ماجراجویی ترکیه برای ارسال نیرو به لیبی، شکست خوردنی است

ملت لیبی با هر گونه مداخله خارجی مخالف است

شماری از افراد مسلح وابسته به دولت وفاق ملی لیبی در منطقه عین زاره در طرابلس. عکس از: ‏AFP‏ (اندیپندنت عربی)

محمد العرابی، وزیر پیشین امور خارجه مصر با اشاره به تصمیم اخیر ترکیه برای ارسال نیروهای نظامی به لیبی، گفت: آن چه را پارلمان ترکیه تصویب کرده است یک ماجراجویی نظامی است که شکست آن حتمی است، زیرا این تصمیم، نه تنها یک اقدام عملی نبوده بلکه جامعه بین المللی نیز آن را به هیچ صورتی نمی پذیرد و در فرجام، ترکیه ناگزیر خواهد بود تا شکست آشکار خود را بپذیرد.

العرابی در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، افزود: اردوغان وارد یک گذرگاه تاریک شده است که پایان آن ناپیدا است و دشوار است که ترکیه بتواند به آسانی از این مسیر نا معلوم به سلامتی بیرون آید. وی علاوه کرد جای تأسف است که پارلمان یک کشور، طرح اشغال یک کشور دیگر را مشروعیت بخشد.

العرابی ادامه داد: ملت لیبی مداخله هیچ کشور و از جمله ترکیه را در امور داخلی خود نمی پذیرد و لازم است دولت موقت که مشروعیت خود را از پارلمان لیبی به دست آورده است، مسئله ای دخالت ترکیه را به شورای امنیت سازمان ملل متحده برساند و در یک اقدام رسمی، از ورود هر گونه نیروی جنگی به سواحل لیبی جلوگیری کند و اجازه ندهد از حریم هوایی کشور سوء استفاده صورت گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام پیشین مصری خاطر نشان کرد که اردوغان جز رسیدن به اهدافش در منطقه، اهمیتی به سرنوشت مردم لیبی نمی دهد و سعی دارد با ورود به قلمرو لیبی افراد تروریست را به کشورهای چاد، نیجر و مالی انتقال دهد. البته این اقدام ترکیه، منجر به ثباتی اوضاع در کشورهای منطقه شده و می تواند تهدیدی به امنیت ملی مصر تلقی شود.

از سوی دیگر، فتحی المریمی ، مشاور پارلمان لیبی، گفت: "حزب عدالت و توسعه وابسته به سازمان اخوان المسلمین هوای دخالت در امور داخلی لیبی را در سر دارد و از شبه نظامیان تروریست پشتیبانی می کند. در گذشته این جاه طلبی ترکیه پوشیده بود اما از هنگام انعقاد توافق نامه امنیتی با فائز السراج، سیاست ترکیه در مورد لیبی برای همگان هویدا شده است. وی افزود: ترکیه با بهره برداری از توافق نامه امنیتی سعی دارد در امور لیبی دخالت کند، اما ارتش ملی لیبی با آگاهی کامل از این امر، آماده است تا با هر گونه مداخله در امور کشور مقابله کند. البته اقدام ترکیه به دخالت در لیبی، نه تنها تهدیدی برای کشورهای حوزه مدیترانه بوده بلکه ثبات و امنیت را در سراسر کشورهای این پهنه برهم می زند.

اتحادیه عرب در نخستین واکنش به تصویب طرح اعزام نیرو به لیبی از سوی مجلس نمایندگان ترکیه، گفته است که اقدام ترکیه برای اعزام نیرو به لیبی به این معنا است که ترکیه می خواهد خود را در باتلاق بحران جاری در منطقه شمال آفریقا فرو برد.

یک منبع آگاه در اتحادیه عرب، گفت: " پارلمان ترکیه با تصویب طرح اعزام نیرو به لیبی، قطعنامه ای صادره از اتحادیه عرب به تاریخ 31 دسامبر گذشته را که تأکید بر لزوم جلوگیری از مداخلات خارجی که ممکن است زمینه عبور عناصر تروریستی را به خاک لیبی فراهم کند، چشم پوشی کرده است." البته اتحادیه عرب خواستار اجرای کامل توافق نامه صخیرات است و این توافق نامه را که در دسامبر 2015، امضا شد، به عنوان یگانه مرجع حل و فصل بحران لیبی می داند.

اتحادیه عرب ضمن ابراز نگرانی از اقدامات نظامی که می تواند وخامت اوضاع را در لیبی افزایش داده و ثبات کشورهای همسایه را تهدید کند، تأکید دارد که راه حل بحران لیبی بایستی تنها از طریق گفت و گوهای سیاسی جست و جو شود.

قابل یاد آوری است که احمد ابو الغیط، دبیر کل اتحادیه عرب در یک تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن صحبت در مورد تحولات اخیر لیبی و قطعنامه اتحادیه عرب، نگرانی کشورهای عربی را از اقدامات نظامی که قرار است در لیبی انجام پذیرد، ابراز داشته است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia