نیروی دریایی بریتانیا در خلیج فارس مستقر می‌شود

وزارت خارجه بریتانیا از شهروندان خود خواسته از سفر به ایران خودداری کنند

 وزیر دفاع بریتانیا به دو کشتی جنگی دستور داده تا در تنگه هرمز مستقر شوند -Glyn KIRK / AFP

به دنبال افزایش تنش های ناشی از ترور قاسم سلیمانی، نیروی دریایی بریتانیا کشتیهای جنگی خود را به منظور حفاظت از نفتکش های این کشور در خلیج فارس مستقر کرده است.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا می گوید به دو کشتی جنگی بریتانیا دستور داده به فوریت برای هدایت کشتی هایی که با پرچم این کشور از تنگه هرمز عبور میکنند، در این آبراه مهم نفتی مستقر شوند. 

او گفت دولت بریتانیا « در این مرحله، گام های لازم را برای حفاظت از کشتی های ما و سرنشینانشان برخواهد داشت.»  بریتانیا در روز شنبه، ناوچه نوع ۲۳ «مونتروز» و ناوشکن نوع ۴۵ «دیفِنِدر» را در آب های خلیج فارس مستقر کرد.

در گرماگرم استقرار کشتی های جنگی بریتانیا در خلیج فارس، دولت این کشور همچنین به خاطر نگرانی از بروز یک جنگ تمام عیار به اتباعش در ارتباط با سفر در سراسر منطقه هشدار داده است.

به دنبال دستور ترامپ برای ترور قاسم سلیمانی در یک حمله هوایی در روز پنجشنبه، تهران تهدید کرده «انتقام سختی» خواهد گرفت ارتش ایالات متحده نیز سه هزار سرباز دیگر به کویت اعزام کرده است

هزاران نفر در مراسم تشییع جنازه  سلیمانی در بغداد و المهندس، یکی از فرماندهان حشد الشعبی و همراه او که در حمله کشته شد، شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 والاس ضمن اشاره یه این که آمریکا «در دفاع از خود محق» بوده، از «همه طرفین» خواسته تا تنش‌های موجود را کاهش دهند

وزیر دفاع بریتانیا پس از گفتگو با مارک اسپر، همتای آمریکایی خود، گفت نیروهای آمریکا در چند ماه گذشته، بارها (در عراق) هدف حمله شبه نظامیان تحت الحمایه ایران» قرار گرفته بوده اند.

آقای والاس افزود:«ژنرال سلیمانی در مرکز اقدامات نیروهای نیابتی برای تضعیف کشورهای همسایه قرار داشت که دشمنان ایران را هدف می گرفتند.

«ایالات متحده در چارچوب قوانین بین المللی، حق دارد در مقابل کسانی که خطری قریب الوقوع علیه شهروندانش هستند، از خود دفاع کند.»

عملیات اسکورت کشتی‌ها در آبهای تنگه هرمز در ماه نوامبر و با پایان پیامدهای توقیف نفت کش بریتانیایی استنا امپرو توسط ایران در ماه ژوئیه، لغو شد.

این بار تفاوت قضیه این است که کشتی های بریتانیایی گزینه آن را دارند که در آبهای خلیج فارس بدون برخورداری از اینگونه اسکورت، به مسئولیت خود، تردد کنند.

وزارت خارجه بریتانیا به شهروندانش توصیه کرده به عراق سفر نکنند مگر در موارد لازم آن هم در منطقه کردنشین این کشور. به همین گونه توصیه شده است از سفر به ایران مگر در موارد لازم خودداری شود.

مراتب هشدار و «آگاه باش» در مورد دیگر کشورهای خاور میانه از جمله افغانستان، اسرائیل، لبنان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی  نیز افزایش یافته است. 

قرار است دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا در روزهای آینده و پیش از عزیمت به واشنگتن و دیدار با مایک پمپئو، همتای آمریکائیش، با وزرای خارجه آلمان و فرانسه دیدار کند. هدف ملاقات میان آقای راب و آقای پمپئو تلاش برای کاهش تنش های موجود است.

جان مک دانل، سخنگوی حزب کارگر بریتانیا در امور مالی ضمن پیوستن به اعتراضات در خارج از مقر نخست وزیری بریتانیا، از واکنش دولت بوریس جانسون در قبال «این اقدام تهاجمی و افزایش تنش ها به سوی جنگ» انتقاد کرد.

آقای مک دانل به معترضان «ائتلاف توقف جنگ» گفت:«اقداماتی اینچنین بود که ما را درگیر جنگ فاجعه بار عراق کرد.»

 

بوریس جانسون در زمان کشته شدن قاسم سلیمانی در جزیره خصوصی‌ ماستیک در کارائیب بود و داشت با دوست دخترش کری سایموندز سال نو را جشن می‌گرفت و در این خصوص اظهار نظری نکرد. انتظار می‌رود او روز یکشنبه به بریتانیا بازگردد.

گزارش بیشتر از پرس اسوسييشن

© The Independent