کمبود ۲۰ هزار معلم در ایران همزمان با اجرای برنامه خالص‌سازی نظام آموزشی

مجتبی ذوالنوری: «قرار است هفت هزار معلم از حوزه‌های علمیه، مخصوصا از بخش خواهران، برای فعالیت در آموزش‌وپرورش استخدام شوند»

کلاس‌های درس در مناطق محروم فاقد امکانات بهداشتی و ایمنی‌اند-خبرگزاری دانشجو

همزمان با اجرای طرح «خالص‌سازی و پاکسازی» در مدارس ایران، با گذشت بیش از یک هفته از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، بیش از ۲۰ هزار کلاس درس در سراسر کشور فاقد معلم‌اند.

به گزارش پایگاه خبری جماران، محمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی ایران، یکشنبه، ۹ مهر، در صحن علنی مجلس با تایید آمار کمبود معلم در ایران، گفت: «۲۳ هزار کلاس درس فاقد معلم است.»

این نماینده مجلس به مصوبه وزیر آموزش‌وپرورش مبنی بر مجوز استفاده از معلمان بازنشسته برای تامین آموزگار در مدارس خبر داد و گفت که بازنشستگان رغبتی به اشتغال مجدد ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که هرچند بنا به مصوبه وزیر آموزش‌وپرورش قرار است به بازنشستگان ۲۴ ساعت کلاس داده شود، اما بازنشستگان از این موضوع استقبال نکرده‌اند، زیرا هنوز بخشی از پاداش‌های پیشین آنان پرداخت نشده است.

کمبود معلم در سال جدید تحصیلی در حالی به چالشی برای وزارت آموزش‌وپرورش دولت ایران بدل شده است که از دی ۱۴۰۱ و با ۱۰۰ امضا، مسئله ساماندهی نیروهای غیررسمی آموزش‌وپرورش بنا بود در دستورکار مجلس قرار گیرد، اما همچنان بلاتکلیف مانده است و تکلیف آن مشخص نیست.

در ماه‌های اخیر، فرهنگیان بازنشسته ایران تجمع‌های اعتراضی متعددی در بسیاری از شهرهای ایران برگزار کرده‌اند و مهم‌ترین خواسته‌های شرکت‌کنندگان در این تجمع‌ها، کاهش سرکوب و فشار بر جامعه فرهنگیان و معلمان، آزادشدن فرهنگیان زندانی و تحقق خواسته‌های صنفی، مانند افزایش حقوق بر مبنای نرخ تورم، اجرای صحیح طرح همسان‌سازی و پرداخت همه معوقات و بیمه کارآمد بوده است.

از آغاز ۱۴۰۲ تا امروز، شهرهای مختلف ایران شاهد برگزاری تجمع‌های اعتراضی فرهنگیان بازنشسته بوده‌ و در پی هر یک از آن‌ها نیز تعدادی از این افراد بازداشت شده‌اند. غلامرضا اصغری، معلم بازنشسته و فعال صنفی فرهنگیان بازنشسته، از جمله افرادی است که اوایل شهریور سال جاری در اردبیل بازداشت شد. همزمان با افزایش سرکوب جامعه معلمان پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، در آستانه سال جدید تحصیلی، موج تازه‌ای از احضار و اخراج معلمان آغاز شده است و به گفته نهادهای صنفی، هر دم خبر تازه‌ای در این زمینه به گوش می‌رسد.

وزیر آموزش‌وپرورش نیز پنجم مهر در حالی در قبال کمبود معلم در کشور ابراز نگرانی کرد که وزارتخانه متبوع او در تصمیمی، مانع تداوم فعالیت دانشجو-معلمان در سال جدید تحصیلی شده است.

 کانال صنفی معلمان ایران، اول مهر اعلام کرد: «مطابق گزارش‌های ارسالی از همکاران، برخی دانشجو-معلمان ورودی سال ۹۸ که امسال باید سازماندهی می‌شدند، با نامه‌ عدم تبدیل وضعیت به قطعی و منع به‌کارگیری مواجه شده‌اند.»

به نظر می‌رسد که حتی در عین کمبود معلم، «پاکسازی و خالص‌سازی» فضای آموزشی از نیروهای غیرهمسو با حکومت در حال اجرا است.

با توجه ‌به برخی اظهارنظرها، چنین تلقی می‌شود که مطابق الگوی در حال اجرای وزارت علوم مبنی بر به‌کارگیری چهره‌های مدافع حکومت در دانشگاه‌ها بدون توجه به توان علمی آنان، آموزش‌وپرورش نیز بنا دارد به بهانه کمبود معلم، طلبه‌های حوزه علمیه را در جایگاه آموزگار به‌کارگیرد.

مجتبی ذوالنوری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، اواخر شهریور سال جاری با تایید این خبر اعلام کرد: «قرار است هفت هزار معلم از حوزه‌های علمیه، مخصوصا از بخش خواهران، برای فعالیت در آموزش‌وپرورش استخدام شوند.»