق شده است، در این مجموعه به چشم می‌خورد.

این نمایشگاه سرشار از جزئیات برگرفته از زندگی‌نامه گابریل است؛ از جمله فعالیت‌های او در طول جنگ جهانی دوم‌ــ به‌تازگی مشخص شد که او در طول سال‌های جنگ به متفقین کمک کرده است‌ــ و رابطه‌اش با هیو گروسونور (Hugh Grosvenor)، دوک آن زمان وست‌مینستر.

چندین تکه نمادین شخصی دیگر متعلق به چهره‌های مشهور از جمله ملکه الیزابت فقید هم در این مجموعه وجود دارد. از جمله نامه‌ای که ملکه الیزابت به فردریک بوی براونینگ نوشت تا از او بابت عطر «شانل شماره پنج» که به مناسبت تولدش در سال ۱۹۵۵ به او هدیه داده بود، تشکر کند.

نمایش میراث کوکو شانل از ۱۶ سپتامبر در موزه ویکتوریا و آلبرت آغاز شده است و تا ۲۵ فوریه ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

بیشتر از مُد و زیبایی