مشاور ترامپ: برخی نقاط نظامی ایران به عنوان اماکن فرهنگی ثبت شده‌اند

ترامپ پیشتر گفته بود آمریکا ۵۲ نقطه در ایران، از جمله اماکن فرهنگی را هدف قرار داده

کلین کانوی در کاخ سفید در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، ۶ ژانویه ۲۰۲۰- REUTERS/Kevin Lamarque

یکی از نزدیک‌ترین مشاوران ترامپ بدون ارائه هرگونه مدرکی ادعا کرده است اماکن فرهنگی ایران که تحت قوانین بین‌المللی و قوانین ایالات متحده محفوظ هستند، ممکن است اهداف نظامی هم باشند.

از کلین کانوی، مشاور رئیس جمهور روز دوشنبه هنگام صحبت با خبرنگاران در کاخ سفید درباره تهدید آقای ترامپ پرسیده شد که گفته است اگر ایران به هر نحوی علیه ایالات متحده انتقام‌جویی کند به تلافی علیه ۵۲ هدف از پیش تعیین شده دست خواهد برد که «بعضی اهدافی رده بالا و خیلی مهم برای ایران و فرهنگ ایرانی هستند».

رئیس جمهور در روز یکشنبه بر این تهدید خویش تاکید کرد و به خبرنگاران گفت: «آنها اجازه دارند مردم ما را بکشند، اجازه دارند مردم را شکنجه و مثله کنند، اجازه دارند بمب کنار جاده‌ای کار گذاشته و مردم ما را منفجر کنند و ما اجازه نداریم به اماکن فرهنگی آنها دست بزنیم؟ خیر، بازی از این قرار نیست.»

خانم کانوی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت به زعم وی ایران «اماکن نظامی و استراتژیک متعددی دارد که بعضی از آنها همچنین به عنوان اماکن فرهنگی ثبت شده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خویش ارائه نداد و وقتی از طرف خبرنگاران تحت فشار قرار گرفت که آیا حکومت ایران به نحوی تسهیلات نظامی را در اماکن فرهنگی مخفی کرده است، از پاسخ مستقیم به آن طفره رفت.

ایالات متحده عضو هر دو کنوانسیون ۱۹۰۷ لاهه  و ۱۹۴۹ ژنو است که حمله به «بناهای تاریخی، آثار هنری، و اماکن عبادت مردم که تشکیل دهنده میراث فرهنگی و معنوی ایشان است» را ممنوع کرده است. قانون جرائم جنگی سال ۱۹۹۶ نیز جنایت جنگی را به عنوان نقض گسترده هر یک از آن معاهدات تعریف کرده و قانون وزارت دفاع ایالات متحده درباره آیین جنگ به صراحت اظهار می‌دارد «اماکن فرهنگی و مناطق پیرامون آن و هر گونه ابزاری که برای محافظت از آن استفاده می‌شود باید محفوظ و محترم شمرده شود».

وقتی از خانم کانوی درباره این پرسیده شد که آیا آقای ترامپ از ممنوعیت‌های موجود در قانون امریکا و سیاست‌های وزارت دفاع علیه حمله به اماکن فرهنگی خبر دارد، او به اظهارات وزیر امور خارجه مایک پمپئو ارجاع داد که گفته است ایالات متحده در هر گونه اقدام نظامی علیه ایران «پیرو قانون» خواهد بود. وقتی هم به خانم کانوی گفته شد آقای ترامپ تنها چند ساعت بعد از اظهارات آقای پمپئو حرف‌های وی را که او همینک ذکر کرد، نقض کرده است، او گفت به سوالات فرضی پاسخی نخواهد داد.

چندین کارشناس حقوقی گفته‌اند اگر تهدیدات آقای ترامپ مبنی بر تخریب اماکن فرهنگی ایران اجرایی شود، مصداق جنایت جنگی خواهد بود.

آقای ترامپ از زمان ورود به سیاست در سال ۲۰۱۵ اغلب مفهوم جنایت جنگی را به عنوان تجسم نزاکت سیاسی به استهزا گرفته است. او معمولا می‌گوید برنامه بازجویی پیشرفته سی‌آی‌ای که به طور گسترده محکوم شده است، باید دوباره احیا شود. او همچنین گفته است کشتن اعضای خانواده مبارزان داعش روشی کارآمد در مبارزه با تروریسم است.

آقای ترامپ همچنین طرفدار آن دسته از سربازان آمریکایی بوده که متهم به ارتکاب جرائم جنگی هستند و در ماه نوامبر چندین سرباز ایالات متحده که محکوم یا متهم به ارتکاب جرائم جنگی بودند را مورد عفو قرار داد.

وقتی از خانم کانوی درباره عفو سربازان متهم یا محکوم به ارتکاب جنایات جنگی پرسیده شد و سوال شد آیا آقای ترامپ معتقد است ارتکاب جرائم جنگی اهمیت خاصی ندارد، او گفت نمی‌داند چگونه باید به چنین سوالی پاسخ دهد.

© The Independent