هشدار دوباره ترامپ همزمان با آغاز مراسم تشیع سلیمانی در ایران

واکنش‌ها به کشته شدن سلیمانی: از هشدار طالبان تا مسئولیت ملت‌های مستضعف برای انتقام‌گیری

ترامپ تهدید کرد اگر ایران دست به حمله بزند، ضربه‌ای سختی می‌خورد که تا کنون تجربه نکرده است/SAUL LOEB / AFP

با گذشت سه روز از کشته شدن قاسم سلیمانی، واکنش‌ها به  حمله پهپادی ایالات‌متحده به خودروی حامل فرمانده سابق سپاه قدس در بغداد و تهدید‌های متقابل تهران و واشینگتن ادامه دارد. همزمان گروه‌هایی نظیر حشد‌االشعبی و طالبان در مورد پیامدهای این اقدام آمریکا هشدار داده‌اند.

دونالد ترامپ در توییتی که به فاصله شش ساعت پس از تهدید به هدف گرفتن ۵۲ نقطه در ایران به یاد گروگان‌های سفارت آمریکا در تهران منتشر کرد، در توییتی دیگر نوشت که آنها حمله کردند و ما پاسخ دادیم.

او در ادامه نوشت به آنها توصیه می‌کنم که دوباره دست به حمله نزنند، اما اگر چنین کنند به آنها ضربه سختی می‌زنیم که تا کنون تجربه نکرده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی دیگر نیز نوشت:«آمریکا اخیرا دو تریلیون دلار برای تجهیزات نظامی هزینه کرده است. آمریکا بهترین و بزرگترین مجموعه تجهیزات نظامی جهان را دارد و در صورتی که ایران به هر یک از پایگاه‌های آمریکا یا نیروهای آمریکایی حمله کند، بی‌درنگ برخی از این تجهیزات زیبا و نو را برایش می‌فرستد».

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در پاسخ به توییت‌های امروز ترامپ در توییتر نوشت:«هدف گرفتن مکان‌های فرهنگی یک جرم جنگی است. خواه با لگد یا فریاد، پایان حضور شرورانه آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است.»

در مقابل تهدید مقامات آمریکایی، مقامات تهران اعلام کرده‌اند که انتقام از آمریکا نیز قطعی است و انجام خواهد شد. سردار نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه در گفتگویی تلویزیونی مدعی شد که آمریکایی‌ها التماس می‌کنند که انتقام نگیریم اما انتقام حتمی است و آنها بی‌جهت پیام نفرستند.

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: انتقام به معنای جنگ نیست، ما هیچ زمان به دنبال جنگ نبوده و در پی جنگ‌افروزی هم نیستیم. حسین نقوی حسینی به تسنیم گفت:«انتقام سخت نه معنایش جنگ است و نه معنایش این است که ایران اقدامی کند، بلکه قطعا ملت‌های مستضعف این انتقام سخت را خواهند گرفت.»

هاشم الحیدری، معاون حشدالشعبی با تأکید بر اینکه قیمت خون سلیمانی برای آمریکا بسیار گران تمام می‌شود، گفته است که کل جبهه مقاومت مسئولیت انتقام خون فرمانده سابق سپاه قدس را به‌عهده دارد.

 طالبان نیز در واکنش به کشته شدن سلیمانی در بیانیه‌ای تاکید کرد که نسبت به ماجراجویی بزرگ آمریکایی‌ها و به عواقب آن هشدار می‌دهد و جهاد علیه آنچه که «وحشی‌گری» و «اشغال‌گری» آمریکا خوانده شده در افغانستان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی،  در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در بغداد، جمهوری اسلامی تهدید کرده که انتقام سختی خواهد گرفت. شورای عالی امنیت ملی پس از جلسه ویژه جمعه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در زمان و مکان مناسب انتقام خواهد کرد.

البته در این بیانیه به نوع انتقام اشاره‌ای نشده، اما مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل اقدام ترور قاسم سلیمانی را اعلام جنگ توصیف کرده است.

مراسم تشییع قاسم سلیمانی که ۷ صبح امروز (یکشنبه) در اهواز آغاز شد، در مشهد ادامه دارد و در تهران و کرمان دنبال می‌شود.

همزمان هیات دولت فردا (دوشنبه) را در استان تهران و سه‌شنبه را در استان کرمان تعطیل اعلام کرد. هدف از این اقدام مشارکت مردم در تشییع سلیمانی اعلام شده است.

قاسم سلیمانی بامداد جمعه در جریان حمله پهپادی آمریکا به خودوری او و همراهان‌اش در مسیر خروج از فرودگاه بغداد کشته شد.

رسانه‌های داخلی ایران از حضور گسترده مردم در تشییع قاسم سلیمانی خبر داده اند.

بیشتر از