تهدید رئیس شورای امنیت ملی اسرائيل: علیه غنی‌سازی اورانیوم بالای ۶۰ درصد ایران اقدام می‌کنیم

تزاچی هانگبی تاکید کرد که غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالای ۶۰ درصد یعنی اعتراف ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای

@Tzachi_Hanegbi شبکه اجتماعی اکس

تزاچی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، صبح دوشنبه، ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور)، در نشست جهانی مبارزه با تروریسم گفت که تل‌آویو علیه غنی‌سازی اورانیوم بالای ۶۰ درصدی ایران اقدام خواهد کرد.

به گزارش اورشلیم‌پست، هانگبی در سخنانش در این نشست گفت: «اگر ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم را به بالای ۶۰ درصد برساند، مطمئن باشد که ما آن را شناسایی می‌کنیم و هیچ احتمالی وجود ندارد که این موضوع از چشم ما پنهان بماند. در این صورت، اگر جهان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاری انجام ندهند، اسرائیل گزینه‌ای جز اقدام علیه ایران نخواهد داشت.»

هانگبی توضیح داد: «عبور از آستانه [غنی‌سازی] ۶۰  درصد، یعنی ایران به وضوح به دنیا می‌گوید که جویای [دستیابی به] بمب [هسته‌ای] است.»

این مقام اسرائیلی خاطرنشان کرد که به‌تازگی ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم به مرز ۸۳.۷ رسیده، اما ادعا می‌کند که ناخواسته و اشتباه بوده است. او افزود: «چنین اقداماتی هرگز تصادفی نیستند و این در واقع ادامه سیاست جمهوری اسلامی ایران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تزاچی هانگبی، نظامی پیشین ارتش اسرائیل، متخصص ارزیابی برنامه هسته‌ای حکومت ایران است و مواضع سرسختانه‌ای در قبال جمهوری اسلامی ایران دارد. او پیش‌تر نیز در سخنانی گفته بود که اگر دولت بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، در نهایت نتواند برنامه اتمی حکومت ایران را متوقف کند، نتانیاهو این کار را خواهد کرد.

او تاکید کرده بود: «ارزیابی من این است که بنیامین نتانیاهو در نهایت دستور حمله به مراکز اتمی حکومت ایران را صادر خواهد کرد.» به‌ گفته رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، این برآورد او نتیجه ۳۵ سال همکاری با نتانیاهو و شناختش از او است.

سخنرانی تهدیدآمیز هانگبی، پیش از آغاز نشست آژانس در وین برای بحث درباره برنامه غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی ایران انجام شد. آژانس در حالی این نشست را برگزار می‌کند که طبق گزارش این نهاد بین‌المللی، فقط بخشی از دوربین‌های نظارتی آن در ایران فعال شده‌اند.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سخنرانی آغازین خود در نشست فصلی شورای حکام گفت که جمهوری اسلامی ایران به توافق چهارم مارس با آژانس، کامل عمل نکرده است و او نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای ایران را تضمین کند. این نشست امروز، دوشنبه، ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور)، با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو، در وین، پایتخت اتریش، آغاز شد و تا جمعه ادامه خواهد یافت.

مقام‌های دولت اسرائیل در مورد پیشرفت توانایی‌های ایران برای تولید سلاح هسته‌ای هشدار داده‌اند. بنا به گزارشی از اسوشیتدپرس در ماه مه و ارزیابی‌های چندین اندیشکده، جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت تاسیسات هسته‌ای جدیدی در اعماق زمین در اطراف نطنز است. این امر می‌تواند تهدیدهای جدیدی برای اسرائیل، ایالات متحده و غرب ایجاد کند.

به باور برخی از تحلیلگران، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند ظرف دو هفته، سطح غنای اورانیوم غنی‌شده خود را از ۶۰ درصد به ۹۰ درصد برساند که برای ساخت سلاح اتمی لازم است. اورشلیم‌پست پیش از این در گزارشی در این زمینه، نوشت که احتمال دارد جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد که این اورانیوم را در تاسیسات جدید پنهان، و سپس آن را برای سلاح هسته‌ای به‌کارگیرد. این احتمال مطرح شده است که عمق این تاسیسات احتمالی جدید، به رژیم ایران اجازه خواهد داد که تلاش خود را مخفیانه پیش ببرد.

 جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، که از دوشنبه تا چهارشنبه به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی سفر می‌کند، قرار است علیه فعالیت‌های ایران هشدار بدهد. بریتانیا یکی از ۳۵ عضو هیئت‌مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

به گزارش رویترز،‌ کلورلی در سفر به اسرائیل خواهد گفت که جمهوری اسلامی ایران با حمایت از گروه‌هایی مانند حماس و جهاد اسلامی، به توانمند کردن تروریسم کمک می‌کند.

وزیر خارجه بریتانیا در آستانه این سفر گفت:‌ «بریتانیا و اسرائیل برای حفظ امنیت مردم خود با هم همکاری می‌کنند.» او همچنین به همکاری امنیتی دو کشور در مقابل «تهدید‌های ناپذیرفتنی رژیم ایران» اشاره کرد.