رادیو «صدای شریعت» با هدف تبلیغ برنامه‌های طالبان در مرز تاجیکستان فعال شد

هدف از ایجاد این رادیو، ارسال پیام‌های دینی و مذهبی به ساکنان شهرهای مرزی تاجیکستان است

ملا خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ رژیم طالبان، روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور، در سفر به شهرستان رستاق استان تخار که هم‌مرز با تاجیکستان است، یک شبکه رادیویی را به نام «صدای شریعت» در این شهرستان مرزی فعال کرد.

رسانه‌های تحت کنترل طالبان خبر دادند که قرار است رادیو شریعت، در زمینه پوشش موضوعاتی مانند فعالیت‌های رژیم طالبان، مسائل دینی و حوادث فعالیت کند. صدای شریعت نام نخستین ارگان انتشاراتی طالبان در سال ۱۹۹۶ میلادی بود. این گروه با سلطه بر افغانستان، نام رادیوی ملی افغانستان را نیز به صدای شریعت تغییر داد.

پس از فروپاشی رژیم طالبان در اواخر سال ۲۰۰۱، وب‌سایت طالبان که در آن خبرهایی از فعالیت نظامی این گروه منتشر می‌شد، نیز تحت همین نام فعال شد. فعالیت وب‌سایت طالبان در اکتبر ۲۰۲۱ و با بازگشت این گروه به قدرت، متوقف شد.

پس از سلطه طالبان بر افغانستان و کنترل این گروه بر رسانه‌هایی باقی‌مانده از دولت پیشین افغانستان، این نخستین‌ بار است که رادیو صدای شریعت در یک شهر دارای مرز مشترک با تاجیکستان فعال می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر، رسانه المرصاد، دستگاه تبلیغاتی اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان، با انتشار ویدیوهایی از افراد متهم به عضویت در داعش خراسان که آنان را شهروندان تاجیکستان معرفی می‌کند، می‌گوید در تاجیکستان محدودیت‌های شدیدی علیه مسائل دینی و مذهبی وجود دارد و مردم به کتاب‌ها و محتوای دینی به صورت کامل دسترسی ندارند.

در یکی از این ویدیوها، مرد جوانی که خود را شهروند تاجیکستان معرفی می‌کند، ادعا می‌کند که دولت امامعلی رحمان، جوانان تاجیکستان را از فراگیری آموزش‎‌‌های دینی باز می‌دارد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تاجیکستان با توجه به جمعیت ۹.۷۵ میلیون نفری خود، بیشترین تعداد مساجد را در میان کشورهای آسیای مرکزی دارد.

براساس آمار منتشرشده در سال ۱۳۹۱، در سراسر تاجیکستان، حدود ۳ هزار و ۹۳۸ مسجد مشغول به فعالیت‌ بوده‌اند. در خردادماه امسال، امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، بزرگ‌ترین مسجد آسبای میانه را در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان که با کمک مالی دولت قطر ساخته شد، افتتاح کرد.

با این حال، در بسیاری از موارد مبلغان طالبان دولت تاجیکستان را به وضع محدودیت‌های سختگیرانه علیه مسائل دینی متهم می‌کنند و به نظر می‌رسد هدف از ایجاد شبکه رادیویی شریعت در مرز تاجیکستان، ارسال پیام‌هایی با محتوای دینی به ساکنان شهرهای مرزی تاجیکستان است.

وحیدالله (مستعار)، خبرنگاری که پیش‌تر ساکن تخار بود و با سلطه طالبان بر افغانستان از این کشور خارج شد، گفت، هدف از ایجاد شبکه رادیو شریعت در مرز تاجیکستان، تبلیغ ایده‌های طالبان در میان شهروندان تاجیکستان است.

به باور وحیدالله، طالبان از طریق این شبکه رادیویی سعی می‌کنند ایده‌های افراطی دینی خود را در میان شهروندان تاجیکستان که در شهرهای هم‌مرز با افغانستان زندگی می‌کنند، ترویج کنند.

طی دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، ده‌ها رسانه شنیداری، چاپی، آنلاین و تصویری در افغانستان به‌دلیل محدودیت‌های سختگیرانه طالبان و مشکلات مالی، از فعالیت بازماندند، اما رسانه‌هایی که شرایط ایجادشده از طرف طالبان را پذیرفتند، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.