هانگبی: سیاست خارجی اسرائیل در نبرد با ایران شکل گرفته است

رئیس شورای امنیت ملی اسرائيل گفت که علاوه بر موضوع ایران، عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی اولویت اصلی تل‌آویو است

تزاچی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، روز دوشنبه گفت که تل‌آویو اهداف سیاست خارجی خود را بر اساس نبرد برای توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران و تجاوزهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی تعیین کرده است.

به گزارش اورشلیم‌پست، هانگبی در کمیته امور خارجی و دفاعی کنست (پارلمان اسرائیل) که پشت درهای بسته و درباره چالش‌های امنیتی پیش روی اسرائیل برگزار شد، گفت که شناختن ایران به عنوان دشمن اصلی بر ترتیب اولویت‌گذاری‌ها در سایر موارد تاثیر می‌گذارد.

بر اساس بیانیه‌ای که پس از این نشست منتشر شد، این مشاور امور امنیتی بنیامین نتانیاهو در جلسه با نمایندگان کنست تاکید کرده است که جمهوری اسلامی در بیشترین چالش‌ها و تهدیدهای پیش‌ روی اسرائیل نقش دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هانگبی همچنین افزوده که علاوه بر ایران، عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی در اولویت اصلی اسرائیل است.

سخنان این مقام اسرائیلی تنها یک روز پس از آن بیان می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به سی‌ان‌ان گفت فکر نمی‌کند عربستان سعودی «مشکلات زیادی با اسرائیل داشته باشد».

ایالات متحده آمریکا میانجی اصلی هرگونه توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی خواهد بود. گفته می‌شود که ریاض به عنوان بخشی از این روند، به دنبال گرفتن امتیازاتی از دولت بایدن در مورد موضوع‌هایی از جمله نیروگاه هسته‌ای و مسائل امنیتی است.

تزاچی هانگبی، نظامی پیشین ارتش اسرائیل، متخصص برنامه هسته‌ای حکومت ایران است و در قبال جمهوری اسلامی ایران مواضع سرسختانه‌ای دارد. او که در سه دهه گذشته، هدایت شماری از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت بهداشت، دادگستری و امنیت عمومی اسرائیل را بر عهده داشت، پس از روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر، به عنوان رئیس شورای امنیت ملی انتخاب شد.

او پیش‌تر اعلام کرده بود که اگر دولت جو بایدن در نهایت نتواند برنامه اتمی حکومت ایران را متوقف کند، با روی کار آمدن نتانیاهو، او این کار را خواهد کرد. هانگبی تهدید کرده است که ارتش اسرائیل در صورت لزوم، تاسیسات هسته‌ای حکومت ایران را هدف قرار می‌دهد.

گفته‌های جدید این مقام امنیتی اسرائیل هم‌زمان با آن است که ارتش اسرائیل روز ۱۰ ژوییه (۱۹ تیر) اعلام کرد رزمایش مشترک دیگری را با ارتش ایالات متحده آمریکا آغاز می‌کند؛ رزمایشی که تهدید نه‌چندان پنهان جمهوری اسلامی ایران ارزیابی می‌شود.

در بیانیه ارتش اسرائیل، از جمهوری اسلامی ایران مشخصا نام برده نشده اما به آموزش برای موقعیت‌هایی که در آن «درگیری از راه دور» رخ می‌دهد، تاکید شده است. این اصطلاح نوعی عبارت رمزی است که اغلب در مورد ایران استفاده می‌شود.

الکسوس گرینکویچ، فرمانده عالی‌رتبه نیروی هوایی آمریکا، نیز هفته گذشته به اورشلیم‌پست گفت که شرکت در رزمایش‌های مشترک راهی برای ارسال پیام به ایران است تا بداند با وجود عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در مناطق مختلف، ایالات متحده همچنان می‌تواند نیروی قابل‌توجهی را در خاورمیانه به کار گیرد.