چرت زدن می‌تواند از شما پدر و مادر بهتری بسازد

پدر و مادری که به‌تازگی بچه‌دار شده‌اند همواره در جست‌وجوی راهی‌اند که پس از خستگی ناشی از مراقب از کودک و کم‌خوابی، ‏بتوانند کمی بخوابند

برنامه‌ریزی خواب برای چرت‌های ۹۰ و ۳۰ دقیقه‌ای در شب بسیار مفید است - Canva

برخی معتقدند چرت زدن چندان مفید نیست. اما به باور متخصصان، یک چرت خوب شاید راه‌حلی کارآمد برای پدران و مادران کم‌خواب باشد.

به گزارش نیویورک‌ پست، در یک تحقیق جدید به اثر دو چرت کوتاه به‌جای یک چرت طولانی، به‌ویژه شب‌هایی که جیغ و گریه نوزادان بلند است، اشاره شده است. این پژوهش نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی خواب برای چرت‌های ۹۰ و ۳۰ دقیقه‌ای بسیار مفیدتر از خواب کوتاه دو ساعته است.

در یافته‌های مطالعه‌ای که در ژوئن ۲۰۲۳ به سرپرستی سانیا اوریاما از دانشگاه هیروشیما ژاپن صورت گرفته، آمده است: «چرت دو قسمتی که در ساعت ۳ صبح به پایان می‌رسد به بهبود اثر خواب‌آلودگی و خستگی طولانی‌مدت کمک می‌کند.»

در این پژوهش، چرت‌ زدن ۴۱ زن بزرگ‌سال در مدت ۱۶ ساعتی که زیر نظر بودند، از ساعت ۴ عصر تا ۹ شب، بررسی شد. شرکت‌کنندگان در مدت مورد مطالعه در مکانی آزمایشی بدون پنجره و عایق‌بندی‌شده از لحاظ صدا اقامت داشتند که دمای آن نیز کنترل می‌شد. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین کیفیت خواب، هوشیاری، و عملکرد این زنان بود.

اوریاما در این تحقیق به برخی از شرکت‌کنندگان امکان یک خواب کوتاه ۱۲۰ دقیقه‌ای در ساعت ۱۰ شب داد. برخی دیگر دو چرت ۹۰ و ۳۰ دقیقه‌ای داشتند. این برنامه خواب در ساعت ۲:۳۰ نیمه‌شب به پایان رسید. علاوه بر این، برخی از شرکت‌کنندگان نیز اصلا چرتی نزدند و نخوابیدند.

در هر ساعت بیداری در مدت مطالعه، از آن‌ها آزمون ریاضی زمان‌بندی‌شده گرفته شد تا سرعت و دقت آن‌ها را در انجام کارها بسنجند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوریاما در این پژوهش دریافت که افرادی که از ساعت ۱۰ شب به مدت ۲ ساعت چرت زدند، ساعت ۴ صبح دچار خواب‌آلودگی بودند. اما زنانی که ۹۰ دقیقه از ساعت ۱۰:۳۰ شب و دوباره به مدت ۳۰ دقیقه از ۲:۳۰ تا ۳ صبح چرت زدند، تا ۶ صبح حالت خواب‌آلودگی نداشتند.

اگرچه هر دو گروه شرکت‌کننده در طول آزمایش ۱۶ ساعته خستگی فزاینده‌ای گزارش کردند، افرادی که در دو بخش ۹۰ و ۳۰ دقیقه‌ای چرت زده بودند از شدت خستگی کمتری خبر دادند.

اوریاما گفت: «یک چرت ۹۰ دقیقه‌ای برای حفظ عملکرد طولانی‌مدت و یک چرت ۳۰ دقیقه‌ای برای حفظ سطح خستگی پایین‌تر و واکنش‌های سریع، به‌صورت ترکیبی استراتژیک از چرت‌ها، برای کارایی بیشتر و ایمنی کار در اوایل صبح ارزشمند است.»

هدف او مشاوره دادن به افراد شب‌کار یا والدینی است که تازگی صاحب فرزند شده‌اند.

نتایج این پژوهش نه‌تنها برای شب‌کارها مفید است، بلکه به مادران کمک می‌کند تا خستگی ناشی از مراقبت نوزدان در نیمه‌شب را کاهش دهند.

اوریاما می‌گوید: «می‌خواهم بسته به نوع کار و زمان کار، انواع چرت‌ها را با یکدیگر ترکیب کنم تا در کاهش خستگی افراد و حفظ عملکرد معمول آن‌ها موثر باشد.»

در یک نظرسنجی اخیر از دو هزار ساکن آمریکا دیده شد که بیش از ۲۶ درصد افراد نمی‌توانند بدون چرت زدن شیفت کاری‌ را پشت سر بگذارند.

پدران و مادرانی نیز که تازگی بچه‌دار شده‌اند همواره در جست‌وجوی راهی‌اند که برای مراقبت از نوزدان کارایی بیشتری داشته باشند و پس از خستگی ناشی از کم‌خوابی بتوانند کمی بخوابند.

هنگامی که دارید فکر می‌کنید آیا کودک خود را باید نیمه‌شب بخوابانید، این سوال را از خود بپرسید: با برنامه معمول خواب که تازه از نیمه‌شب شروع شود، آیا  می‌توانید تمام نیازهای کودک برآورده کنید؟

آیا مطمئن‌اید که می‌توانید نیاز کودک به خواب، شیر و غذا را متناسب با سن‌ او، در تمام طول ۲۴ ساعت برآورده کنید؟

اگر پاسخ‌ به این دو سوال مثبت است، هیچ اشکالی ندارد اگر نوزادتان را نیمه‌شب بخوابانید. در واقع می‌توانید «نیمه شب» را حذف کنید و در هر زمان و ساعت از شبانه‌روز او را بخوابانید.

بیشتر از زندگی