هشدار سازمان ملل در مورد کاهش کمک‌های بشردوستانه دولت‌ها

آژانس غذای سازمان ملل متحد درباره «حلقه عذاب» برای گرسنه‌ترین مردم جهان هشدار داد

کسری بیش از ۶۰ درصدی بودجه در سال جاری بالاترین میزان در تاریخ ۶۰ ساله برنامه جهانی غذا بوده است - SAID KHATIB/AFP

آژانس غذای سازمان ملل متحد درباره «حلقه عذاب» برای گرسنه‌ترین مردم جهان هشدار داد زیرا دولت‌ها کمک‌های خود را کاهش داده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، برنامه جهانی غذا روز سه‌شنبه هشدار داد که کاهش بودجه بشردوستانه از طرف دولت‌ها، سازمان ملل را مجبور می‌کند تا جیره غذایی گرسنه‌ترین مردم جهان را به شدت کاهش دهد. این کاهش کمک‌های دولتی به اندازه‌ای است که سازمان ملل اعلام کرده گرسنگی هزاران نفر را به همراه خواهد داشت. این سازمان اعلام کرد که هر یک درصد کاهش کمک از طرف دولت‌ها خطر گرسنگی چهارصد هزار نفر را به دنبال دارد.

این آژانس همچنین اعلام کرد که کسری بیش از ۶۰ درصدی بودجه در سال جاری بالاترین میزان در تاریخ ۶۰ ساله برنامه جهانی غذا بوده است. بر اساس این گزارش، این اولین باری است که آژانس مستقر در رم درحالی شاهد کاهش کمک‌ها است که از آن سو، نیازها افزایش یافته است.

در نتیجه، این آژانس مجبور شده است تقریبا نیمی از فعالیت‌های خود، از جمله در مناطقی مانند افغانستان، سوریه، سومالی و هائیتی، را کاهش داده و در نتیجه جیره‌های غذایی را نیز کاهش دهد. آژانس غذای سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای هشدار داد که در نتیجه این کاهش کمک‌ها ممکن است ۲۴ میلیون نفر دیگر در سال آینده دچار گرسنگی اضطراری شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیندی مک کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، اعلام کرد که با گرسنگی در سطوح بی‌سابقه، دولت‌ها باید روند کمک‌های خود را به جای این روند کاهشی کنونی، افزایش دهند. به گزارش آسوشیتدپرس، سیدنی مک کین در ادامه گفت: «اگر ما حمایت لازم برای جلوگیری از فاجعه بیشتر را دریافت نکنیم، جهان بدون شک شاهد درگیری بیشتر، ناآرامی بیشتر و گرسنگی بیشتر خواهد بود.»

او همچنین خطاب به کشورهای جهان گفت: «یا شعله‌های بی‌ثباتی جهانی را شعله‌ور می‌کنیم یا به سرعت برای خاموش کردن آتش تلاش می‌کنیم.»

آژانس غذای سازمان ملل متحد در بیانیه خود همچنین هشدار داده است که اگر این روند ادامه پیدا کند، یک «حلقه عذاب» ایجاد خواهد شد و در ادامه نوشت: «جایی که آژانس غذای سازمان ملل متحد، مجبور می‌شود فقط گرسنگان را نجات دهد.»

بر اساس آخرین آمارها، میانگین گرسنگان در جهان در سال ۲۰۲۲، ۷۳۵ میلیون نفر نفر اعلام شد. موسسات وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کردند که سال گذشته ۶۹۱ الی ۷۸۳ میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می‌بردند که این رقم به‌طور میانگین ۷۳۵ میلیون نفر محاسبه شده است. بر این اساس، به علت همه‌گیری کرونا، جنگ در اوکراین و شوک‌های اقلیمی، از سال ۲۰۱۹ بدین سو، تعداد گرسنگان در جهان حدود ۱۲۲ میلیون نفر افزایش یافته است.

بیشتر از جهان