همکاری مثلث ایران، ونزوئلا و سوریه برای پالایش نفت 

قرار است نفت مورد نیاز پالایشگاهی که جمهوری اسلامی ایران در حمص احداث می‌کند با نفت ایران و ونزوئلا تامین شود 

تصویری از یک پالایشگاه نفت و گاز سوریه در حلب-  AFP

جمهوری اسلامی ایران از طرح‌های خود برای ساخت یک پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌ای نفت در استان حمص سوریه در چارچوب تفاهم‌نامه امضا‌شده با دمشق و همچنین دولت ونزوئلا خبر داده است.  

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، این هفته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «در گذشته، تفاهم‌نامه سه جانبه بین ایران، ونزوئلا و سوریه امضا شده بود تا یک پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌ای جدید در سوریه احداث شود و نفت مورد نیاز آن از طریق ترکیب نفت ایران و ونزوئلا تامین شود.» 

سالاری با تاکید بر اینکه سوریه و کشورهای همجوار نیاز به فرآورده‌های نفتی دارند، گفت: «بنابراین یک پالایشگاه با ظرفیت ۱۴۰ هزار بشکه در کنار دو پالایشگاه موجود سوریه به نام حمص و بانیاس تعریف شد و هم‌اکنون در دستور کار است تا وارد مرحله تامین مالی و احداث شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سالاری همچنین گفت که در جریان سفر اخیر ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران، به سوریه در ماه اردیبهشت امسال توافق شد که مهندسان ایرانی پالایشگاه موجود ۱۱۰ هزار بشکه‌ای حمص را تعمیر کنند و یک ماه بعد تفاهم‌نامه تعمیرات میان جمهوری اسلامی و سوریه امضا شد تا مرحله عملیاتی و اجرایی آغاز شود.

نشریه «اویل پرایس» ضمن اشاره به سخنان مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی جمهوری اسلامی درباره توافق جمهوری اسلامی ایران، سوریه و ونزوئلا برای همکاری در صنعت نفت نوشت که این توافق علی‌رغم وجود کارزار تحریم غرب علیه صنایع نفتی هر سه کشور صورت گرفته است.

این نشریه افزود که تهران نقش مهمی در کمک به سوریه و ونزوئلا برای غلبه بر فشارها و تحریم‌های اقتصادی غرب ایفا کرده و به هر دو کشور کمک‌های فنی، مادی و نظامی ارائه کرده است.

کاراکاس در ماه ژوئن کار در پالایشگاه نفت «ال‌ پالیتو» را از سر گرفت که در چارچوب یک قرارداد ۱۰۰ میلیون یورویی که در ماه مه با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امضا کرد، در دست تعمیر و توسعه است. تیم‌های فنی ایرانی در عین حال دارند روی بازسازی مرکز پالایش «پاراگوانا» کار می‌کنند که بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاه نفت ونزوئلا است. این طرح قطعات و تجهیزات چینی و ایرانی را در پالایشگاهی که با فناوری آمریکایی ساخته شده است، ترکیب می‌کند. 

جمهوری اسلامی ایران با احداث پالایشگاه جدید در حمص به سوریه در افزایش سطح تولید نفت کمک خواهد کرد، زیرا این کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از درآمد خود را به‌دلیل جنگ و سرقت نفت از دست داده است. 

مخالفان سوری بشار اسد و منتقدان تهران، می‌گویند جمهوری اسلامی می‌کوشد از این طریق، نفوذ سیاسی خود را در سوریه تثبیت کند.

با این حال، این قراردادهای اقتصادی برای سوریه نیز که اقتصادش در دهه گذشته با تورم شدید، سقوط ارزش پول ملی و قطع گسترده برق به شدت ضربه خورده است، اهمیت دارد.