شکست تبلیغات گسترده جمهوری اسلامی برای مصادره اربعین

کمپین زائران اربعین ۱۴۰۲: با این کار نمی‌شود دستاورد برای حکومتی بی‌افتخار و نامقبول ساخت

جمهوری اسلامی در تلاش است از راه‌پیمایی اربعین بیشترین بهره‌برداری سیاسی را بکند. روزنامه همشهری روز پنجشنبه این راه‌پیمایی مذهبی را «سیاسی‌ترین راه‌پیمایی جهان» خواند. اما از سوی دیگر، برخی از حاضران در این راه‌پیمایی بر کوله‌پشتی‌هایشان مطالبی با تکیه بر کلیدواژه‌های «اربعین را مصادره نکنید» نوشته‌اند. مخالفان مذهبی جمهوری اسلامی، که به‌دلیل عقاید مذهبی شخصی در این راه‌پیمایی مذهبی حاضر شده‌اند، با این اقدام تلاش کردند با بهره‌برداری سیاسی جمهوری اسلامی مقابله کنند.

یکی از حاضران در این راه‌پیمایی بنری روی کوله‌پشتی‌اش با این مضمون نصب کرده بود: «هر تلاش مذبوحانه‌ای برای مصادره جمعیت میلیونی اربعین و طرفدار خود خواندن آن‌ها همان نان خوردن از سر امام است، همان رویای نافرجام تصاحب ملک ری.»

این شهروند در این بنر همچنین نوشته است: «نمی‌شود با این کار برای حکومتی بی‌افتخار و نامقبول دستاورد ساخت و مقبولیت آفرید.»

تصویرهای دیگری نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن‌ها شرکت‌کنندگان اربعین دیده می‌شوند که نوشته‌هایی از قبیل همراه داشتند: «ما تنها برای امام حسین آمده‌ایم»، «ما برای اربعین حسینی آمدیم، اربعین را مصادره نکنید»، «بر قتل تو فقیه دروغین بداد رای، ای کشته شیوخ مقدس نما حسین». یکی دیگر از حاضران در راه‌پیمایی روی کوله‌پشتی‌اش تصویری از محسن محمدپور، یکی از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸، را نصب کرده بود.

حسین نادری، شاعر و ترانه‌سرا، در حساب ایکس (توییتر سابق) خود ضمن انتشار تصویرهایی از این اقدام مخالفان مصادره اربعین نوشته است: «ما برای حسین آمده‌ایم. اربعین را مصادره نکنید. این اتفاق یعنی بسیاری از زائرین با مصادره زیارتشان توسط حکومت مخالف‌اند. ‌پس اگر دین ندارید، آزاده باشید و از این نمد برای خود کلاه نسازید.»

یکی دیگر از کاربران ایکس نیز با اشاره به مقوانوشته یکی از همین افراد در راه‌پیمایی اربعین نوشت: «تاسيس شبكه راديويى اربعين، ساخت ده‌ها مستند، پخش مستقيم مرزهاى خروجى كشور به سمت عراق، نصب بزرگ‌ترين ديوارنگاره كشور، تنها بخشى از اقدامات فرهنگى براى اربعين امسال بود؛ اما یک تكه مقوای دست‌نویس رو تحمل نمى‌كنيد. ايدئولوژى آن‌قدر سست و شكننده؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی تلاش می‌کند مراسم و راه‌پیمایی اربعین را نمادی از نفوذ حاکمیت شیعی در منطقه نشان دهد. اما، پیش از ظهور جمهوری اسلامی نیز این مراسم در کشور عراق برگزار می‌شد. قدیمی‌ترین آمار جمعیت حاضر در این مراسم به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ بغداد، برمی‌گردد که مربوط به ۲۶ بهمن ۱۳۲۴ است.

از سوی دیگر، حامیان جمهوری اسلامی به کمپین مخالفان مذهبی رژیم تاختند. یکی از کاربران با حمله به حضور مخالفان نظام در راه‌پیمایی اربعین نوشت: «اربعین نتیجه تدابیر رهبر انقلاب و رشادت‌های سردار سلیمانی و مدافعین حرم است. عرضه داشتین قبل از این زمان به کربلا می‌رفتین. حالا دهان نجستون رو ببندید و نگویید اربعین را مصادره نکنید، چون راه‌پیمایی اربعین سال‌هاست که مصادره شده.»

یکی دیگر از کاربران ارزشی ایکس (توییتر سابق) نیز مدعی شد که با دیدن این تصویرها برای «مظلومیت جمهوری اسلامی گریسته است.»

این کاربر با اشاره به اینکه این کار «مصداق کامل نمک خوردن و نمکدان شکستن است»، نوشت: «تو زیر سایه جمهوری اسلامی در صحت و سلامت در آرامش و امنیت، حتی سرباز فراری هم که باشی، می‌توانی به زیارت ارباب بروی.»

با این کمپین و تبری جستن بخشی از شرکت‌کنندگان در اربعین از جمهوری اسلامی، تمام بودجه‌های چند صد میلیاردی حکومت برای مصادره کردن این مراسم زیر سوال رفت. جمهوری اسلامی تمام‌قد و با بودجه وزارتخانه‌ها و شهرداری‌ها و دیگر نهادهایش تلاش کرد به بهانه این مراسم سالانه اقتداری برای خودش دست‌وپا کند. استاندار ایلام اعلام کرده است که در کمتر از دو سال گذشته، مبلغ شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های اربعین هزینه شده است. معاون عمرانی وزیر کشور نیز اعلام کرده است که این وزارتخانه امسال برای ایجاد زیرساخت‌های اربعین ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است. برای اربعین امسال، شورای شهر تهران ۴۰ میلیارد تومان و شهرداری مشهد نیز بودجه‌ ۲۶ میلیارد تومانی در نظر گرفته است. این‌ها فقط بخشی کوچک از هزینه‌های میلیاردی جمهوری اسلامی برای مصادره کردن ناموفق اربعین بوده است.