بیش از ۲۸ هزار پناهجو از قره‌باغ به ارمنستان گریختند

با هجوم پناهجویان منطقه قره‌باغ کوهستانی به ارمنستان، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار حمایت از حقوق آن‌ها شد

پس از حمله جمهوری آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی در هفته گذشته، مقام‌های ایروان اعلام کردند که تاکنون بیش از ۲۸ هزار پناهجو از این منطقه موردمناقشه به ارمنستان گریخته‌اند.

به گزارش فرانس ۲۴، چهار روز پس از توافق جدایی‌طلبان قره‌باغ برای خلع سلاح تحت شرایط توافق آتش‌بس با باکو، جمهوری آذربایجان روز یکشنبه تنها جاده دسترسی منطقه قره‌باغ به ارمنستان را باز کرد. از آن زمان تاکنون حدود ۲۸ هزار و ۱۲۰ پناهجو از قره‌باغ کوهستانی گریخته‌اند.

 با هجوم پناهجویان به ارمنستان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار حمایت از حقوق آن‌ها شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش در این زمینه تاکید کرد: «دبیرکل سازمان ملل درباره جابه‌جایی افراد به ارمنستان بسیار نگران است. ضروری است که از حقوق این آوارگان محافظت شود و از حمایت‌های بشردوستانه برخوردار شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز اواخر روز سه‌شنبه به الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، گفت که باید از غیرنظامیانی که هنوز در قره‌باغ کوهستانی زندگی می‌کنند، محافظت شود و کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها برسد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این مورد به خبرنگاران گفت بلینکن بر وجود حمایت‌های بی‌قیدوشرط، آزادی رفت‌و‌آمد غیرنظامیان و لزوم رسیدن کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ کوهستانی تاکید کرد.

در روزهای گذشته پیش‌بینی شده بود که ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن منطقه قره‌باغ از بیم پاکسازی قومی تحت حاکمیت جمهوری آذربایجان، به ارمنستان بروند. این در حالی است که نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز جمعه گفت که این کشور برای ۴۰ هزار پناهجویان فضا آماده کرده است.

ارمنی‌های قره‌باغ روز ۲۰ سپتامبر، پس از عملیات ۲۴ ساعته ارتش جمهوری آذربایجان، ناچار شدند اعلام آتش‌بس کنند. جمهوری آذربایجان می‌گوید تضمین می‌کند که حقوق آن‌ها رعایت شود اما رهبران ارمنی قره‌باغ اعلام کرده‌اند که این منطقه را ترک خواهند کرد.

دیوید بابایان، مشاور سامول شهرمانیان، رئیس‌جمهوری دولت خودخوانده آرتساخ در قره‌باغ، گفت: «مردم ما نمی‌خواهند به‌عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان زندگی کنند. ۹۹ درصد آن‌ها ترجیح می‌دهند در صورت حکومت جمهوری آذربایجان بر منطقه، سرزمین تاریخی‌‌شان را ترک کنند.»

به گفته برخی کارشناسان، این مهاجرت جمعی می‌تواند توازن قدرت در منطقه قفقاز جنوبی را تغییر دهد؛ منطقه‌ای متشکل از اقلیت‌های قومی گوناگون که لوله‌های نفت و گاز از آن عبور می‌کند و روسیه، آمریکا، ترکیه و ایران در تلاش‌اند نفوذشان را در این منطقه گسترش دهند.

قره‌باغ که منطقه‌ای ارمنی‌نشین بوده و به‌عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده، از اوایل دهه ۱۹۹۰ و در بحبوحه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تحت کنترل دولتی مستقل و جدایی‌طلب بوده است.

پیروزی هفته گذشته جمهوری آذربایجان به یکی از درگیری‌های ناشی از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پایان داد. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، گفته که مشت آهنین او فکر ایجاد قره‌باغ مستقل ارامنه را نقش بر آب کرده است و این منطقه به‌عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به «بهشت» تبدیل می‌شود.

بیشتر از جهان