یک مرد افغان دوست تراجنسیتی‌اش را در پاکستان به قتل رساند

مرد افغان اعتراف کرد که دوست تراجنسیتی‌اش را به دلیل آنچه او «خیانت» خواند به قتل رسانده است

لایق الیاس تراجنسیتی اهل پاکستان با اسم دخترانه ملاله زندگی می‌کرد - شبکه‌های اجتماعی

پس از آن‌که پلیس پاکستان یک مرد جوان اهل افغانستان را حین تلاش برای فرار از این کشور بازداشت کرد، او به قتل دوست تراجنسیتی‌اش به اسم لایق الیاس معروف به «ملاله»، اعتراف کرد. پلیس، ۲۰ سپتامبر، جسد ملاله را در حاشیه رودخانه سند در خیرآباد پاکستان پیدا کرد.

ملاله، یک تراجنسیتی معروف اهل پاکستان بود که چند روز پیش خبر مرگش در رسانه‌های اجتماعی بازتاب یافت. پلیس پاکستان در جریان تحقیقات در مورد این پرونده، یک شهروند افغان به اسم حمید فرزند شیرزمین را به اتهام این قتل بازداشت کرد.

رسانه پاکستانی اکسپرس تریبون نوشته که متهم انگیزه این قتل را «خیانت» عنوان کرده است. مظنون که حین فرار از پاکستان بازداشت شد، اعتراف کرد که با ملاله از ۲۰۱۹ به این سو رابطه عاشقانه داشته و روابط او با دیگران برایش حسادت‌برانگیز بوده است. او گفت که از ملاله خواسته بود دوستی‌اش با فرد دیگری را پایان دهد، اما گفت‌وگوی آن‌ها به مشاجره ختم شد و سرانجام در ۲۰ سپتامبر، او با ضرب گلوله ملاله را کشته و جسد او را در گونی گذاشته و به رودخانه آتوک انداخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس خیبرپختوانخواه اعلام کرد که لایق الیاس، معروف به ملاله، ساکن جاده کوهات در شهر پیشاور پاکستان بود و حمید، شهروند افغانستان، نیز در پیشاور در کار خرید‌و‌فروش ضایعات آهنی بود.

قتل ملاله تنها و اولین قتل تراجنسیتی‌ها در خیبرپختونخواه پاکستان نیست، بلکه بر اساس آمار ارائه شده در رسانه‌های پاکستان، در سال‌های اخیر دست‌کم ۷۰ فرد تراجنسیتی در این ایالت به اشکال مختلف کشته شده‌اند. بیشتر این قتل‌ها ناشی از اختلافات در روابط شخصی بوده است.

آرزو خان، رئیس انجمن تراجنسیتی‌های خیبرپختونخواه، در صحبت با رسانه‌های پاکستانی، از دولت این کشور خواست امنیت و رفاه جامعه دگرباشان جنسی را در پاکستان تامین کند و امکانات بیشتری برای محافظت از آنان فراهم کند.

دگرباشان جنسی از اقلیت‌های به‌شدت تحت فشار در جوامع مسلمان، به‌ویژه پاکستان و افغانستان‌اند. این گروه هرچند در ۲۰ سال گذشته در زمان حاکمیت دولت جمهوری در افغانستان نیز از حقوق و آزادی‌های اولیه برخوردار نبودند، اما با به قدرت رسیدن طالبان با محدودیت‌ها و فشارهای بیشتری مواجه شده‌اند. شماری از دگرباشان جنسی اهل افغانستان پس از سلطه طالبان بر این کشور، به پاکستان فرار کردند.

مهره بارکزی، یک فرد تراجنسیتی‌ اهل افغانستان در شهر مالموی سوئد، اخیرا در اعتراض به سرکوب و تبعیض علیه جامعه دگرباشان در افغانستان دست به اعتصاب غذا زد. او که ۱۱ روز در اعتصاب بود، از سازمان ملل متحد و کشورهای اروپایی خواست که برای به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان اقدام کنند.

بیشتر از جهان