کمیسر اتحادیه اروپا بر ضرورت آزادی یوهان فلودروس از زندان ایران تاکید کرد

«این وظیفه وزارت امور خارجه سوئد است که برای آزادی فلودروس با هماهنگی سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا اقدام کند»

ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، به‌شدت بر ضرورت آزادی هرچه سریع‌تر یک دیپلمات سوئدی که در ایران در زندان به‌سرمی‌برد، تاکید کرد.

او روز دوشنبه، ۲۰ شهریور، به خبرنگاران گفت: «من بسیار ناراحت و نگرانم. این احساس را برای مدتی طولانی داشته‌ام. البته احساسات و نگرانی‌های من، در مقابل وضعیت یوهان فلودروس و یا اعضای خانواده او که هر روز با چنین احساسی زندگی می‌کنند، اهمیتی ندارد.»

هفته گذشته، ابتدا جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با نام بردن از یک دیپلمات سوئدی که در حین کار برای اتحادیه اروپا در ایران بازداشت شده، خبر داد که او بیش از ۵۰۰ روز است که به گفته او به‌طور غیرقانونی زندانی است.

سوئد نیز پس از آن تایید کرد که یوهان فلودروس، که برای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا کار می‌کرد، سال گذشته به‌طور خودسرانه در ایران بازداشت شده است.

کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا گفت:« یوهان فلودروس تقریبا دوسال همکار من بود و قبل از بازداشت در ایران درخواست کرده بود که برای هیئت اتحادیه اروپا در افغانستان کار کند.»

ایلوا یوهانسون افزود: «این وظیفه وزارت امور خارجه سوئد است که برای آزادی فلودروس با هماهنگی سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا اقدام کند.»

خانواده یوهان فلودروس هم با اعتراض به شرایط نگهداری او در زندان، خواستار آزادی این دیپلمات سوئدی شده‌ و کارزاری را برای آزادی او آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه خانواده، که روز یکشنبه ۱۹ شهریور هم‌زمان با تولد سی و سالگی یوهان فلودروس منتشر شد، آمده است: «یوهان امروز در تولد ۳۳ سالگی‌اش باید با ما باشد و جشن بگیرد... او باید فورا آزاد شود و به خانه بازگردد.»

به گفته خانواده یوهان فلودروس، او «یکی دیگر از قربانیان الگوی نگران کننده ایران در گروگان‌گیری اتباع خارجی با انگیزه سیاسی شده است.»

اعضای خانواده این زندانی، شرایط یوهان فلودروس در زندان را «ناپذیرفتنی» و «مغایر با کمترین معیارهای سازمان ملل برای رفتار با زندانیان» توصیف کرده‌‌اند.

به گفته آنها، «یوهان فلودروس بیش از ۳۰۰ روز را در سلول انفرادی گذرانده و نیازهای اولیه او از جمله جیره غذایی کافی، پیاده‌روی در بیرون از سلول معاینات پزشکی و موارد دیگر برآورده نمی‌شود». 

به گفته خانواده یوهان فلودروس، او در آوریل ۲۰۲۲ در فرودگاه تهران هنگام بازگشت از یک سفر تفریحی با دوستانش دستگیر شد. یکی از نزدیکان او گفت که فلودروس در ۱۰ ماه اول بازداشتش از هرگونه تماس با آنها محروم بوده است و اجازه ملاقات‌های کنسولی بسیار کمی به او داده شده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در جولای سال گذشته اعلام کرد که ماموران این وزارتخانه یک شهروند سوئدی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده‌اند.

روابط بین استکهلم و تهران در سال‌های اخیر، و به‌ویژه پس از برگزاری دادگاه حمید نوری و محکومیت او به حبس ابد، پرتنش بوده است.

دادگاه استکهلم، سال گذشته حمید نوری را به جرم دست داشتن در کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم کرد.

پس از آن، جمهوری اسلامی ابتدا اعلام کرد که حکم اعدام احمدرضا جلالی، شهروند سوئدی- ایرانی را به مرحله اجرا خواهد گذاشت و سپس سفیر خود را از استکهلم فراخواند.

مقام‌های جمهوری اسلامی به‌طور مکرر وعده داده‌اند همان‌گونه که اسدالله اسدی را با یک زندانی بلژیکی مبادله کردند، حمید نوری را نیز به‌زودی از زندان آزاد و به ایران بازخواهند گرداند.

در ماه مه سال جاری، اولیویه واندکاستیل، شهروند ۴۲ ساله بلژیکی، پس از ۱۵ ماه بازداشت به اتهام جاسوسی، با اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی که در بلژیک زندانی بود، مبادله شد. او به‌دلیل برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در محل گردهمایی اعضای سازمان مجاهدین خلق در پاریس به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود.

کشورهای غربی جمهوری اسلامی را به دلیل بازداشت شهروندان اروپایی و آمریکایی و نیز شهروندان دوتابعیتی برای کسب امتیازاتی از اروپا و آمریکا به در پیش گرفتن «دیپلماسی گروگان‌گیری» متهم می‌کنند.