گفت‌وگوی تلفنی اشرف غنی با حسن روحانی

غنی: هیچ حمله‌ای از خاک افغانستان علیه یک کشور سوم، انجام نخواهد گرفت

تحلیل‌گران سیاسی افغان، تاکید دارند که اگر ایران، برای انتقام گرفتن وارد عمل شود، وضعیت در منطقه بحرانی‌تر خواهد شد -ATTA KENARE / AFP

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در یک گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، اطمینان داده است که هیچ حمله‌ای از خاک افغانستان (از جانب یک کشور دیگر) علیه یک کشور سوم، صورت نخواهد گرفت.

غروب یک‌شنبه، ۱۵ دی‌ماه، ارگ ریاست جمهوری افغانستان، در یک بیانیه اعلام کرد:«محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، طی یک تماس تلفنی با دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، سخن گفته است و به وی اطمینان داده است که بر اساس موافقت‌نامه امنیتی افغانستان با ایالات متحده آمریکا، از خاک افغانستان، هیچگاه علیه کشور دیگری استفاده نخواهد شد.»

در بیانیه ارگ، آماده است: «رئیس جمهوری افغانستان، در پیوند با حادثه دو روز قبل که در عراق به وقوع پیوست، مراتب تسلیت و اندوه مشترک خود را به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، و شهروندان آن کشور، نیز ابراز کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این  تماس تلفنی رئیس جمهوری افغانستان و ابراز همدردی وی با همتای ایرانی خود در حالی انجام می‌گیرد که ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده‌ برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، بامداد روز جمعه ۱۳ دی‌ماه در یک حمله هوایی نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، پایتخت عراق، کشته شد. چند ساعت پس از اعلام خبر کشته شدن قاسم سلیمانی، حکومت ایران  و وزارت دفاع آمریکا، آن خبر را تایید کردند.

پنتاگون با نشر بیانیه‌ای گفت که حمله بر خودرو قاسم سلیمانی، به دستور مستقیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آن کشور انجام گرفته است. کشته شدن این فرمانده‌ ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران با واکنش‌های مقامات ایرانی و کشورهای دیگر نیز مواجه شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، کشته شدن قاسم سلیمانی را توسط نیروهای نظامی آمریکا، یک اشتباه بزرگ خواند و تاکید کرد: «ایران به زودی انتقام می‌گیرد و این انتقام سخت در انتظار جنایتکاران است که دست پلید خود را به خون قاسم سلیمانی، و دیگر شهدای این حادثه آلوده نموده‌اند.»

سیاستمداران افغان و برخی از شهروندان این کشور نیز در واکنش به آن واقعه، کشته شدن آن مقام ارشد نظامی ایران توسط نیروهای آمریکایی را خلاف اصول و قوانین جهانی دانستند و در برخی اظهارنظرها، عنوان شده است که اکنون ایران و آمریکا، باید از گسترش احتمالی تنش‌ها جلوگیری کنند و اختلافات پیش آمده را از راه مذاکره و گفت‌وگو حل کنند. 

تحلیل‌گران سیاسی افغان، تاکید دارند که اگر حکومت جمهوری اسلامی ایران، برای انتقام گرفتن وارد عمل شود، وضعیت در منطقه بحرانی‌تر خواهد شد و لازم است که افغانستان از همین حالا از این تنش‌ها دور نگهداشته شود، زیرا در غیر آن صورت، اوضاع در این کشور نیز وخیم‌تر خواهد شد.

فیاض نجیب، تحلیل‌گر سیاسی افغان، در همین زمینه می‌گوید:«پیام‌های واضح و روشن رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان در مورد تنش پیش آمده میان آمریکا و ایران، بسیار عالی بود، زیرا تاکید کردند که ما به هیچ کس اجازه نخواهیم داد که از خاک افغانستان، علیه کشور سومی استفاده شود. این خود نشان می‌دهد که در این مورد ما بی‌طرف هستیم و باید باشیم. قاسیم سلیمانی، برای منافع افغانستان یا مردم ما از بین نرفته است، بلکه برای منافع کشورش کشته شده است. این به دولت ایران مربوط است که با آمریکا چگونه معامله کند.»

رامین نادری، یک تحلیل‌گر سیاسی دیگر افغان، نیز می‌گوید:«کشور و مردم ما خود هزارها مشکل دارند و هر روز صدها جوان ما برای دفاع از این کشور جان‌های شیرین خود را از دست می‌دهند و توسط دشمنان روسیاه افغانستان کشته می‌شوند. نیازی نیست که حرکتی انجام دهیم که ناآگاهانه در تنش پیش آمده میان ایران و آمریکا، خود را دخیل سازیم و نتوانیم دیگر از آن خارج شویم.»

گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهوری افغانستان با رئیس جمهوری ایران در حالی انجام می‌گیرد که دولت افغانستان با ابراز نگرانی از احتمال افزایش خشونت در منطقه، گفته است که جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، باید تنش به وجود آمده را از راه گفت‌وگو حل کنند، نه جنگ.

بیشتر از