جشن سالگرد تاسیس کره شمالی با حضور مقام‌هایی از روسیه و چین برگزار شد

مراسم روز جمعه سومین رژه نظامی این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای در سال جاری بود

هم‌زمان با تعمیق روابط پیونگ یانگ با مسکو و پکن، کره شمالی روز جمعه هشتم سپتامبر (۱۷ شهریور)، هفتاد‌و‌پنجمین سالگرد تاسیس خود را طی مراسمی با حضور کیم جونگ اون، رهبر این کشور و همچنین دیپلمات‌های روسی و یک هیئت عالی‌رتبه چینی جشن گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در مراسم روز جمعه به‌جای سربازان عادی ارتش، «نیروهای شبه‌نظامی» پیونگ یانگ رژه رفتند و به نظر نمی‌رسد که تسلیحات ممنوعه کره شمالی از‌جمله موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما به نمایش درآمده باشند.

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های دولتی کره شمالی نشان می‌دهد که سربازان شبه‌نظامی با لباس‌هایی یکدست در کنار کامیون‌های بزرگ قرمزرنگ، مراسم رژه را انجام می‌دهند و کیم جونگ اون در کنار دختر جوانش، آن‌ها را تشویق می‌کند.

خبرگزاری مرکزی رسمی کره شمالی درباره این رویداد گزارش داد که «میدان کیم ایل سونگ مملو از هیجان و شادی تماشاگرانی بود که تاسیس کشور قدرتمندشان را جشن می‌گرفتند.»

کیم جونگ اون در حاشیه این مراسم با هیئت چینی بازدیدکننده به رهبری لیو گوژونگ، معاون نخست‌وزیر شورای دولتی، دیدار کرد. این دومین دیدار مقامات عالی‌رتبه پکن از کره شمالی در شش هفته گذشته است.  برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که دو کشور در این دیدارها از تصمیم برای «هماهنگی و همکاری‌های چندجانبه بیشتر» خبر دادند.

دیپلمات‌های روسی نیز روز جمعه در مراسم سالگرد تاسیس کره شمالی شرکت داشتند و یک گروه آواز و رقص نظامی روسیه به مناسبت این رویداد وارد پیونگ یانگ شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسکو مدت کوتاهی قبل از این رژه، حضور رسمی‌اش را در کره شمالی گسترش داد و سفارت این کشور در پیونگ یانگ این هفته اعلام کرد که اجازه دارد ۲۰ کارمند دیپلماتیک و فنی را وارد کند، اتفاقی که از سال ۲۰۱۹ بی‌سابقه است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز روز شنبه پیامی به مناسبت سالگرد تاسیس کره شمالی برای کیم جونگ اون فرستاد و در این پیام بر گسترش روابط دوجانبه دو کشور تاکید کرد. به گزارش رسانه‌های دولتی چین، رئیس‌جمهوری این کشور نیز در تماس تلفنی با کیم جونگ اون، این سالگرد را تبریک گفت.

مراسم روز جمعه کره شمالی سومین رژه این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای در سال جاری بود.

حضور مقام‌هایی از چین و روسیه در کره شمالی در حالی صورت می‌گیرد که گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دیدار کیم جونگ اون با ولادیمیر پوتین به منظور معاملات تسلیحاتی شدت گرفته است.

کیم جونگ اون به‌ندرت کشورش را ترک می‌کند و از زمان شروع همه‌گیری کرونا سفر نکرده است. با این حال، برخی از مقام‌های آمریکایی به نیویورک‌تایمز گفتند که او احتمالا اواخر این ماه با قطار به سواحل روسیه در اقیانوس آرام می‌رود تا با پوتین دیدار کند.

پیش‌تر نیز سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در ماه ژوئیه به پیونگ یانگ سفر کرد تا آن‌ها را متقاعد کند که گلوله‌های توپخانه و موشک‌های ضدتانک در اختیار روسیه قرار دهند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه هشدار داد که مذاکرات تسلیحاتی بین روسیه و کره شمالی «به‌طور فعال در حال پیشرفت» است. او افزود: «ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد کیم جونگ اون انتظار دارد این گفت‌وگوها و تعامل با رهبران روسیه ادامه یابد.»

کره جنوبی و ایالات متحده در واکنش به این اقدام‌های پیونگ یانگ، همکاری‌های امنیتی را افزایش داده‌اند.

کره شمالی در سال جاری آزمایش‌های تسلیحاتی متعددی انجام داده است و ماه گذشته در دومین تلاش برای قرار دادن یک ماهواره جاسوسی در مدار شکست خورد.

پیونگ یانگ پیش از رژه روز جمعه، از نخستین زیردریایی تهاجمی هسته‌ای تاکتیکی و عملیاتی‌اش رونمایی کرد و آن را به ناوگان دریایی شرقی این کشور اختصاص داد. به نظر می‌رسد این شناور، یک زیردریایی اصلاح‌شده کلاس رومئو با ۱۰ لوله پرتاب باشد که به‌احتمال‌زیاد به موشک‌های بالیستیک و کروز مجهز است.

مقام‌های کره جنوبی می‌گویند که به نظر می‌رسد زیردریایی جدید بدون کارایی کامل باشد، اما توضیح بیشتری در این رابطه ندادند. به گفته تحلیلگران، درست مانند شهپاد هسته‌ای کره شمالی، استفاده از این زیردریایی در جنگ نیز در مقایسه با موشک‌های قدرتمند مستقر در زمین این کشور محدود است.

بیشتر از جهان