مقام‌های پاکستان: از زمان تسلط طالبان بر افغانستان ۱۵۰۰ نفر در پاکستان کشته شدند

سفیر پاکستان در آمریکا می‌گوید ثبات کل منطقه به ثبات افغانستان بستگی دارد

مقام‌های پاکستان گفته‌اند که از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تسلط دوباره طالبان بر این کشور، بیش از هزار و ۵۰۰ نفر در پاکستان کشته شده‌اند. 

مسعود خان، سفیر پاکستان در ایالات متحده، می‌گوید که ثبات کل منطقه به ثبات افغانستان بستگی دارد و اسلام‌آباد و واشنگتن مسئولیت مشترک دارند که افغانستان را به سمت ثبات سوق دهند.

مسعود خان در سخنرانی‌اش در «گلوبال سانتافه»، اندیشکده معتبری در نیومکزیکو، تاکید کرد: «اگرچه ایالات متحده نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و حضور این نیروها در این بخش از جهان کاهش یافته، خطر تروریسم همچنان قوی است. تروریست‌های تحریک طالبان پاکستان، پاکستانی‌ها را می‌کشند.»

به گزارش رادیو پاکستان، سفیر پاکستان در واشنگنتن همچنین گفت که واشنگتن و اسلام‌آباد تصمیم گرفته‌اند که از طریق همکاری با یکدیگر در مبارزه با تروریسم، این تهدید را از بین ببرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تصریح کرد: «در دو سال گذشته، پاکستان و آمریکا موفق شده‌اند همکاری خود را در حوزه امنیتی حفظ کنند و روابط خود را در حوزه اقتصادی نیز گسترش دهند.»

اظهارات این مقام پاکستانی در حالی مطرح می‌شود که همزمان با تسلط طالبان بر افغانستان، گروه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) به یکی از چالش‌های بزرگ برای امنیت پاکستان بدل شده است.

همزمان با افزایش حمله‌های تی‌تی‌پی به شهرهای پاکستان، مقام‌های این کشور با انتقادهای تند از طالبان، اعلام کردند که بیشتر عاملان حمله‌های انتحاری اخیر در خاک پاکستان، شهروند افغانستان بوده‌اند.

روزنامه اکسپرس‌تریبون پاکستان نیز شنبه، دوم سپتامبر (۱۱ شهریور)، در مطلبی نوشت که تحریک طالبان پاکستان با گروه القاعده روابط نزدیکی برقرار کرده است و از آن گروه همکاری و حمایت‌های مشورتی می‌گیرد. 

در مطلب این روزنامه همچنین تاکید شده است که از زمان تسلط طالبان بر کابل، تحریک طالبان پاکستان نیز تجدیدقوا کرده است و اینک هیچ خطری بقای آن را تهدید نمی‌کند، چون از پناهگاه‌های امنی در افغانستان برخوردار است.

دولت پاکستان و طالبان افغانستان چند ماه پیش به توافق رسیدند که اکثر اعضای تحریک طالبان پاکستان را که با خانواده‌های خود در افغانستان حضور دارند، نواحی مرزی به بخش‌های دیگری از کشور، از جمله استان‌های شمالی، منتقل کند. این طرح با واکنش‌های تند رهبران و سیاستمداران پیشین افغانستان در داخل و خارج از کشور روبه‌رو شد، چون به باور آن‌‌ها، این طرح به معنای تجزیه افغانستان است. 

هرچند اسلام‌آباد با راه‌اندازی عملیات نظامی در نواحی مرزی با افغانستان و حتی در داخل خاک این کشور، در صدد شکار اعضای گروه تحریک طالبان پاکستان است، تهدیدهای این گروه علیه حکومت پاکستان همچنان پا برجا است. 

بیشتر از جهان