خشونت‌های مرزی جدید؛ اسرائیل بار دیگر به غزه حمله کرد

پس از اینکه حماس در سال ۲۰۰۷ غزه را تصرف کرد، اسرائیل منطقه فقیرنشین فلسطین را از هوا، زمین و دریا به محاصره درآورد

حملات هوایی اسرائیل و شلیک موشک از غزه در ماه مه به کشته شدن ۳۴ فلسطینی و یک اسرائیلی منجر شد ـ AFP

ارتش اسرائیل شامگاه شنبه ۲۳ سپتامبر (یکم مهر) پس از عملیات خشونت‌آمیزی که در آن چند فلسطینی بر اثر تیراندازی زخمی شدند، با یک هواپیمای بدون سرنشین به نوار غزه حمله کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اسرائيل درباره این تهاجم نظامی اعلام کرد: «یک پهپاد به پست نظامی متعلق به سازمان تروریستی حماس، در مجاورت منطقه‌ای که در آن شورش خشونت‌آمیز در حال وقوع بود، حمله کرد.»

در ادامه این بیانیه بدون اینکه از تلفات گزارشی داده شود، ادعا شد که در حمله فلسطینی‌ها، به سمت سربازان اسرائیلی در نزدیکی مرز شلیک شده است.

در همین حال یک منبع امنیتی فلسطینی به خبرگزاری فرانسه گفت که هواپیمای اسرائیلی یک محوطه نظارتی حماس در شرق غزه را هدف قرار داده‌ است.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل نیز صبح روز یکشنبه، ۲۴ سپتامبر، اعلام کرد که نیروهای امنیتی اسرائیل یک مرکز فرماندهی «تروریست‌ها و زرادخانه مواد منفجره آنان» را در نور شمس منهدم کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فلسطینی وفا از کشته شدن دو مرد به نام های عبدالرحمن سلیمان ابودغاش ۳۲ ساله و اسعد جباوی ۲۱ ساله خبر داد. رسانه‌های اسرائیل هم گزارش داده‌اند که یک سرباز ارتش اسرائیل در اثر اصابت ترکش به شدت مجروح شده است. 

بنا بر اعلام وزارت بهداشت غزه، سه فلسطینی بر اثر تیراندازی اسرائیل در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند. با این حال برخی منابع خبری از یورش نیروهای اسرائیلی با خودروهای نظامی به اردوگاه طولکرم در کرانه باختری اشغالی و کشته شدن دو فلسطینی نیز خبر داده‌اند.

اسرائیل مدعی است که طی یک سال و نیم گذشته در اردوگاه طولکرم فعالیت‌های «ضدتروریستی» در جریان بوده است. گفته می‌شود درگیری تازه پس از آن رخ داد که در پی ورود نیروهای اسرائیلی به این اردوگاه، درگیری‌های شدیدی بین نیروهای مقاومت فلسطینی و ارتش اسرائیل رخ داد. در ادامه، تظاهرات‌کنندگان معترض فلسطینی با سربازان اسرائیلی مستقر در امتداد حصار مرزی روبرو شدند. آن‌ها در این مواجهه لاستیک‌ آتش زدند و به سمت سربازان اسرائیلی سنگ پرتاب کردند.

اسرائیل از زمانی که گروه اسلام‌گرای حماس در سال ۲۰۰۷ کنترل غزه را به دست گرفت، این منطقه فقیرنشین فلسطین را از هوا، زمین و دریا محاصره کرده است.

با بسته شدن گذرگاه اریز، هزاران کارگر فلسطینی ساکن غزه از ورود به اسرائیل منع شدند. یک سازمان غیردولتی اسرائیلی بسته شدن این گذرگاه به روی فلسطینی‌ها را نوعی «مجازات گروهی» نام داد و آن را محکوم کرد. این گذرگاه در حالی به روی فلسطینی‌ها بسته شده که یکی از نهادهای وزارت دفاع اسرائیل که مسئول رسیدگی به امور مدنی فلسطینیان است، روز سه‌شنبه اعلام کرد اسرائیل برای حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ شهروند غزه اجازه کار صادر کرده است.

درگیری‌ها میان اسرائیل و ساکنان غزه در مقاطع زمانی مختلف بالا می‌گیرد. بر اساس آمار وزارت بهداشت غزه، تنها از روز سیزدهم سپتامبر تاکنون، شش فلسطینی در جریان خشونت در مرزها کشته و نزدیک به ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

در ماه مه نیز تبادل آتش طی حملات هوایی اسرائیل و شلیک موشک از سوی غزه به کشته شدن ۳۴ فلسطینی و یک اسرائیلی منجر شد.

بیشتر از جهان