چین در جریان اجلاس «آ‌سه‌آن» درخصوص وقوع «جنگ سرد جدید» هشدار داد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هم در اجلاس «آ‌سه‌‌‌آن» از مداخله نظامی ناتو در قاره آسیا انتقاد کرد

در جریان نشست «آ سه‌ آن»، لی که چیانگ، نخست‌وزیر چین، در یک سخنرانی درباره خطر یک جنگ سرد جدید به جامعه جهانی هشدار داد. 

 پکن در ماه‌های گذشته نیز با انتقاد از ایالات‌ متحده در مورد تشکیل بلوک‌های منطقه‌ای مانند ائتلاف چهارگانه بین آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند، یا ائتلاف نظامی موسوم به «آکوس» که بین استرالیا، آمریکا و بریتانیا است، خواستار برچیده‌شدن تمامی این بلوک‌ها با محوریت ایالات‌متحده در آسیا و اقیانوسیه شده‌ بود. 

لی‌که چیانگ در حالی این سخنان را ایراد‌ می‌کرد که فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن و یون سوک‌یول، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، دو متحد اصلی ایالات‌متحده در شرق دور، در این نشست حاضر بودند. 

لی‌که چیانگ در اندونزی، میزبان نشست «آ.سه‌.آن»، گفت: « اختلافات و تفاوت‌های راهبردی ممکن است بین کشورها به‌دلیل سوء‌تفاهم و منافع یا مداخله خارجی ایجاد شود. اما برای پرهیز از تنش‌ها، آنچه در حال حاضر ضروری است، عدم انتخاب یک جبهه و مخالفت با رویارویی بین بلوک‌ها و جلوگیری از یک جنگ سرد جدید است.»

وزیر خارجه روسیه نیز مهمان این نشست بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پنجشنبه در اجلاس سران آسیای شرقی با اشاره به اینکه نفوذ پیمان آتلانتیک شمالی یا «ناتو»، در منطقه آسیا-اقیانوسیه باعث به خطر افتادن این منطقه شده است، گفت پروژه نظامی «آکوس» راه را برای گسترش سلاح‌های هسته‌ای در این بخش از جهان هموار می‌کند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین بر اهمیت حفظ سازوکارهای همکاری چندجانبه در این منطقه از جهان تاکید کرد. لاوروف گفت: «امروز جهان به‌ گفت‌وگو و احترام متقابل کشورها نیازمند است.» 

 وزارت خارجه اندونزی، میزبان این نشست، چهارشنبه خطاب به همه کشورهای عضو «آ‌ سه‌ آن» تاکید کرده بود که کشورهای آسیایی نباید به‌عنوان میانجی قدرت‌های بزرگ جهان عمل کنند. 

انتظار می‌رود پس از هفته‌ها در چهارچوب این نشست، وزیر خارجه روسیه، سرگئی لاوروف و کامالا هریس، معاون ریاست‌جمهوری ایالات‌ متحده، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. 

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که با نام اختصاری آسه‌آن شناخته می‌شود، یک سازمان بین‌المللی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در آسیای جنوب شرقی است. این اتحادیه در سال ۱۹۶۷ میلادی تاسیس شد. اعضای دائم آن‌ تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی، اندونزی، ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی‌اند. 

بیشتر از مقالات