وزارت امور خارجه روسیه: طالبان در مقابله با تروریسم موفق نبوده‌اند ‏

در سالروز کشته شدن دیپلمات‌های روس در افغانستان، وزارت امور خارجه روسیه از ادامه فعالیت‌های ‏تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از ادامه تهدیدهای تروریستی از افغانستان به کشورهای منطقه خبر داد - YURI KADOBNOV / AFP

در سالگرد حمله به سفارت روسیه در کابل، وزارت امور خارجه آن کشور تلاش طالبان برای مقابله با تهدیدهای تروریستی در افغانستان را ناکافی خواند و گفت که گروه‌های تروریستی هنوز در افغانستان فعالیت گسترده‌ای دارند.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور (۵ سپتامبر)، در کنفرانس خبری به مناسبت نخستین سالروز کشته شدن دو دیپلمات روس در حمله داعش به سفارت آن کشور در کابل، گفت: «مشکل مبارزه با گروه‌های تروریستی در افغانستان هنوز جدی است.»

روز چهاردهم شهریور سال گذشته، در نتیجه حمله انتحاری گروه داعش به دروازه ورودی سفارت روسیه در کابل، دو دیپلمات روس کشته و شماری از غیرنظامیان افغان زخمی شدند. میخائیل شاه، دستیار دوم سفیر، و آدیگژی کوژوگت، کارشناس سفارت روسیه در کابل، دو دیپلماتی بودند که در آن حمله جان باختند.

ماریا زاخاروا روز سه‌شنبه در نشستی خبری گفت: «امروز سالگرد رویدادی غم‌انگیز است. روزی که حمله تروریستی در نزدیکی سفارت روسیه در کابل رخ داد و در نتیجه دو کارمند نمایندگی دیپلماتیک ما کشته شدند.»

زاخاروا تاکید کرد که با وجود ادعای طالبان مبنی بر سرکوب داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان، تهدید تروریسم در آن کشور همچنان باقی است و باعث نگرانی جدی برای کشورهای منطقه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «جلوگیری از گسترش فعالیت‌های تروریستی از افغانستان به کشورهای همسایه فقط با همکاری همه کشورهای منطقه ممکن است.»

روسیه پیش از این نیز بارها درباره حضور و گسترش فعالیت‌ شبکه‌های تروریستی نظیر داعش و القاعده در افغانستان هشدار داده بود. کشورهای آسیای مرکزی نیز با افزایش پاسگاه‌ها در نزدیکی مرز افغانستان در دو سال گذشته نگرانی‌شان را از سرایت تروریسم از افغانستان به این کشورها نشان داده‌اند.

گزارش‌های سازمان ملل حاکی از گسترش فعالیت‌های گروه داعش و نیز برخی دیگر از گروه‌های تروریستی در دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، زیر حمایت طالبان، در آن کشور است. هرچند طالبان این گزارش‌ها را تکذیب کرده‌اند، چند مورد فاش‌شده از عبور تروریست‌ها از مرزهای افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی نشان می‌دهد که این تهدید همچنان جدی است.

در تازه‌ترین مورد، نیروهای امنیت ملی تاجیکستان روز سه‌شنبه یک گروه سه نفری وابسته به جماعت انصارالله را، که از گروه‌های تروریستی تاجیکستانی مورد حمایت طالبان‌اند، در نزدیکی مرز افغانستان در خاک تاجیکستان از بین بردند.

در عملیات علیه آن گروه سه نفری، مقدار زیادی تجهیزات نظامی شامل اسلحه و مواد انفجاری به دست آمد که بیشترشان تجهیزات آمریکایی بود. در ماه آوریل نیز نیروهای امنیتی تاجیکستان مورد مشابهی را کشف کردند و دو تروریست جماعت انصارالله را در نزدیکی مرز افغانستان کشتند.

بیشتر از جهان