اولین کشتی‌های باری با استفاده از کریدور موقت راهی بنادر اوکراین شدند

وزیر توسعه اوکراین می‌گوید از پانزدهم اوت گذشته دست‌کم ۵ کشتی از این کریدور موقت استفاده‌ کرده‌اند

Photo by STRINGER / AFP

کشتی باری آرویات در دریای سیاه

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، الکساندر کوباکوف،‌ وزیر توسعه و زیرساخت‌های اوکراین، شنبه در صفحه‌ فیسبوک خود اعلام‌ کرد که پس از مدت‌ها، کشتی‌های باری از یک کریدورموقت در دریای سیاه رد‌ شده و می‌توانند برای حرکت و بارگیری از بندر «چورنومورسک» و سه بندر دیگر اوکراین استفاده‌‌ کنند.

به گفته این مقام ارشد کی‌یف، دست‌کم دو کشتی باری روز شنبه عازم بنادر اوکراین شدند. 

دست‌کم یکی از آن‌ها با استفاده از مسیر «کریدور موقت» در بنادر دریای سیاه متوقف شده و غلات را برای ارسال بازارهای آفریقا و آسیا حمل خواهد‌ کرد.

علاوه بر این، وزیر توسعه اوکراین می‌گوید که از پانزدهم اوت، پنج کشتی باری، آناترزا، پریموس، پوما، اوشن کورتزی و جوزف شولت از این کریدور موقت استفاده کرده‌اند. 

 الکساندر کوباکوف در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که کشتی‌های باری «ریزیلینت‌ آفریکا» و «آرویات» در حال حرکت به سمت بندر «چورنومورسک»‌اند.

 قراراست این کشتی‌های باری بیش از ۲۰ هزار تن گندم را از اوکراین به دو قاره آسیا و آفریقا ببرند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین داده‌ها نشان‌ می‌دهند که دو کشتی در مسیر شمالی دریای سیاه قرار دارند. 

کاخ کرملین از هفدهم ژوییه گذشته مجوز صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه را به‌حالت تعلیق درآورده‌ است. 

این مجوز که برای چند ماهی با میانجی‌گری سازمان ملل و دولت ترکیه صادرشده بود، اجازه ارسال غلات اوکراین به سراسر جهان، خصوصا کشورهای بحران‌زده آفریقایی را می‌داد. 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در تازه‌ترین دیدار خود با ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهوری روسیه، سعی‌ کرد دوباره برای تمدید این مجوز میانجی‌گری کند، اما موفق نشد. رئيس‌جمهوری روسیه در این دیدار اعلام‌ کرد که فعلا دلیلی برای تمدید این مجوز نمی‌بیند. به گفته پوتین، تمدید چنین مجوزی به «ارتش اوکراین اجازه حمله‌های تروریستی به کشتی‌های روسیه» را می‌دهد.  

روسیه برای بازگشت به توافق صادرات غلات اوکراین شروطی را مطرح کرده است. مهم‌ترین آن‌ها لغو برخی از تحریم‌های گسترده بانکی اتحادیه اروپا علیه این کشور است. پیش‌تر در ماه اوت، وزارت خارجه روسیه، اعلام‌ کرد در صورتی که بانک کشاورزی روسیه، «روسلخوز بانک»، به سوئیفت متصل شود، امکان بازگشت روسیه به توافق صادرات غلات با اوکراین فراهم خواهد شد. هفته گذشته هم، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، به رسانه‌ها اعلام‌ کرد که روسیه تنها پس از اجرای شروط درخواستی، مجوز صدور غلات اوکراین را تمدید خواهد کرد. 

اوکراین یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان غلات جهان است و پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲، بازارهای جهانی غلات با شوک تورم بی‌سابقه قیمت گندم و دیگر مایحتاج اولیه غذایی روبرو شدند.

بیشتر از جهان