نگاه امنیتی به تدریس زبان انگلیسی در مدارس

حامیان حذف تدریس زبان انگلیسی به دنبال تحقق خواسته خامنه‌ای

در روزهای گذشته ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که در آن حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با طرح ادعاهای عجیبی درباره زبان انگلیسی از حذف آموزش زبان انگلیسی در مدارس کشور دفاع می‌کند. 

نوروزی ادعا می‌کند که زبان انگلیسی زبان «علمی» نیست و بیشتر زبان مشترک «جاسوسان» است تا هرچیز دیگر. بنا به ادعای حسن نوروزی هیچ جاسوسی در دنیا به زبان چینی، روسی و یا ژاپنی سخن نمی‌گوید و همه جاسوسان دنیا به زبان انگلیسی حرف می‌زنند. نوروزی مدعی‌ست که «امروز اندیش‌مندان جهان یا ترک‌اند یا عرب‌اند یا آلمانی؛ اصل هنر و ادبیات در فرانسه، اصل علم و صنعت در آلمان و اصل تفکر الکترونیکی در ژاپن است». 

حرف‌های حسن نوروزی در راستای طرحی‌ست که از آن به عنوان «رفع انحصار آموزش زبان‌انگلیسی از مدارس» یاد می‌شود. براساس این طرح، که هنوز به تصویب مجلس نرسیده، آموزش و پرورش مکلف خواهد بود آموزش زبان‌های خارجی را از طریق «آموزشگاه‌های آزاد تحت نظارت این وزارتخانه» تدریس کند. این طرح می‌گوید که یادگیری زبان خارجی برای دانش‌آموزان باید «اختیاری» شود و هم‌چنین استخدام معلمان زبان را در مدارس کشور ممنوع می‌کند.

طرحی که با امضای ۵۷ نماینده مجلس و در قالب طرحی با یک فوریت به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شده و پیش از قرار گرفتن در دستور بررسی، بحث و جدل پیرامون آن میان موافقان و مخالفان اوج گرفته است. 

عکس از خبرگزاری تسنیم 

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی، که خود از مدافعان این طرح است با بیان این ادعا که از این طرح برداشت بد شده است، گفت: «این طرح نه حذف آموزش زبان انگلیسی که رفع انحصار از این زبان است».

مهرداد لاهوتی معتقد است که این طرح می‌تواند انحصار یادگیری زبان انگلیسی را بشکند و دانش‌آموزان بنا به موقعیت جغرافیایی خود و ضرورت‌های دیگری چون هم‌جواری با یک کشور دیگر به جای یادگیری زبان انگلیسی، زبان دیگری بیاموزند. این نماینده مجلس برای دفاع از این طرح گفت: «به عنوان مثال استان ما (گیلان) با روسیه همجوار است چه اشکال دارد زبان روسی در این منطقه آموزش داده شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی زرافشان، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «ایرناپلاس» با اشاره به تناقض موجود بین محتوا و عنوان این طرح گفت: «از عنوان طرح این‌گونه استنباط می‌شود که مجلس می‌خواهد علاوه بر زبان انگلیسی سایر زبان‌های خارجی را هم تدریس کند که آموزش زبان در انحصار انگلیسی نباشد. این اقدام درست و منطقی است. اما محتوای این طرح با عنوان آن سازگار نیست. محتوا، حذف آموزش زبان‌های خارجی از برنامه درسی رسمی مدارس کشور است».

منتقدان این طرح از چند زاویه به مساله‌دار بودن آن اشاره می‌کنند. از یک‌سو اجرای چنین طرحی تعداد زیادی از معلمان زبان انگلیسی را از کار بیکار می‌کند و از سوی دیگر آموزش زبان را در واقع در انحصار کسانی قرار می‌دهد که استطاعت مالی دارند و می‌توانند در آموزش‌گاه‌هایی زبان ثبت‌نام کنند. امکانی که برای خیل زیادی از دانش‌آموزان ایرانی وجود ندارد و با اجرای این طرح شاید فرصت یادگیری‌ زبان دوم برای بسیاری هیچ‌گاه فراهم نشود. به تعبیری می‌توان گفت این طرح در نهایت به بی‌عدالتی آموزش در ایران دامن می‌زند. 

اصرار نمایندگان اصول‌گرای مجلس بر پیش‌برد این طرح در مجلس و تکاپوی نمایندگانی چون نوروزی و لاهوتی برای جمع‌آوری امضای نمایندگان در تایید آن جای سوال‌های بسیاری دارد. فارغ از استدلال‌های عجیب و غریب نمایندگان موافق این طرح که هیچ مبنای منطقی نمی‌توان برای آن تصور کرد، رد این اصرار را می‌توان در موضع‌گیری‌های چند سال پیش علی خامنه‌ای جستجو کرد؛ سه سال پیش بود که علی خامنه‌ای با اشاره به اینکه زبان علم فقط انگلیسی نیست، گفته بود: «چرا زبان‌های دیگر را در مدارس به عنوان درس زبان مطرح نمی‌کنند. این میراث دوران طاغوت و پهلوی است».

خامنه‌ای در آن مقطع حتی ادعا کرده بود که در کشورهای دیگر دنیا از «نفوذ و دخالت زبان بیگانه» جلوگیری می‌کنند. او حتی گلایه کرده بود که چرا آموزش زبان انگلیسی به سطح «دبستان‌ها و مهدکودک‌ها» رسیده است. رهبر جمهوری اسلامی حتی مستقیما گفته بود که چرا در مدارس ایران زبان‌های دیگری غیر از انگلیسی هم‌چون اسپانیایی و فرانسه و یا آلمانی تدریس نمی‌شود. 

علی خامنه‌ای، پیش‌تر هم در سال ۱۳۸۴ در جمع معلمان استان کرمان گفته بود: «ناگهان از گوشه‌ای یک نفر تشخیص داده که باید ما به کودکان دبستانی، از کلاس اول - یا حتی پیش‌دبستانی - زبان انگلیسی یاد بدهیم؛ چرا؟ وقتی بزرگ شدند، هر کس نیاز دارد می‌رود زبان انگلیسی را یاد می‌گیرد. چقدر دولت انگلیس و دولت آمریکا باید پول خرج کنند تا بتوانند این طور آسان زبان خودشان را در میان یک ملت بیگانه ترویج کنند؟»

به‌نظر می‌رسد نگاه رهبر جمهوری اسلامی ایران به مساله یادگیری زبان انگلیسی یک نگاه «امنیتی» ا‌ست تا موضوعی که در راستای مسایل آموزشی بررسی شود. گویی همین نگاه علی خامنه‌ای موجب شده تا نمایندگان مجلس به هر دری بزنند تا طرحی را تصویب کنند که فقط برای میل و علاقه رهبر جمهوری اسلامی‌ست تا صلاح مردمی که این مجلس‌نشینان قرار است «نماینده»‌شان باشند. یادگیری زبان های خارجی به خصوص زبان انگلیسی در سالهای اخیر تبدیل به یکی ازمهم‌ترین خواست‌های خانواده‌های ایرانی شده  است. به نوشته سایت کانون زبان ایران، سالانه حدود یک میلیون نفر تنها در این موسسه برای یادگیری زبان خارجی اسم نویسی می‌کنند که بیش از نود درصد آنها متقاضی آموزش زبان انگلیسی هستند. آماری که گویا هیچ‌وقت ملاکی برای شناخت نمایندگان از نیازهای جامعه نیست.

بیشتر از