بازنشستگی روپرت مرداک، یکی از غول‌های رسانه‌ای جهان در ۵۰ سال اخیر

روپرت مرداک مالک صدها رسانه‌ تاثیرگذار جهان در ۹۲ سالگی جای خود را به پسرش لاکلن سپرد

مرداک از دفتر خود خارج می‌شود- ژوئیه ۲۰۲۳--Photo by Drew Angerer / Getty Images via AFP

روپرت مرداک، میلیاردر استرالیایی-آمریکایی و یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های رسانه‌‌ای در جهان، در ۹۲ سالگی، اعلام‌ بازنشستگی‌ کرد و خاطرنشان‌ کرد که از ریاست دو شرکت «نیوزکورپ» و «فاکس‌کورپ» کنار‌ می‌رود. 

در بیانیه مشترک دو شرکت نیوزکورپ و فاکس‌کورپ، دو غول رسانه‌ای آمریکایی که روز پنجشنبه منتشر شد، آمده است لاچلان مرداک جای پدرش در ریاست این دو شرکت را می‌گیرد.

 لاچلان، بزرگ‌ترین فرزند روپرت مرداک از ازدواج دوم او است. میلیاردر ۹۲ ساله، شش فرزند، دو پسر و چهار دختر دیگر نیز دارد. 

شبکه خبری فاکس نیوز، یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های خبری آمریکای شمالی، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ فاکس‌کورپ است. 

مرداک همچنین مالک دو روزنامه «وال‌استریت‌ ژورنال» و «نیویورک پست» نیز است. به‌جز این رسانه‌های بزرگ، شرکت‌های اصلی روپرت مرداک مالکیت صدها روزنامه سراسری و محلی در استرالیا و بریتانیا را دارند. دو روزنامه سان و تایمز، از‌جمله رسانه‌های پرتیراژ چاپ لندن، در زمره این رسانه‌ها‌ قرار دارند. دیلی‌تلگراف و هرالدسان و استرالیان، هرسه چاپ استرالیا، هم در فهرست بلندبالای رسانه‌های روپرت مرداک قرار می‌گیرند.

 شبکه خبری «اسکای‌نیوز استرالیا» هم در مالکیت این غول رسانه‌ای است. روپرت مرداک همچنین مالک «هارپر کالینز» یکی از بزرگ‌ترین ناشران کتاب در جهان است. هارپرکالینز یکی از زیرمجموعه‌های شرکت «نیوزکورپ» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری فاکس‌نیوز که بسیاری آن‌ را رقیب «سی‌ان‌‌ان» می‌دانند، شبکه مورد حمایت جمهوری‌خواهان ایالات‌ متحده است. به گفته بسیاری از تحلیلگران آمریکایی، رسانه‌های تحت مالکیت راپرت مرداک تاثیر زیادی در جابجایی آرای شهروندان آمریکایی و بریتانیایی در دو دهه اخیر داشته‌اند. 

کناره‌گیری روپرت مرداک از ریاست این شرکت‌ها در حالی‌ است که ایالات‌ متحده در ماه‌های پیش‌ رو وارد کارزارهای مهم انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ می‌شود. 

کناره‌گیری روپرت مرداک از ریاست «نیوز کورپ» و «فاکس کورپ»، اواسط ماه نوامبر، در جلسه مجمع عمومی سهام‌داران این دو شرکت جنبه رسمی پیدا‌ می‌کند. 

بیشتر از جهان