دانیل عابد خلیفه، فراری متهم به جاسوسی برای ایران دستگیر شد

پلیس بریتانیا پیش از این گفته بود عابد خلیفه شب گذشته با لباس مشکی و یک کلاه بیسبال تیره در غرب لندن مشاهده شده است

دانیل عابد خلیفه- Metropolitan Police/AP

پلیس متروپولیتن بریتانیا روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که دانیل عابد خلیفه، سرباز سابق ارتش بریتانیا را درست قبل از ساعت ۱۱ صبح امروز در منطقه چیزیک در غرب لندن دستگیر کرده و او در حال حاضر در بازداشت پلیس است.

پلیس از مردم لندن به خاطر همکاریشان تشکر کرد و گفت که «در زمان مقتضی» اطلاعات بیشتری در مورد این دستگیری ارائه خواهد کرد. 

پلیس متروپولیتن بریتانیا در ساعات اولیه صبح روز شنبه هم اعلام کرده بود که این سرباز سابق انگلیسی مظنون به جرائم تروریستی و ارتباط با جمهوری اسلامی ایران که از زندان فرار کرده بود، شب گذشته در منطقه چیزیک لندن مشاهده‌ شده است.

دانیل عابد خلیفه، ۲۱ ساله، صبح چهارشنبه ۱۵ شهریور پس از خروج مخفیانه از آشپزخانه زندانی که در آن مشغول به کار بود، با چسبیدن به کف کامیون حمل غذا، از زندان اچ ام پی واندسورث لندن فرار کرد.

پلیس متروپولیتن در بیانیه‌ پیش از دیستگیری خلیفه گفته بود: «ما می‌توانیم تأیید کنیم که پلیس درگیر در جستجوی دنیل خلیف امروز صبح تلاش‌های خود را در منطقه چیزیک و اطراف آن متمرکز کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه پلیس آمده بود که دلیل تمرکز عملیات جستجو در غرب لندن، «فعالیت‌های اطلاعاتی و برخی شواهد تأیید شده (از حضور فرد فراری) در آن منطقه در طول شب، از جمله تماس‌های مردم صورت می‌گیرد.»

پلیس گفته بود که گمان می‌رود خلیفه کلاه بیسبال مشکی، تی‌شرت مشکی و کتانی تیره رنگ به تن دارد و کیف دستی یا کیف کوچکی حمل می‌کند.

خلیفه به دلیل اتهامات مربوط به تروریسم در زندان نگهداری می‌شد.

عابد خلیفه سرباز پیشین ارتش بریتانیا است. او به تلاش عامدانه برای گردآوری مجموعه‌ای از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده متهم است. اطلاعاتی که گفته شده است «دشمن» می‌تواند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از آن استفاده کند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی جهانی، روز پنجشنبه هفتم سپتامبر (۱۶ شهریور ۱۴۰۲)، در گزارشی نوشت تصور می‌شود واژه «دشمن» در اسناد قضایی پرونده عابد خلیفه، اشاره به حکومت ایران داشته باشد.

قانونگذاران عضو حزب کارگر بریتانیا خواستار پاسخگویی دولت در مورد چگونگی فرار وی و عدم نگهداری او در یک زندان با امنیت حداکثری شده‌اند. همچنین سوالاتی در مورد کارکنان و رویه‌های امنیتی زندان مطرح شده است.

عملیات جستجو برای دستگیری خلیفه به معنای افزایش بررسی‌های امنیتی در بنادر و فرودگاه‌ها بود که منجر به تأخیر‌های گسترده در برنامه سفر مسافران شد.

عابد خلیفه در سال ۲۰۱۹ به ارتش بریتانیا پیوست. او در دوم ژانویه سال میلادی جاری پس از کار گذاشتن یک وسیله شبیه بمب دست‌ساز که البته بمب واقعی نبود، ناپدید شد. ماموران امنیتی بریتانیا چند هفته بعد، در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۳، مخفیگاه او را یافتند و خلیفه را بازداشت کردند.

بیشتر از جهان