دوبار اعدام برای متهم ردیف اول حمله به شاهچراغ

متهمان ردیف دوم و سوم پرونده حمله شاهچراغ به پنج سال حبس محکوم شدند

دادگستری استان فارس از صدور حکم متهمان پرونده حمله به شاهچراغ خبر داد. بر اساس این احکام، متهم ردیف اول پرونده  رحمت‌الله نوروزاف، معروف به مصطفی اسلم‌یار و اهل تاجیکستان معرفی شد. او به اتهام «محاربه، بغی، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» محاکمه و پس از ۲۰ ساعت رسیدگی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب اسلامی شیراز به دو بار اعدام محکوم شده است.

کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس، با تاکید بر اینکه متهم برای هر یک از عناوین اتهامی اثبات‌شده در دادگاه به یک بار اعدام محکوم شده است، گفت: «با توجه به تحقیقات کامل و جامع صورت گرفته درباره متهم اصلی و احراز ارتباطات سازمان‌یافته او با عوامل داعش و همچنین اقرار‌های صریح به عضویت و همکاری با گروه داعش در حین تحقیقات در دادسرا و همچنین مقابل هیئت دادگاه و با توجه به دست بردن او به سلاح گرم به قصد ایجاد رعب و وحشت که در نتیجه آن دو نفر شهید و هفت نفر مجروح شدند، ماهیت مجرمانه عمل ارتکابی مطابق با عنوان اتهامی برای دادگاه محرز و مسجل شد و متهم بر اساس مواد مطروحه در قانون مجازات اسلامی به مجازات محاربه و بغی محکوم شد.»

او همچنین اعلام کرد که متهمان ردیف‌های دوم و سوم در دادگاه از اتهام معاونت در محاربه و افساد فی الارض تبرئه شدند. موسوی توضیح داد: «با توجه به اینکه متهمان ردیف‌های دوم و سوم از نیت رحمت‌الله نوروزاف، عامل اصلی حمله تروریستی، بی‌اطلاع بودند و این امر با توجه به تحقیقات به‌عمل‌آمده به اثبات رسید، آن‌ها از این دو عنوان اتهامی تبرئه شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، این افراد با وجود تبرئه از جرم معاونت در محاربه و افساد فی الارض به پنج سال حبس محکوم شده‌اند. موسوی در مورد احکام حبس این افراد گفت: «متهمان یادشده بنا به اعتراف‌های صریحشان با عضویت در جماعت تبلیغ و تبیین و حضور در آیین‌های گردهمایی غیرقانونی زمینه فکری و عقیدتی لازم برای پذیرش چنین اقدام‌های مجرمانه‌ای را فراهم کردند که دادگاه در رای صادره، ضمن تایید عنوان اتهامی مشارکت در اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور، هر کدام از متهمان را به پنج سال حبس تعزیری و اخراج از جمهوری اسلامی ایران محکوم کرد.»

این حمله شامگاه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ رخ داد و در جریان آن دو نفر کشته و هفت تن مجروح شدند.

جمهوری اسلامی پیش از این روایت‌های مختلفی از افراد بازداشت‌شده و پیشینه آن‌ها منتشر کرده بود. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز جمعه ۲۷ مرداد در بیانیه‌ای مدعی شد که «کلیدی‌ترین عنصر پشتیبانی عملیات» در ماجرای حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ شیراز را بازداشت کرده است. وزارت اطلاعات پشت صحنه این حمله را گروه داعش معرفی کرد؛ گروهی که البته این بار مسئولیت حمله را بر عهده نگرفت.

در قسمتی از اطلاعیه وزارت اطلاعات، ضمن معرفی کشور آمریکا به‌عنوان «پدیدآورنده داعش»، اعلام شد که در دهه اول محرم امسال، ۴۳ بمب در هفت استان ایران کشف شد و ۱۴ نفر دستگیر شدند.

از سوی دیگر یدالله بوعلی، فرمانده سپاه فجر استان فارس، روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد در یک نشست خبری، تیراندازی در حرم شاهچراغ را به اسرائیل نسبت داد و گفت فرد مهاجم ۴۰ ثانیه پس از شروع تیراندازی دستگیر شد. فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰ نفر در ارتباط با تیراندازی در شاهچراغ دستگیر شده‌اند، گفت که فرد مهاجم هشت خشاب جنگی و یکی از با کیفیت‌ترین سلاح‌ها را در اختیار داشت.

این در حالی‌ است که در جریان رسیدگی به این پرونده از این تعداد افراد خبری نبود و تنها سه نفر محاکمه شدند و حکم محکومیت دریافت کردند که از این میان، دو نفر نیز از اصلی‌ترین اتهام‌های این پرونده تبرئه شدند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، هم با استناد به گزارش برخی منابع نوشت که مهاجم شاهچراغ اهل بدخشان افغانستان است و س. اسلم‌یار نام دارد؛ اما رمضان شریف، سخنگوی سپاه، ملیت افغانستانی مهاجم را تکذیب کرد و بدون اشاره به اینکه این ادعا را خبرگزاری نزدیک به سپاه منتشر کرده است، به منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی کنایه زد و گفت: «مشخص است که دشمن با چه هدفی اصرار دارد ملیت او را افغانستانی اعلام کند.»