وزیر خارجه پاکستان بازداشت اعضای طالبان پاکستانی در افغانستان را تایید کرد

جیلانی: این وظیفه طالبان است که از چنین حملاتی جلوگیری کند و علیه تروریست‌هایی که در خاک این کشور فعالیت می‌کنند اقدام کند

وزیر خارجه دولت موقت پاکستان در نشست سازمان ملل - @UNAOC /X

دو روز پس از آن‌که یک مقام پاکستانی-که نامش فاش نشد- ادعای بازداشت ۲۰۰ جنگجوی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان را در رسانه‌ها منتشر کرد، جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه دولت موقت پاکستان، در یک کنفرانس خبری در اسلام‌آباد این ادعا را تایید کرد.

جیلانی که به‌تازگی از نشست سازمان ملل متحد در نیویورک بازگشته بود، در یک کنفرانس خبری، روز پنجشنبه ششم مهر، گفت که طالبان دولت پاکستان را از بازداشت این افراد مطلع کرده است.

او در‌باره هویت بازداشت‌شدگان گفت: «اگر آن‌ها اتباع افغانستان باشند، دولت تقاضای تحویل آن‌ها را نخواهد داد، اما می‌خواهیم علیه آن‌ها اقدام شود.»

وزیر خارجه دولت موقت پاکستان گفت که امیدوار است طالبان افغانستان به تعهداتش در قبال جامعه جهانی احترام بگذارند و واقعا مانع استفاده از خاک این کشور برای حملات تروریستی به دیگر کشورها شوند.

جیلانی افزود: «این وظیفه دولت افغانستان [طالبان] است که از چنین حملاتی جلوگیری کند و علیه تروریست‌هایی که در خاک این کشور فعالیت می‌کنند، اقدام کند.»

تحریک طالبان پاکستان سه هفته پیش حمله سنگینی را در ناحیه چترال در مرز افغانستان و پاکستان، علیه نیروهای امنیتی پاکستان انجام دادند که به ساعت‌ها درگیری مسلحانه انجامید و در نتیجه آن، دست‌کم چهار نیروی امنیتی دولت پاکستان کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام دولت پاکستان که خواست نامش فاش نشود، روز چهارشنبه، به رسانه‌ها گفت طالبان افغانستان گروهی از اعضای تحریک طالبان پاکستان را که از جنگ در ناحیه چترال بازگشته بودند، بازداشت کرده‌اند و این افراد اکنون در زندان‌های کابل و جلال‌آباد نگهداری می‌شوند.

مقام‌های رسمی طالبان تاکنون در‌این‌باره اظهار‌نظری نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد این عملکرد طالبان در پاسخ به فشارهایی است که دولت پاکستان در ماه‌های اخیر برای مهار طالبان پاکستانی بر این گروه وارد کرده است. یک هفته پیش، آصف درانی، نماینده ویژه دولت پاکستان در امور افغانستان، در راس هیئتی به کابل رفت و با مقام‌های ارشد طالبان دیدار کرد.

منابع مطلع پاکستانی به رسانه‌ها گفتند که محور اصلی بحث  در این سفر، جلوگیری از حملات تحریک طالبان پاکستان از داخل خاک افغانستان به این کشور بود. مقام‌های پاکستانی از مقام‌های طالبان خواستند که برای مهار تحریک طالبان پاکستان که ادعا می‌شود بیشتر در خاک افغانستان مستقر شده‌اند، اقدام واقعی و جدی انجام دهند.

مقام‌های دولت پاکستان مدعی‌اند که علاوه بر این‌که تحریک طالبان پاکستان در دو سال گذشته، از خاک افغانستان برای طرح‌ریزی و انجام حملات در پاکستان استفاده کرده‌اند، شمار زیادی از اتباع افغانستان نیز در صفوف این گروه یا گروه‌های دیگر تروریستی قرار دارند و در حملات تروریستی در پاکستان شرکت می‌کنند.

در آخرین مورد، اداره مبارزه با تروریسم پاکستان چهار شهروند افغانستان را به اتهام همکاری با داعش و طرح‌ریزی حملات به اماکن مذهبی شیعیان و نیروهای امنیتی، در پیشاور پاکستان دستگیر کردند.

در همین حال، پاکستان از افزایش فشار بر مهاجران افغان در این کشور خبر داد. دولت پاکستان اخیرا تصمیم گرفته است که کلیه مهاجران غیرقانونی را از این کشور اخراج کند و یکی از عمده‌ترین دلایل این طرح، پاکسازی مناطق از وجود جنگجویان مزدور گروه‌های تروریستی است که اکنون به دردسری برای امنیت پاکستان تبدیل شده‌اند.

از آنجایی که بیشتر از دو میلیون مهاجر افغان به‌طور قانونی و غیرقانونی در پاکستان حضور دارند، دولت پاکستان اعلام کرد که در اقدام نخست یک میلیون مهاجر غیرقانونی را دوباره به افغانستان خواهد فرستاد.

با این حال، جلیل‌عباس جیلانی، وزیر خارجه موقت پاکستان، در نشست خبری روز پنجشنبه گفت که عملیات جاری علیه «مهاجران غیرقانونی» در پاکستان «ویژه افغانستان نیست».

او گفت که کابینه فدرال سیاست اخراج همه اتباع خارجی غیرقانونی را تصویب کرده است و این تصمیم «با جدیت اجرا خواهد شد».

بیشتر از جهان