گروسی: راضی نیستم؛ اسلامی: همکاری با آژانس امری از پیش حاصل‌شده نیست

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر تاکید کرد هنوز مسائل مهم حل‌ناشده‌ای درباره تعهدات پادمانی جمهوری اسلامی باقی مانده است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با تاکید بر نارضایتی خود از رویکرد جمهوری اسلامی گفت در اجرای توافق‌های چند ماه پیش میان آژانس و تهران، پیشرفت مورد انتظار او به دست نیامده است.

او روز دوشنبه، سوم مهرماه، در آغاز شصت و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش گفت: «باید مجددا تاکید کنم که پس از سال‌ها، هنوز مسائل مهم حل‌ناشده‌ای درباره تعهدات پادمانی جمهوری اسلامی در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای (ان پی تی) باقی مانده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته‌های اخیر و به‌ویژه پس از لغو مجوز فعالیت شماری از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از عدم پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات و توافقات بین تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرده بود.

او روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرد که تنها همکاری کامل ایران می‌تواند به آژانس کمک کند تا بتواند به نتایج معتبری در زمینه صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی برسد.

رافائل گروسی، اسفند ماه سال گذشته پس از سفری به تهران اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی به او وعده همکاری داده‌اند و از جمله قرار است دوربین‌های نظارتی آژانس دوباره راه انداخته شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این همه، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حدود دو هفته پیش به شورای حکام این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد گزارش داد که به دلیل همکاری نکردن تهران، قادر نیست صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را تایید کند.

در پی این اظهارات و انتشار بیانیه انتقادی سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا که از حمایت آمریکا و شماری زیادی از کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخوردار شد، جمهوری اسلامی روز ۲۶ شهریور مجوز فعالیت هشت بازرس آژانس در ایران را لغو کرد. این بازرسان تابعیت فرانسوی و آلمانی دارند.

رافائل گروسی این تصمیم جمهوری اسلامی را بی‌سابقه و غیرسازنده خواند و گفت این اقدام، تاثیر منفی قابل توجهی بر توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستی‌آزمایی برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی دارد.

در همین حال محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز دوشنبه سوم مهر ماه، در شصت و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به انتقادهای رافائل گروسی گفت: «فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) داوطلبانه است و به هیچ وجه با موافقتنامه پادمان جامع (CSA) ارتباطی ندارد، لذا ربط دادن تکراری و پیوند دادن آن با موضوعات ادعایی کاملا بی‌اساس و غیرقابل قبول است.»

او  گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرحجم‌ترین و بیشترین بازرسی‌ها را از موسسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد.

اسلامی افزود: «بر این اساس، نباید این گونه همکاری‌های مستمر و عمیق جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته شود. همچنین لازم است آژانس، اقدامات موثر و ملموسی را برای حفظ محرمانگی اطلاعات انجام دهد و بر رعایت بی‌طرفی، رفتار حرفه‌ای و پرهیز از ارائه جزئیات غیرضرور در تهیه گزارش‌های آژانس تاکید می‌کنم.»

او گفت:«همکاری‌های گسترده کنونی با آژانس نبایستی به عنوان امری از پیش حاصل شده تلقی شده و با دستور کار سیاسی، کوته‌بینانه تحت تاثیرات منفی واقعی شود. بر این اساس، همه کشورهای عضو از جمله آژانس مسئولیت دارند که در پرداختن به چنین موضوعاتی به شیوه‌ای خردمندانه عمل کنند تا از مخدوش شدن و وارونه جلوه دادن واقعیت همکاری بین ایران و آژانس جلوگیری شود.»

اسلامی افزود: «اکنون پس از گذشت پنج سال از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با وجود اذعان مقامات آمریکایی بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها در توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا همچنان از اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران دست بر نداشته است. می‌بایست تمایز روشنی بین تعهدات حقوقی کشورهای عضو، وفق موافقتنامه پادمان و تعهدات داوطلبانه آنها قائل شد.»