یخ‌های قطب جنوب به طرز بی‌سابقه‌ای کم شده‌اند

دانشمندان از افزایش تاثیر تغییرات اقلیمی در قطب جنوب ابراز نگرانی کرده‌اند

در پی تغییرات اقلیمی، فصل‌ها در نیمکره جنوبی برعکس می‌شوند - Canva

به گزارش رویترز، مرکز ملی داده‌های برف و یخ ایالات متحده (NSIDC) اعلام کرد که سطح یخ‌های دریا که اقیانوس‌های اطراف قطب جنوب را در برگرفته‌اند، در زمستان امسال به میزان بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است.

در پی این گزارش، دانشمندان از افزایش تاثیر تغییرات اقلیمی در قطب جنوب ابراز نگرانی کرده‌اند.

محققان هشدار می‌دهند این تغییر عواقب بدی برای حیواناتی مانند پنگوئن‌ها دارد که بچه‌های خود را روی یخ‌های دریا پرورش می‌دهند. همچنین کاهش بازتاب نور خورشید که از طریق سطوح یخ انجام می‌شود، گرمایش جهانی را تسریع می‌کند.

به گفته مرکز ملی داده‌های برف و یخ ایالات متحده: «اوج وسعت یخ دریای قطب جنوب امسال در ۱۰ سپتامبر بود، زمانی که ۱۶.۹۶ کیلومتر مربع را پوشش می‌داد. این کمترین میزان حداکثری زمستان، از زمان شروع رکوردهای ماهواره‌ای در سال ۱۹۷۹ است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

والت مایر، دانشمند ارشد مرکز ملی داده‌های برف و یخ ایالات متحده، گفت: «این تنها یک رکوردشکنی در سال نیست، بلکه رکوردشکنی بسیار شدید در یک سال است.»

مرکز ملی داده‌های برف و یخ ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ارقام اولیه است و تجزیه و تحلیل کامل آن در ماه آینده منتشر خواهد شد.

در پی این تغییرات، فصل‌ها در نیمکره جنوبی برعکس می‌شوند و یخ‌های دریا معمولا در حدود سپتامبر نزدیک به پایان زمستان به اوج خود می‌رسند و در ماه فوریه و مارس زمانی که به سمت تابستان می‌رویم آغاز به آب‌ شدن می‌کنند. 

وسعت یخ دریای قطب جنوب، در فوریه به پایین‌تر حد خود رسید و رکورد تعیین‌شده قبلی در سال ۲۰۲۲ را شکست.

قطب شمال در دهه گذشته به شدت تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته است و یخ‌های دریا به سرعت رو به وخامت گذاشته‌اند. چراکه منطقه شمالی چهار برابر سریع‌تر از میانگین جهانی گرم می‌شود.

در حالی که تغییرات آب‌و‌هوایی به ذوب شدن یخچال‌های طبیعی در قطب جنوب کمک می‌کند، تاثیر چگونگی گرم شدن دمای هوا بر یخ‌های دریا در نزدیکی قطب جنوب،‌ کمتر مشخص است.

وسعت یخ دریا در این منطقه بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ افزایش یافته است و تغییرات بی‌سابقه سال‌های اخیر، دانشمندان را به‌شدت نگران کرده است.

پژوهشی که در ماه مه در نشریه «کامیونیکیشن ارت اند اینوایرونمت» منتشر شد، به تغییرات اقلیمی به‌عنوان یک عامل بالقوه اشاره کرد.

این پژوهش نشان می‌دهد که گرم شدن دمای اقیانوس‌ها ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای است که به دست انسان تولید می‌شود. انتشار این گازها در کاهش سطح یخ دریا که از سال ۲۰۱۶ تاکنون مشاهده می‌شود، موثر است.

آریان پوریچ، محقق یخ دریا در استرالیا که یکی از نویسندگان این پژوهش است، در این زمینه توضیح می‌دهد: «پیام کلیدی این است که برای محافظت از این بخش‌های یخ‌زده جهان - که به دلایل زیادی واقعا مهم‌اند - باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم.»

بیشتر از جهان