۱۲۰ هزار ارمنی از قره‌باغ به ارمنستان کوچ می‌کنند

مشاور رهبر ارمنی‌های قره‌باغ: مردم ما نمی‌خواهند به‌عنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند. ۹۹ درصد ترجیح می‌دهند سرزمین تاریخی‌ خود را ترک کنند

به گفته مقام‌های ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی، ۱۲۰ هزار ارمنی این منطقه از بیم پاکسازی قومی تحت حاکمیت جمهوری آذربایجان، به ارمنستان می‌روند.

به گزارش رویترز، ارمنی‌های قره‌باغ روز ۲۰ سپتامبر، پس از عملیات ۲۴ ساعته ارتش جمهوری آذربایجان، ناچار شدند اعلام آتش‌بس کنند.

جمهوری آذربایجان می‌گوید تضمین می‌کند که حقوق آن‌ها رعایت شود اما رهبران ارمنی قره‌باغ به رویترز گفتند که این منطقه را ترک خواهند کرد.

دیوید بابایان، مشاور سامول شهرمانیان، رئیس‌جمهوری دولت خودخوانده آرتساخ، به رویترز گفت: «مردم ما نمی‌خواهند به‌عنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند. ۹۹ درصد ترجیح می‌دهند سرزمین تاریخی‌ خود را ترک کنند.»

او گفت هنوز مشخص نیست چه زمانی ارمنی‌های قره‌باغ از گذرگاه لاچین عبور می‌کنند، گذرگاهی که این منطقه را به ارمنستان متصل می‌کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بابایان گفت: «سرنوشت مردم بیچاره ما به‌عنوان لکه شرمی برای ارامنه و جهان متمدن در تاریخ ثبت خواهد شد. کسانی که عامل این سرنوشت برای ما بودند باید روزی در پیشگاه خداوند پاسخگوی گناهانشان باشند.»

به گفته بابایان، روند تحویل سلاح‌های نیروهای ارمنی در جریان است. روسیه که دو هزار نیروهای حافظ صلح در این منطقه مستقر کرده است، می‌گوید در چارچوب آتش‌بس، شش خودرو زرهی، بیش از ۸۰۰ سلاح سبک، تسلیحات ضدتانک و سامانه‌های پدافند سیار، و همین‌طور ۲۲ هزار فشنگ تا شنبه تحویل داده شد.

به نوشته رویترز، این مهاجرت جمعی همچنین می‌تواند توازن قدرت در منطقه قفقاز جنوبی را تغییر دهد، منطقه‌ای متشکل از اقلیت‌های قومی گوناگون که لوله‌های نفت و گاز از آن عبور می‌کند و روسیه، آمریکا، ترکیه و ایران در تلاش‌اند نفوذشان را در این منطقه گسترش دهند.

به نظر می‌رسد پیروزی هفته گذشته جمهوری آذربایجان به یکی از درگیری‌های ناشی از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پایان داد. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، گفت مشت آهنین او فکر ایجاد قره‌باغ مستقل ارامنه را نقش بر آب کرد و این منطقه به‌عنوان بخشی از آذربایجان به «بهشت» تبدیل می‌شود.

ارمنستان می‌گوید در جریان عملیات ارتش آذربایجان، بیش از ۲۰۰ نفر کشته و ۴۰۰ نفر زخمی شدند. سرنوشت ارمنی‌های قره‌باغ نگرانی‌هایی در مسکو، واشنگتن و بروکسل برانگیخته است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز جمعه گفت این کشور برای ۴۰ هزار نفر از پناهجویان جا آماده کرده است.

جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که ارمنی‌ها چنانچه تمایل داشته باشند، می‌توانند منطقه قره‌باغ کوهستانی را ترک کنند.  

به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، به نقل از وزارت بهداشت ارمنستان، شماری از زخمی‌ها با آمبولانس از قره‌باغ به ارمنستان منتقل شده‌اند.

بیشتر از جهان