نقش کمک تسلیحاتی کره شمالی در ادامه جنگ اوکراین

کره شمالی یکی از معدود کشورهایی است که ذخیره بزرگی از تانک‌های دوره اتحاد جماهیر شوروی را دارد که روسیه نیز از آن‌ها در جنگ اوکراین استفاده می‌کند

تسلیحات کره شمالی به روسیه امکان می‌دهد جنگ اوکراین را به درازا بکشاند اما احتمالا آن‌قدر پیشرفته نیست که مسیر جنگ کرملین با همسایه‌اش را که وارد دومین سال شده است، تغییر بدهد.

به گزارش بلومبرگ، قرار است کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در هفته جاری، در اولین سفر خارجی‌اش در چهار سال اخیر، به روسیه برود و با ولادیمیر پوتین دیدار کند. آمریکا می‌گوید این ملاقات حول محور تامین مهمات برای مسکو خواهد بود.

در حالی که پیونگ‌یانگ و مسکو اتهام‌های انتقال تسلیحات را رد می‌کنند، کره شمالی یکی بزرگ‌ترین انبارهای توپخانه‌ای و موشک‌های غیرهدایت‌شونده را دارد که می‌توانند همراه جنگ‌افزارهای روسیه که از دوره اتحاد جماهیر شوروی به‌جا مانده است، در حمله به اوکراین استفاده شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترنس روهریگ، استاد امور امنیت ملی، به بلومبرگ می‌گوید: «بعید است تامین مهمات از کره شمالی در کوتاه‌مدت تعیین‌کننده باشد اما ادامه جنگ را برای روسیه تسهیل می‌کند.»

او در ادامه می‌افزاید بخش مهمی از راهبرد پوتین این است که روسیه بیش از اوکراین و حمایت غرب که برای بقای اوکراین حیاتی است دوام بیاورد، و مهمات بیشتر امکان ادامه این راهبرد را فراهم می‌کند.

مهمات کره شمالی برای روسیه زمان می‌خرد تا صنعت بومی‌ این کشور فرصت تولید تسلیحات موردنیاز را پیدا کند.

کره شمالی که تحت تحریم‌های شدید است به فناوری لازم دسترسی ندارد تا تسلیحات هدایت‌شونده نقطه‌زن را به تولید انبوه برساند. این کشور موشک‌های ضدتانک و موشک‌های زمین به هوا دارد اما تسلیحاتش با سلاح‌های جدیدی که آمریکا و هم‌پیمانان عضو ناتو به اوکراین ارسال می‌کنند قابل مقایسه نیست.

به گفته یوست اولیمانس، کارشناس تسلیحات، کره شمالی یکی از معدود کشورهایی است که ذخیره بزرگی از تانک‌های دوره اتحاد جماهیر شوروی مانند تی‌ـ ۵۴ و تی‌ـ‌۶۲ را دارد که مسکو نیز در جنگ اوکراین استفاده می‌کند، بنابراین می‌تواند قطعات یدکی موردنیاز را در اختیار روسیه بگذارد.

برخی تسلیحات کره شمالی در میدان جنگ مشاهده شده‌اند. بر اساس گزارش فایننشال تایمز در ماه ژوییه، نیروهای توپخانه اوکراین با راکت‌های ساخت کره شمالی مواضع روسیه را هدف قرار داده‌اند. بنا بر اعلام وزارت دفاع اوکراین، این تسلیحات ساخت دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ از نیروهای روسیه به غنیمت گرفته شده بود.

به گزارش نیویورک تایمز، احتمالا کیم درصدد است فناوری موردنیاز را از روسیه بگیرد تا بتواند زیردریایی اتمی بسازد و ماهواره‌های جاسوسی پرتاب کند.

بنا بر گزارش واحد اطلاعات تهدید سایبری مایکروسافت در ماه جاری، کره شمالی ممکن است در تلاش باشد با هک روسیه، داده‌های حساس را به دست آورد. در این گزارش آمده است گروه‌های هکری در ماه مارس به یک موسسه پژوهشی هوافضا در روسیه نفوذ کردند.

در حالی که هر دو کشور با نظم بین‌المللی فعلی مخالف‌اند، نگرانی‌های امنیتی‌شان کاملا متفاوت است. نائوکو ائوکی، کارشناس علوم سیاسی در اندیشکده رند کورپوریشن در واشنگتن، می‌گوید تمرکز اصلی روسیه در حال حاضر جنگ اوکراین است؛ اما کره شمالی علاوه بر حفظ هدف جاه‌طلبانه اتحاد شبه‌جزیره کره، بر جلوگیری از اقدام‌های آمریکا متمرکز است که از دیدگاه این کشور، در راستای تغییر رژیم کره شمالی است.

بیشتر از جهان