جیمی لای، غول رسانه‌ای هنگ‌کنگ بازداشت شد

آقای لای در چارچوب قانون امنیتی جدید به اتهام تبانی با قدرت‌های خارجی بازداشت شده است

جیمی لای، بنیانگذار نشریه عوامگرای «اَپل دیلی» است-VERNON YUEN / AFP

جیمی لای، غول رسانه‌ای و فعال طرفدار جنبش دموکراسی در هنگ‌کنگ به ظن تبانی با عناصر خارجی بازداشت شده است. او برجسته‌ترین شخصیتی است که تا این لحظه در چارچوب قانون جدید و جنجال‌برانگیز امنیتی دستگیر می‌شود.   

لای، بنیانگذار نشریه عوامگرای «اَپل دیلی» است که طرفدار جنبش دموکراسی در هنگ‌کنگ است. او بارها از حرکات قدرت‌طلبانه پکن در جهت تضعیف خودمختاری هنگ‌کنگ انتقاد کرده است.

پلیس هنگ‌کنگ همچنین پس از بازداشت آقای لی در ساعات بامداد روز دوشنبه به دفاتر «اپل دیلی» هجوم برده و تعدادی از مدیران شرکت «نکست میدیا» را دستگیر کرد.

این نشریه جریان بازجویی افسران پلیس از کارمندان و بازرسی اسناد در مقر نکست میدیا را به طور زنده در تارنمایش منعکس کرد. یک منبع نشریه «اپل دیلی» به خبرگزاری رویترز گفت که «ما این اقدام را یک ارعاب علنی تلقی می‌کنیم.»

هنوز ماهیت اتهامات اقای لی روشن نشده است. حزب کمونیست او را به خاطر سفر به ایالات متحده و ملاقات با مایک پنس، معاون ریاست جمهوری و مایک پمپئو وزیر خارجه در کاخ سفید یک «خائن» نامید. در این ملاقات موضوع قانون جنجال‌برانگیز امنیتی در هنگ‌کنگ به گفت‌وگو گذاشته شده بوده است. این قانون جدید جایگزین قانون امنیتی پیشین شده که پیش از تعلیق به مقامات هنگ‌کنگ اختیار می‌داد مظنونین به تبهکاری را به دولت چین تحویل دهند.   

در ماه مه، کمی پس از آن که پکن اعلام کرد قصد دارد این قانون را در مورد هنگ‌کنگ از تصویب بگذراند، آقای لای درمقاله‌ای در نیویورک تایمز نوشت چین با این قانون هنگ‌کنگ را تحت اختناق می‌گذارد. 

او نوشت: «همواره فکر کرده‌ام ممکن است به خاطر انتشارات یا خواستم برای دموکراسی در هنگ‌کنگ به زندان بیفتم.

اما تنها برای چند توییت، و به دلیل این که می‌گویند این‌ها امنیت ملی چین را در معرض تهدید قرار می‌دهد؟ این حتی برای من هم تازگی دارد.» 

آقای لای تاکنون دوبار در سال جاری به اتهام شرکت در اعتراض‌های غیرقانونی تحت بازداشت قرار گرفته است: یک بار در ماه فوریه و یک بار در ماه آوریل. آقای لای ۷۱ ساله به دنبال دستگیری و انتقال از خانه‌اش در محله «کولون» به دفاتر نشریه «اپل دیلی» گفت: «نباید زیاد نگران باشیم و باید با جریان حرکت کنیم.» او سپس به خودروی پلیس هدایت شد.

کریس یونگ، دبیر انجمن روزنامه‌نگاران هنگ‌کنگ در واکنش گفت: «ما از آن چه می‌گذرد، با این بازداشت‌ها و هجوم به دفاتر نکست دیجیتال، به شدت شوکه شده‌ایم. 

با تصویب قانون امنیت ملی و اختیارات حقیقتا گسترده‌ای که به پلیس داده شده، می‌بینیم که آن چه ترور سفید می‌نامیدیم به حقیقت پیوسته است. این نهادهای رسانه‌ای و گزارشگری خبرنگاران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

فکر می‌کنم جایی در کشورهای جهان سوم این‌گونه ارعاب و خفقان رسانه‌ای وجود داشته است اما انتظار چنین چیزی را در هنگ‌کنگ نداشتم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استیون باتلر، هماهنگ‌کننده کمیته حمایت از خبرنگاران آسیا می‌گوید: «بازداشت (آقای لی) نمایانگر عمیق‌ترین نگرانی‌ها در مورد اعمال قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ برای سرکوبی نظرات دموکراسی‌طلبانه و محدودیت آزادی رسانه‌ای است. جیمی لای باید به سرعت آزاد شده و از اتهاماتش تبرئه شود.»

قانون در مورد ماهیت  تبانی با قدرت‌های خارجی و نیز ممنوعیت فتنه، خرابکاری و تروریسم در ابهام است.

پیامد این قانون هم اکنون نیز تاثیری منفی بر جنبش دموکراسی درهنگ‌کنگ داشته که موجب گسستگی گروه‌های سیاسی و فرار شخصیت‌های برجسته کارزار دموکراسی به خارج شده است.

روز جمعه، ایالات متحده کری لم، رهبر هنگ‌کنگ و مقامات دیگر دولت خودمختار این شهر را به اتهام سرکوبی آزادی‌های سیاسی مورد تحریم قرار داد. دولت خودمختار هنگ‌کنگ ابتدا در ماه سپتامبر از شرکت تعدادی از نامزدها در انتخابات این شهر جلوگیری کرد و سپس کل انتخابات را با استناد به نگرانی از شیوع ویروس کرونا به عهده تعویق انداخت.

اما پکن این تحریم‌ها را مضحکه و تقبیح کرده است. یکی از مقامات دولت چین گفته است این اقدام نشان می‌دهد آن چه پکن در مورد هنگ‌کنگ به مورد اجرا گذاشت، هم برای چین و هم برای هنگ‌کنگ صحیح بوده است. 

آقای هو شی جین، سردبیر نشریه گلوبال تایمز در توییتی نوشت که بازداشت آقای لای نمایانگر آن است که هنگ‌کنگ از بابت تحریم‌های آمریکا «مرعوب» نمی‌شود. گلوبال تایمز یکی از نشریاتی است که توسط «پیپلز دیلی» ارگان رسمی حزب کمونیست چین منتشر می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان