مسابقه ایران و آنگولا هم از ترس شعارهای معترضان بدون تماشاگر شد

حضور داشتن یا نداشتن تماشاگران در ورزشگاه‌های ایران برای تماشای هفته پنجم لیگ برتر ایران و همچنین دیدار حساس نساجی و الهلال عربستان سعودی در آزادی، همچنان در هاله‌ای از ابهام است

ورزشگاه آزادی تهران-شبکه‌های اجتماعی

خبرگزاری‌های ورزشی در ایران یکشنبه، ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر)، به نقل از مسئولان فدراسیون فوتبال اعلام کردند که مسابقه دوستانه تیم‌های ملی ایران و آنگولا که قرار است سه‌شنبه، ۲۱ شهریور (۱۲ سپتامبر)، در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شود، نیز به دلیل «آماده نبودن ورزشگاه آزادی»، بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود.

این درحالی است که رئیس فدراسیون فوتبال ایران و نیز مدیر و پیمانکار ورزشی آزادی، پیش از این در روزهای اخیر از «آماده بودن بیشتر سکوهای آزادی» برای پذیرایی از تماشاگران سخن گفته بودند.

در یک نمونه، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، هفتم شهریور در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که «آزادی اکنون با ظرفیت ۵۰ هزار تماشاگر آماده برگزاری مسابقات است» و در ادامه هم از «برگزاری دربی تهران با حضور تماشاگران» سخن گفت.

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که مدیران امنیتی و نظامی حاضر در شورای تامین امنیت تهران، در آستانه سالگرد خیزش سراسری ۱۴۰۱ و کشته‌شدن مهسا امینی، همچنان از ترس شعار سردادن معترضان علیه نظام جمهوری اسلامی در ورزشگاه آزادی، مانع از برگزاری مسابقات فوتبال با حضور تماشاگران می‌شوند.

مسئولان وزارت ورزش در اقدامی پرسش‌‌برانگیز، از یک هفته پیش از آغاز لیگ برتر فوتبال ایران، به تخریب و بازسازی بخشی از سکوهای تماشاگران در ورزشگاه آزادی اقدام کردند و تاکنون به این پرسش که چرا بازسازی را سه ماه زودتر و پس از پایان فصل گذشته لیگ برتر آغاز نکردند، پاسخ نداده‌اند.

هواداران تیم‌های پرسپولیس و استقلال در فصل گذشته لیگ برتر ایران، بارها در میانه خیزش سراسری ایرانیان، از روی سکوهای ورزشگاه آزادی علیه نظام جمهوری اسلامی و نیروهای سرکوبگر آن شعار دادند و از خاندان پهلوی تمجید کردند.

پس از بازی ایران و آنگولا، مسابقه بعدی که قرار است در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شود، دیدار تیم‌های نساجی مازندران و الهلال عربستان سعودی است که بنا به برنامه قبلی، ۱۱ مهر انجام خواهد شد، اما تاکنون نه مسئولان باشگاه نساجی و نه مدیران فدراسیون فوتبال ایران، درباره اجازه دادن یا ندادن به هواداران این باشگاه برای حضور در ورزشگاه آزادی سخنی نگفته‌اند و در نتیجه، ابهام‌ها درباره این پنهانکاری و احتمال ارتباط این ممنوعیت با ترس مسئولان از شعارهای سیاسی مردم، بیشتر شده است.

طبق فراخوان‌ها و دیوارنویسی‌ها در شهرهای مختلف ایران، شهروندان معترض قرار است از ۲۵ شهریور بار دیگر در خیابان‌ها حاضر شوند و به شرایط جاری، فقر گسترده، قوانین سرکوبگرایانه و ادامه خفقان و بازداشت‌ها و قتل‌های نظام‌مند حکومتی اعتراض کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته پس از آغاز اعتراضات سراسری مردم ایران در خیزش زن، زندگی، آزادی، بیشتر مسابقات ورزشی و فوتبالی، ازجمله تمام بازی‌های لیگ برتر، به دستور مقام‌های امنیتی و نظامی، تا زمان فروکش‌کردن اعتراضات، بدون حضور تماشاگران برگزار شد و در معدود مسابقات ورزشی که تماشاگران در آن حضور داشتند نیز شعارهای صریح سیاسی سرداده شد.

اینک نیز که طبق برنامه، هفته پنجم لیگ برتر ایران قرار است در روزهای ۲۹ و ۳۰ شهریور برگزار شود، هنوز درباره حضور یا ممنوعیت حضور تماشاگران در این مسابقات سخنی گفته نشده است و به نظر می‌رسد که مقام‌ای سیاسی جمهوری اسلامی منتظر رسیدن به ۲۵ شهریور و تحلیل کیفیت و کمیت اعتراضات سیاسی‌اند تا در این باره تصمیم بگیرند.

از سوی دیگر و در تازه‌ترین خبرها از مسابقه حساس تیم‌های پرسپولیس و النصر عربستان سعودی در ۲۸ شهریور در ورزشگاه آزادی که با اعلام ای‌اف‌سی و به دلیل محرومیت انضباطی، بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود، لوئیز کاسترو، سرمربی النصر، از مدیران این باشگاه خواسته است که همه بازیکنان خارجی و ستارگان این تیم در اردوی تیم در تهران، برای بازی مقابل پرسپولیس در هفته اول لیگ قهرمانان آسیا، حاضر باشند.

در غیاب اوسپینای مصدوم، رونالدو، مانه، بروزوویچ، اندرسون تالیسکا، اوتاویو، سکو فوفانا، آیمریک لاپورت و الکس تلس به ایران می‌روند تا از این جمع، بر اساس قوانین ای‌اف‌سی، پنج ستاره در فهرست نهایی النصر حاضر شوند.

روزنامه الریاضیه ضمن انتشار این خبر، اعلام کرد که اعضای تیم باشگاه النصر عربستان سعودی با یک جت اختصاصی، صبح دوشنبه به تهران می‌روند و پس از برگزاری یک جلسه تمرین در ورزشگاه آزادی، برای بازی سه‌شنبه در هفته‌ آینده آماده خواهند شد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته، شنبه، ۱۸ شهریور (۹ سپتامبر)، مهدی تاج در خصوص تامین امنیت کریستیانو رونالدو و انتشار اخباری مبنی بر توصیه یک شرکت بیمه‌ به ستاره پرتغالی برای پرهیز از سفر به ایران، با پاسخی تند گفته بود: «این حرف بی‌جایی است. شنیدن این حرف توهین است که بگویند در کشور ما امنیت وجود ندارد. او راحت به ایران می‌آید و مشکلی وجود ندارد. ما به طرف عربستان سعودی هم گفتیم مشکلی وجود ندارد.»

بیشتر از فوتبال