وارث امپراتوری رسانه‌ای مرداک، چرا کنار کشید؟

«مؤسسه‌های خبری بزرگ باید حقیقت را بگویند تا تردیدها از میان برود»

آقای مرداک در مصاحبه با نیویورک تایمز توضیحاتی راجع به بیانیه‌ای داد که اوایل امسال هنگام کنار کشیدن از تشکیلات پدرش، روپرت مرداک، منتشر کرد. - Mike Windle / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

جیمز مرداک به علت اختلاف نظر در نحوه تصمیم‌گیری‌ از هیئت مدیره مؤسسه نیوز کورپ استعفا داد و می‌گوید مؤسسه‌های خبری بزرگ «نباید با انتشار مطالب شبهه‌‌آمیز حقیقت را پنهان کنند.»

آقای مرداک در مصاحبه با نیویورک تایمز توضیحاتی راجع به بیانیه‌ای داد که اوایل امسال هنگام کنار کشیدن از تشکیلات پدرش، روپرت مرداک، منتشر کرد.

او از ایجاد فضای مسموم توسط فاکس نیوز و سایر مؤسسه‌های رسانه‌ای زیرمجموعه این شرکت در جامعه، ابراز ناراحتی کرد.

مرداک در ماه ژوئیه گفت که «به دلیل اختلاف نظرهایی که بر سر انتشار برخی مطالب سردبیر با این بنگاه خبرپراکنی پیش آمده و برخی تصمیم‌های راهبردی دیگر این شرکت»، از این مؤسسه می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای مرداک گفت: «به این نتیجه رسیده‌ام که آدم اگر بخواهد، می‌توان به تضارب آرا احترام گذاشت و ما همه احترام می‌گذاریم و این موضوع مهمی است. اما این نباید کار را به جایی برساند که مسائل مهم روز را پنهان کنیم.»

«نباید از تضارب آرا برای مشروعیت دادن به انتشار اطلاعات غلط استفاده کرد. به گمان من اغلب از این مفهوم سوء‌استفاده می‌شود. به نظرم مأموریت اصلی مؤسسه‌های بزرگ خبری باید این باشد که با انتشار حقیقت، تردیدها را از میان بردارند، نه این که هروقت دلشان خواست با انتشار مطالب شبهه‌‌آمیز حقیقت را پنهان کنند.»

آقای مرداک گفت، هرچه می‌گذشت از حضورش در هیئت مدیره بیشتر عذاب می‌کشید و افزود: «تصمیم به ترک آنجا و به نوعی برداشتن بار مسئولیت از دوشم چندان کار سختی نبود.»

هم آقای مرداک و هم برادر بزرگترش لاکلن، از تصدی‌گری راجر ایلز در فاکس نیوز ابراز نارضایتی کرده‌اند، اما پس از برکناری آقای ایلز در سال ۲۰۱۶ نتوانستند سامان جدیدی به نحوه هدف‌گذاری و جهت‌گیری‌های این شبکه خبری بدهند.

او گفت: «به گمانم واضح است که امکان انجام خیلی کارها برای آدم فراهم می‌شود؛ فقط اگر مدیرعامل باشد. آدم عضو هیئت مدیره که باشد، روشن است که از بسیاری از تصمیم‌گیری‌های هر روزه کنار می‌ماند. اگر آدم با آن تصمیم‌ها مشکل داشته باشد، باید بنشیند دودوتا چهارتا کند و ببیند آیا می‌خواهد این تصمیم‌ها را به پای آدم بنویسند و آیا می‌تواند آن‌ها را عوض کند یا نه. من به این نتیجه رسیدم که وجودم بیرون از آنجا می‌تواند بسیار مفیدتر باشد.»

آقای مرداک و همسرش کاترین پیش از این از سرخط خبرهای نیوز کورپ در رابطه با دولت ترامپ و تغییرات اقلیمی ابراز سرخوردگی کرده‌اند.

مؤسسه این زوج موسوم به کوادریوم، حامی طرح‌های مربوط به مشارکت رأی‌دهندگان، تغییر به نفع دموکراسی، و تغییرات اقلیمی بوده است.

به گزارش نیویورک تایمز، در انتخابات سال ۲۰۲۰ مرداک به پیت باتیگیگ کمک مالی کرده است و ۱ میلیون و ۲۳۰ هزار دلار نیز به جو بایدن کمک کرده است و قصد دارد در ماه آینده به او رأی دهد.

© The Independent