همه‌چیز درباره قطار ضدگلوله، لوکس و کم‌سرعت رهبر کره شمالی

کیم برخلاف رهبران سایر کشورهای جهان با هواپیما سفر نمی‌کند و این یعنی سفر او به روسیه حتی اگر مستقیم و با نهایت سرعت باشد، ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به‌ندرت از کشور خارج می‌شود و در اولین سفر خارجی‌اش در چهار سال اخیر، از همان وسیله نقلیه مورد علاقه‌اش استفاده کرده است: قطار لوکس زره‌پوشی که فوق‌العاده کم‌سرعت است.

به گزارش واشنگتن پست، قطار کیم پیونگ‌یانگ را ترک کرده و سفری طولانی را آغاز کرده است تا با ولادیمیر پوتین دیدار کند و پیش‌بینی می‌شود محور گفت‌و‌گو ارسال محموله‌های تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.

کیم از سال ۲۰۱۱ که پس از مرگ پدرش کیم جونگ ایل به قدرت رسید، به‌ندرت به خارج از کشور سفر کرده است. او برخلاف روال معمول رهبران سایر کشورهای جهان از هواپیمای شخصی استفاده نمی‌کند، و مانند پدرش که بنا بر گزارش‌ها هراس از پرواز داشت و همین‌طور پدربزرگش، با قطار لوکس زره‌پوش سبزرنگی سفر می‌کند که کمتر کسی سوار آن شده است و اطلاعات زیادی در موردش در دسترس نیست. اما به‌لطف عکس‌های رسانه‌های دولتی کره شمالی، روایت افراد معدودی که سوار این قطار شده‌اند و گزارش‌های اطلاعاتی، تا حدودی می‌دانیم داخل آن چه خبر است.

قطاری لوکس که در آن از غذاهای عالی تا مرسدس بنز موجود است

واگن‌های این قطار از بیرون به رنگ سبز و زرد است و ویدیوها نشان می‌دهد که داخلش سفید براق است و میزهای جلسه بزرگ و صفحه‌های نمایشگر مسطح دارد. در تصاویر اتاق‌ها نیز مبل‌های چرمی قرمزرنگ به چشم می‌خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مفصل‌ترین روایت‌ها در مورد سفر با قطار رهبر کره شمالی در کتاب کنستانتین پولیکوفسکی، یکی از مقام‌های روسیه، آمده است. او می‌نویسد: «می‌توانستی هر غذایی سفارش بدهی، از غذای روسی گرفته تا چینی، کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی.» پولیکوفسکی در ادامه می‌افزاید جعبه‌های شراب بوردو و برگندی و شاه‌میگوی زنده نیز در دسترس بود و خوانندگان زن جوان سرنشینان قطار را سرگرم می‌کردند.

قطاری ضدگلوله و کم‌سرعت که تدابیر امنیتی مفصل دارد

دیلی‌میل به نقل از گزارش‌ها می نویسد سرعت قطار کیم ۶۰ کیلومتر در ساعت است. فاصله پیونگ‌یانگ تا ولادی‌وستوک  حدود ۶۹۰ کیلومتر است، این یعنی سفر کیم به روسیه حتی اگر مستقیم و با نهایت سرعت باشد، ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. سفر قبلی او به ولادی‌وستوک ۲۰ ساعت طول کشیده بود.

البته علت سرعت پایین قطار را می‌شود حدس زد. این قطار زره‌پوش است و روزنامه چوسون ایلبو کره جنوبی در سال ۲۰۰۹ در مقاله‌ای به نقل از گزارش‌های اطلاعاتی نوشت که قطار کیم در مجموع ۹۰ واگن دارد که بعضی از آن‌ها ممکن است برای حمل خودرو طراحی شده باشند.

گئورگی تولورایا، دیپلمات روسی که در سال ۲۰۰۱ همراه کیم جونگ ایل سفر کرده بود، نوشت که در آن سفر، قطار حامل دو خودرو مرسدس ضدگلوله هم بود.

سفر این قطار معمولا سبب اختلال گسترده در حمل‌و‌نقل عمومی می‌شود. به گزارش روزنامه چوسون ایلبو، حدود ۱۰۰ مامور امنیتی از پیش به ایستگاه‌ها اعزام می‌شوند تا محل را از هرگونه تهدیدی پاکسازی کنند، برق ایستگاه‌ها قطع می‌شود تا سایر قطارها حرکت نکنند. یک گروه بزرگ پشتیبانی لجستیک نیز وجود دارد که هواپیماهای ایلیوشین ایل‌ـ‌۷۶ و هلیکوپترهای میل‌ـ‌۱۷ ساخت شوروی را شامل می‌شود.

یک قطار از پیش می‌رود و از امنیت مسیر اطمینان حاصل می‌کند و قطار سوم و آخر نیروهای پشتیبانی و محافظان را حمل می‌کند.

گفته می‌شود که ۲۰ ایستگاه در سراسر کره شمالی ساخته شده است که فقط قطار کیم از آن‌ها استفاده می‌کند.

با وجود این، سفر با قطار در مقایسه با هواپیما مخفیانه‌تر است و کمتر توجه جلب می‌کند، زیرا اطلاعات سفر هوایی را از طریق داده‌های رهگیری پرواز و رادار می‌شود به دست آورد. بسیاری از سفرهای اخیر کیم پس از اتمام اعلام شده است.

برای رهبران جهان، گاهی قطار بهترین گزینه است

احتمالا مهم‌ترین دلیلی که کیم سفر با قطار را ترجیح می‌دهد مسائل امنیتی است. به گفته یکی از محافظان سابق کیم جونگ ایل، پدر کیم جونگ اون، او هرگز از طریق هوایی سفر نمی‌کرد زیرا نگران بود که هواپیمایش در آسمان هدف قرار بگیرد.

رهبر کره شمالی تنها سیاستمدار جهان نیست که اخیرا سفر ریلی را به سفر هوایی ترجیح می‌دهد. تقریبا تمام سفرها به کی‌یف، به‌دلیل خطرات سفر هوایی در زمان جنگ، از طریق راه‌آهن اوکراین بوده است.

ولادیمیر پوتین نیز یک قطار مخفی زره‌پوش لوکس دارد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پوتین از سال ۲۰۲۱ به این سو، به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی، بیشتر با قطار سفر کرده است.

بیشتر از جهان