وزارت دفاع آمریکا: ایران می‌تواند ظرف دو هفته بمب اتم بسازد

در گزارش وزارت دفاع آمریکا آمده است ایران در حال حاضر برنامه تسلیحاتی را دنبال نمی‌کند، اما ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را در کمتر از دو هفته دارد

وزارت دفاع آمریکا در گزارشی در مورد مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی هشدار داد اگرچه تهران در حال حاضر برنامه تسلیحاتی هسته‌ای را دنبال نمی‌کند، جمهوری اسلامی «تهدیدی دائمی» است و می‌تواند در دو هفته سلاح هسته‌ای بسازد.

به نوشته اورشلیم پست، در این گزارش، که روز جمعه ۲۹ سپتامبر با عنوان «راهبرد ۲۰۲۳ برای مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی» منتشر شد، آمده است: «ایران در حال حاضر برنامه تسلیحاتی هسته‌ای را دنبال نمی‌کند، اما این ظرفیت را دارد که مواد شکافتی کافی برای سلاحی هسته‌ای را در کمتر از دو هفته تولید کند.»

در این گزارش، آمریکا از ایران به‌دلیل عمل نکردن به تعهداتش در چارچوب کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی انتقاد و ابراز نگرانی کرده است که تهران «برای اهداف تهاجمی، به دنبال مواد شیمیایی با کاربرد دوگانه است که روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد».

این گزارش همچنین جمهوری اسلامی را یک «تهدید منطقه‌ای» برای خاورمیانه عنوان کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اورشلیم پست، مدیر کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل هفته گذشته مدعی شد که ایران برنامه هسته‌ای نظامی دارد و به آزمایش و استقرار موشک‌های هسته‌ای دوربرد ادامه می‌دهد که ناقض قطعنامه شورای امنیت است.

موشه ادری، در شصت‌و‌هفتمین نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، گفت: «ایران هنوز نوک پیکان بی‌ثباتی منطقه‌ای، و تهدیدی برای صلح و امنیت جهان است.»

او در ادامه افزود توقف فعالیت تسلیحاتی هسته‌ای ایران نیازمند «توجه کامل جامعه جهانی» است.

گزارش وزارت دفاع آمریکا در حالی منتشر شده که در روزهای اخیر، گمانه‌زنی‌ها درباره دستیابی دولت جو بایدن و جمهوری اسلامی به یک توافق افزایش پیدا کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گذشته در کنفرانسی خبری تاکید کرد که واشینگتن همواره از دیپلماسی برای حل مساله هسته‌ای ایران استقبال می‌کند اما تهران به‌منظور ایجاد فضای دیپلماسی نخست‌ باید تنش‌های هسته‌ای را کاهش دهد.

میلر بار گفت که آمریکا به بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای متعهد است اما ترجیح می‌دهد این نگرانی را به کمک دیپلماسی حل کند.

او این اظهارات را درحالی مطرح کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز هفته گذشته از طرح ژاپن برای حل مسئله هسته‌ای خبر داد. نام ژاپن در طول سال‌ها بارها در بحث مذاکرات هسته‌ای و میانجی‌گری مطرح شده است اما به ‌طور معمول عمان در این زمینه نقش کلیدی ایفا می‌کند. مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نیز پس از رایزنی‌های محرمانه نمایندگان آمریکا و جمهوری اسلامی در مسقط آغاز شد.

این درحالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات غربی نگرانی خود را درباره دسترسی نداشتن بازرسان به تاسیسات هسته‌ای ایران ابراز کرده‌اند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در نشست جاری آژانس به باقی مانده پرسش‌های بی‌پاسخ درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرده است.